Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Het Food Future Event is dé jaarlijkse bijeenkomst voor productontwikkelaars in de voedingsindustrie. Tijdens deze editie van het Food Future Event krijgen productontwikkelaars handvatten om met succes een product te ontwikkelen. We gaan met elkaar in gesprek, horen ervaringen uit de praktijk en leren van experts. Dit jaar vindt het Food Future Event plaats op donderdag 3 oktober bij DUS in Maarssen.

Duurzaamheid en gezondheid zijn containerbegrippen, maar wel belangrijk voor de productontwikkelaar. Dit jaar duiken we diep in deze onderwerpen en proberen we te doorgronden wat ze echt betekenen.

Laatste ontwikkelingen in productverbetering

Het ministerie van VWS maakt meer werk van het NAPV, het productverbeteringsprogramma voor voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf. 

Maud Theelen is namens het VWS aangesteld als regisseur van het programma. Ze belde VMT een paar weken geleden of ze de voortgang en de plannen van het ministerie voor het publiek van het Food Future Event - de productontwikkelaars - mocht toelichten. Voor dit actuele onderwerp hebben we in het programma wat ruimte ingebouwd waarbij Maud meer zal vertellen. 

Keynote van Albert Heijn

Als eerste komt retailer Albert Heijn aan het woord. De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s? Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens deze keynote inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Laatste ontwikkelingen in ecolabels

En productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. Vele landen in Europa – ook Nederland - ontwikkelen zo’n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk dat je op de hoogte bent van al deze ontwikkelingen. Duurzaamheidsexpert Koen Boone zal in deze keynote de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecolabels uiteenzetten.

Effect van voeding op de gezondheid 

“Wat zijn de nieuwste inzichten in leefstijl op de gezondheid? Gezonde voedingsmiddelen ontwikkelen is een belangrijk doel voor vele productontwikkelaars. Maar wat is gezond en is gezondheid voor iedereen anders? TNO-onderzoeker Suzan Wopereis werkt aan het kwantificeren van gezondheid en effecten van leefstijl op gezondheid.  Wat zijn de nieuwste inzichten in het effect van voeding op de gezondheid?  Is de belofte van personalized nutrition eindelijk uitgekomen?  Hoe kun je leefstijl inzetten in de behandeling en wat betekent bijvoorbeeld de populariteit van nieuwe afslankmedicijnen voor de gezondheid en daarmee voor voedingsmiddelen?  Wopereis zal in deze keynote nieuwe inzichten delen over deze onderwerpen. 

Van UPF tot wetgeving

In de middag komen in paneldiscussies, workshops en kennissessies de volgende onderwerpen aan bod:

Bekijk het hele programma

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

productontwikkeling

Herformulering is niet genoeg: 6 drempels bij de ontwikkeling van een...

Wat is echt nodig om een gezonder voedingsassortiment te ontwikkelen? Volgens het Food&Health Team van Foodvalley is meer nodig dan alleen herformulering. Na gesprekken met bijna 100 mensen uit de hele foodketen formuleerden ze 6 drempels die de ontwikkeling van een gezonder voedselaanbod in de weg staan.

Gezonde voeding

'Nutri-Score goedbedoeld, maar houdt wereld ultrabewerkte voeding in...

TastyBasics maakt producten met minder bewerkte ingrediënten, voorsorterend op een toekomst waar een gevarieerd minder bewerkt eetpatroon de standaard is. Oprichter Jan Buining gelooft niet dat ultraprocessed foods beter worden door alleen wat minder zout of minder suiker toe te voegen: "Ik ben ook medeverantwoordelijk geweest voor datgene waarin we zijn doorgeslagen is in de sector."

Ingredient

8 VMT Summerclasses R&D: van Nutri-Score tot reststromen

De zomer is een goed moment om je kennis bij te spijkeren. Misleiding bij milieuclaims voorkomen? Een lekkere en duurzame plantaardige kaas maken? Of insecten verwerken in voeding? Leer meer over deze en meer onderwerpen in de VMT Summerclasses R&D. VMT zet een aantal voor R&D'ers relevante video-colleges voor je op een rij.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

AH vermeldt land van herkomst op kilozak blauwe bessen uit diepvries. Foto: Distrifood
Hepatitis A

Albert Heijn brengt blauwe bessen terug: nieuw land van herkomst

Albert Heijn verkoopt weer kilozakken blauwe bessen uit de diepvries. De marktleider heeft na de terugroepactie van vorige maand, vanwege hepatitis A, enkele wijzigingen doorgevoerd.

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Webinar

12-03 | VMT webinar Food Safety by Design

Waaraan moet een bedrijf voldoen als zijstromen uit de voedingsindustrie worden hergebruikt? En waar heeft de industrie behoefte aan? Een VMT-webinar op 12 maart om 10:00u geeft inzicht in de Food Safety by Design-benadering bij het gebruik van zijstromen.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Voedselveiligheid

Webinar Food Safety by Design: hoe borg je de voedselveiligheid bij...

Waaraan moet een bedrijf voldoen als zijstromen uit de voedingsindustrie worden hergebruikt? En waar heeft de industrie behoefte aan? Een VMT-webinar op 12 maart om 10:00u geeft inzicht in de Food Safety by Design-benadering bij het gebruik van zijstromen.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Zoetwaren

TikTok-challenges drijven snoeptrends: zuur, zuurder, superzuur...

Er zijn nog steeds snoepjes met minder suiker of alleen met natuurlijke kleur- en smaakstoffen te vinden op de zoetwarenbeurs ISM. De hoofdtrend is toch vooral spannende smaken en texturen, die anders zijn dan normaal. Deze trends - aangespoord door social media - zorgen voor avontuurlijk snoep. Een aantal voorbeelden op een rij.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.