Northern Wonder introduceerde eind vorig jaar de eerste versie van haar ‘koffievrije koffie’. Daarna werkte het bedrijf naar eigen zeggen hard door aan het verder verbeteren van het koffiealternatief. “We zijn drie jaar geleden begonnen”, vertelt David Klingen, oprichter van de startup. “De eerste versie van onze boonloze koffie was al flink koffie-achtig. Met de filtermaling en capsules die we nu onder andere bij Albert Heijn gaan verkopen, gaan we weer een heel stuk verder.”
Verbeterde smaak
Voor de ontwikkeling van de koffievrije koffie werkte de startup samen met onderzoekers van de Wageningen Universiteit. “Samen met hen is het ons team van productontwikkelaars gelukt om de zo gewaardeerde smaak van koffie uit niet-tropische ingrediënten te halen. Qua ontwikkeling van smaak, geur en vooral ook de intensiteit hebben we mooie stappen gezet. De vernieuwde smaak is gebalanceerd en heeft meer body. Daarnaast halen we nu nog meer de koffiesmaak uit dezelfde ingrediënten door ze anders te branden”, legt Klingen uit.
Vier varianten ‘koffievrije koffie’ bij Albert Heijn
Door de productie van de ‘koffievrije koffie’ wil de startup onder andere ontbossing tegengaan. De koffievervanger is gemaakt van niet-tropische ingrediënten als lupinebonen, kikkererwt en zwarte bes. Daarnaast stelt de startup dat haar footprint kleiner is dan die van originele koffiemakers. “Er is voor de productie per kopje 95% minder water nodig, 66% minder land en er wordt 76% minder CO2 uitgestoten”, aldus Klingen. In de supermarkt zijn vier varianten ‘koffievrije koffie’ verkrijgbaar: filtermaling en Nespresso compatible cups, beide met en zonder cafeïne.