'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

'Koffievrije koffie' nu ook in supermarktschappen

Startup Northern Wonder produceert 'koffievrije koffie'. De startup introduceert nu een verbeterde versie van het koffiealternatief. Met de nieuwe introductie breidt de startup haar afzet ook direct uit naar het supermarktschap van Albert Heijn.

Northern Wonder introduceerde eind vorig jaar de eerste versie van haar ‘koffievrije koffie’. Daarna werkte het bedrijf naar eigen zeggen hard door aan het verder verbeteren van het koffiealternatief. “We zijn drie jaar geleden begonnen”, vertelt David Klingen, oprichter van de startup. “De eerste versie van onze boonloze koffie was al flink koffie-achtig. Met de filtermaling en capsules die we nu onder andere bij Albert Heijn gaan verkopen, gaan we weer een heel stuk verder.”

Verbeterde smaak

Voor de ontwikkeling van de koffievrije koffie werkte de startup samen met onderzoekers van de Wageningen Universiteit. “Samen met hen is het ons team van productontwikkelaars gelukt om de zo gewaardeerde smaak van koffie uit niet-tropische ingrediënten te halen. Qua ontwikkeling van smaak, geur en vooral ook de intensiteit hebben we mooie stappen gezet. De vernieuwde smaak is gebalanceerd en heeft meer body. Daarnaast halen we nu nog meer de koffiesmaak uit dezelfde ingrediënten door ze anders te branden”, legt Klingen uit.

Vier varianten ‘koffievrije koffie’ bij Albert Heijn

Door de productie van de ‘koffievrije koffie’ wil de startup onder andere ontbossing tegengaan. De koffievervanger is gemaakt van niet-tropische ingrediënten als lupinebonen, kikkererwt en zwarte bes. Daarnaast stelt de startup dat haar footprint kleiner is dan die van originele koffiemakers. “Er is voor de productie per kopje 95% minder water nodig, 66% minder land en er wordt 76% minder CO2 uitgestoten”, aldus Klingen. In de supermarkt zijn vier varianten ‘koffievrije koffie’ verkrijgbaar: filtermaling en Nespresso compatible cups, beide met en zonder cafeïne.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.