Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Het Food Future Event is dé jaarlijkse bijeenkomst voor productontwikkelaars in de voedingsindustrie. Tijdens deze editie van het Food Future Event krijgen productontwikkelaars handvatten om met succes een product te ontwikkelen. We gaan met elkaar in gesprek, horen ervaringen uit de praktijk en leren van experts. Dit jaar vindt het Food Future Event plaats op donderdag 3 oktober bij DUS in Maarssen.

Duurzaamheid en gezondheid zijn containerbegrippen, maar wel belangrijk voor de productontwikkelaar. Dit jaar duiken we diep in deze onderwerpen en proberen we te doorgronden wat ze echt betekenen.

Laatste ontwikkelingen in productverbetering

Het ministerie van VWS maakt meer werk van het NAPV, het productverbeteringsprogramma voor voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf. 

Maud Theelen is namens het VWS aangesteld als regisseur van het programma. Ze belde VMT een paar weken geleden of ze de voortgang en de plannen van het ministerie voor het publiek van het Food Future Event - de productontwikkelaars - mocht toelichten. Voor dit actuele onderwerp hebben we in het programma wat ruimte ingebouwd waarbij Maud meer zal vertellen. 

Keynote van Albert Heijn

Als eerste komt retailer Albert Heijn aan het woord. De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s? Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens deze keynote inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Laatste ontwikkelingen in ecolabels

En productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. Vele landen in Europa – ook Nederland - ontwikkelen zo’n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk dat je op de hoogte bent van al deze ontwikkelingen. Duurzaamheidsexpert Koen Boone zal in deze keynote de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecolabels uiteenzetten.

Effect van voeding op de gezondheid 

“Wat zijn de nieuwste inzichten in leefstijl op de gezondheid? Gezonde voedingsmiddelen ontwikkelen is een belangrijk doel voor vele productontwikkelaars. Maar wat is gezond en is gezondheid voor iedereen anders? TNO-onderzoeker Suzan Wopereis werkt aan het kwantificeren van gezondheid en effecten van leefstijl op gezondheid.  Wat zijn de nieuwste inzichten in het effect van voeding op de gezondheid?  Is de belofte van personalized nutrition eindelijk uitgekomen?  Hoe kun je leefstijl inzetten in de behandeling en wat betekent bijvoorbeeld de populariteit van nieuwe afslankmedicijnen voor de gezondheid en daarmee voor voedingsmiddelen?  Wopereis zal in deze keynote nieuwe inzichten delen over deze onderwerpen. 

Van UPF tot wetgeving

In de middag komen in paneldiscussies, workshops en kennissessies de volgende onderwerpen aan bod:

Bekijk het hele programma

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een gezond voedingsassortiment

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een...

Wat is echt nodig om een gezonder voedingsassortiment te ontwikkelen? Volgens het Food&Health Team van Foodvalley is meer nodig dan alleen herformulering. Na gesprekken met bijna 100 mensen uit de hele foodketen formuleerden ze 6 drempels die de ontwikkeling van een gezonder voedselaanbod in de weg staan.

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in stand'

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in...

TastyBasics maakt producten met minder bewerkte ingrediënten, voorsorterend op een toekomst waar een gevarieerd minder bewerkt eetpatroon de standaard is. Oprichter Jan Buining gelooft niet dat ultraprocessed foods beter worden door alleen wat minder zout of minder suiker toe te voegen: "Ik ben ook medeverantwoordelijk geweest voor datgene waarin we zijn doorgeslagen is in de sector."

8 VMT Summerclasses R&D: van Nutri-Score tot reststromen

8 VMT Summerclasses R&D: van Nutri-Score tot reststromen

De zomer is een goed moment om je kennis bij te spijkeren. Misleiding bij milieuclaims voorkomen? Een lekkere en duurzame plantaardige kaas maken? Of insecten verwerken in voeding? Leer meer over deze en meer onderwerpen in de VMT Summerclasses R&D. VMT zet een aantal voor R&D'ers relevante video-colleges voor je op een rij.

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken 

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Beeld: Shutterstock

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen december: foutieve...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor december: foutieve houdbaarheidsdatum geitenkaas met spek, foutieve houdbaarheidsdatum verschillende kerstproducten en mogelijk salmonella in zaden.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

Het aantal voedingsgerelateerde uitbraken daalde de afgelopen jaren. Het aantal zoönotische ziektegevallen is daarentegen gestegen. Vooral Salmonella en Campylobacter veroorzaakten veel besmettingen binnen de EU.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.