Van NAPV tot Nutri-Score: dit zijn de dilemma's bij productverbetering

Van NAPV tot Nutri-Score: dit zijn de dilemma's bij productverbetering

Tegen welke dilemma's lopen productontwikkelaars aan bij productverbetering van hun productportfolio? Ruud Luiten van Luiten Vleeswaren, Ingrid Mol van FrieslandCampina en Sander Turk van NS Retail vertellen over hun aanpak tijdens het Food Future Event op 26 september.

Van NAPV tot Nutri-Score tot de eigen interne doelstellingen op gezondheid: er zijn veel regels waar productontwikkelaars rekening mee moeten houden bij de herformulering van hun producten. Daarbovenop komen nog de intrinsieke eigenschappen van producten die productverbetering kunnen belemmeren.

Productontwikkelaars Ruud Luiten en Ingrid Mol van respectievelijk Luiten Vleeswaren en FrieslandCampina en category manager food NS Retail Sander Turk vertellen hoe zij met productverbetering omgaan.

Complexe regels

Ruud Luiten ziet dat de verschillende regels complex zijn, maar: “Zonder dwang komen we er niet. Met NAPV gaat de hele markt de goede kant op bewegen.” Ingrid Mol van FrieslandCampina zet voor elke briefing de belangrijke elementen op een rij om duidelijk te krijgen waar ze aan moeten voldoen. “Daarbij is een  goede voedingswaarde, bijvoorbeeld eiwitgehalte van belang, net als duurzaamheid of bijvoorbeeld NAPV.”

En dan kunnen de eisen ook nog verschuiven, ziet Sander van NS Retail: “We hebben in ons saucijzenbroodje het zoutgehalte verlaagd. Zo zijn we van Nutri-Score E naar D gegaan. Maar de eisen zijn weer verschoven dus we moeten bekijken in welke categorie we nu vallen.”

Volgens Ruud vormen voor vleeswaren de productintrinsieke eigenschappen de belangrijkste belemmeringen voor productherformulering. ‘Zout heeft een andere functie en zorgt voor een andere beleving in bijvoorbeeld runderrookvlees dan in een salade.’

Zout heeft een andere functie en zorgt voor een andere beleving in bijvoorbeeld runderrookvlees dan in een salade”

Gewenning door consument

Alle drie zijn het erover eens dat gewenning bij de consument een heel belangrijk aspect is bij herformulering met name voor zoet en zout. Ingrid was onlangs in Azië en vond sommige producten erg zoet smaken. Ruud proefde een recept van 12 jaar geleden en vond het nu veel te zout. Voor de saucijzenbroodjes van NS Retail bleek een eerste -grote stap- in minder zout niet gewenst. “We zijn vervolgens in kleine stapjes naar het gewenste zoutgehalte kunnen gaan.”

Geen 1op1-vervanging

Ingrid ziet als iedereen dat zout en suiker natuurlijk fijne smaakmakers zijn. Dat maakt het complex om ze te vervangen ook omdat alternatieven altijd duurder zijn. “Zout, vet en suiker zijn makkelijk en goedkoop beschikbaar. En ze zijn niet 1 op 1 te vervangen.”

Ze trekt een interessante vergelijking met de vervanging van dierlijk eiwit door plantaardig. “Met melk kan je alles. Bij plantaardig heb je aparte formuleringen voor koffie, voor pap, voor alles. Met suiker is dat hetzelfde.”

Alternatieven voor productverbetering

Sander ziet dat veel leveranciers veelbelovende alternatieven aanbieden. Hij is geen levensmiddelentechnoloog en vindt het soms lastig te beoordelen. “Zien jullie zeewier als goed zoutalternatief,” vraagt hij aan Ingrid en Ruud. “Welke mineralen zitten in zeewier die de zoute smaak geven? Wat is de beschikbaarheid?,” zijn de tegenvragen van de twee.

Ruud kan vanwege de groen kleur van zeewier het zoutalternatief niet gebruiken in vleeswaren. Belangrijk bij de keuze voor alternatieven is nagaan wat ze de werkende stof is en kijken hoe de leveringsketen is geborgd.

Maar benadrukt Ingrid: ‘Het gaat niet alleen om het verminderen van de minder goede elementen als zout en suiker. Het verhogen van goede elementen als groente, fruit, vezel en eiwit is bij productverbetering minstens zo belangrijk.’

Food Future Event

Dit zijn enkele van de onderwerpen die aan bod komen tijdens de paneldiscussie over de aanpak van deze productontwikkelaars op het belangrijke onderwerp van productverbetering.

Kom naar het Food Future Event op 26 september en discussieer mee!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken 

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Beeld: Shutterstock

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen december: foutieve...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor december: foutieve houdbaarheidsdatum geitenkaas met spek, foutieve houdbaarheidsdatum verschillende kerstproducten en mogelijk salmonella in zaden.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

Het aantal voedingsgerelateerde uitbraken daalde de afgelopen jaren. Het aantal zoönotische ziektegevallen is daarentegen gestegen. Vooral Salmonella en Campylobacter veroorzaakten veel besmettingen binnen de EU.

NVWA publiceert 2 nieuwe handboeken en aangepast handboek additieven

NVWA publiceert 2 nieuwe handboeken en aangepast handboek additieven

De NVWA publiceert twee nieuwe handboeken: het handboek aroma's en het handboek enzymen. Daarnaast publiceert de NVWA ook een aangepaste versie van het handboek additieven.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.