Kaas maken met caseïne geproduceerd via fermentatie? Those Vegan Cowboys en Hochland Group werken samen

Kaas maken met caseïne geproduceerd via fermentatie? Those Vegan...

De Duitse kaasproducent Hochland Group gaat met de caseïne van Those Vegan Cowboys kaas maken.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Opschalen in precisiefermentatie en celkweek? Nederland investeert in twee nieuwe pilot plants

Opschalen in precisiefermentatie en celkweek? Nederland investeert in...

Ondernemers in precisiefermentatie die willen opschalen in precisiefermentatie kunnen binnenkort terecht bij NIZO. En bedrijven die bezig zijn met celkweek kunnen terecht bij een nieuwe onafhankelijke spinoff van Mosa Meat.

Beeld: Unsplash

Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

Chocolade in 2025: 'Deze vier trends mag je niet missen'

Chocolade in 2025: 'Deze vier trends mag je niet missen'

De hoge chocoladeprijs is volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan dé grote uitdaging voor de komende jaren. Toch ziet ze ook kansen. Vooral op het gebied van innovatie in (pure) smaak en textuur.

Beeld: Shutterstock

Handig overzicht: Alle foodtrends voor 2025 op een rij

Aan het eind van elk jaar zijn er vele lijstjes met foodtrends voor het jaar daarop. Reden voor de redactie om deze foodtrends op een rij te zetten. Lees 6 trendartikelen en luister naar 2 trendpodcasts.

30/9/2025 | VMT Food R&D Event

30/9/2025 | VMT Food R&D Event

Het Food R&D Event van VMT is dé jaarlijkse bijeenkomst waar de productontwikkelaars, R&D-ers en iedereen die in de voedingsindustrie daarbij betrokken is bij elkaar komen. Praktisch, diepgaand, netwerken en het uitwisselen van ervaringen lopen als een rode draad door het programma.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.