Productontwikkelaars of R&D’ers lopen er onvermijdelijk tegenaan: de hobbels die op de loer liggen bij de ontwikkeling van een nieuw product of concept. Op het Food Future Event beantwoorden wij de vragen waar iedere productontwikkelaar zich het hoofd over breekt.
Keynote van Albert Heijn
Als eerste komt retailer Albert Heijn aan het woord. De plantaardige eigenmerklijn AH Terra of als eerste de CO2-emissies op de verpakking van een reeks producten plaatsen: Albert Heijn neemt flinke stappen om duurzame en gezonde producten te ontwikkelen. Wat is de visie van de retailer op deze grote thema’s? Martijn Versteegh, director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens deze keynote inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.
Laatste ontwikkelingen in ecolabels
En productontwikkelaars moeten niet alleen letten op de Nutri-score, ook een ecolabel komt eraan. Vele landen in Europa – ook Nederland - ontwikkelen zo’n label om het milieu-effect van een voedingsmiddel te ranken. En niet alleen landen, ook bedrijven doen dat. Albert Heijn plaatst sinds dit jaar de CO2-uitstoot op een aantal producten. Als productontwikkelaar is het belangrijk dat je op de hoogte bent van al deze ontwikkelingen. Duurzaamheidsexpert Koen Boone zal in deze keynote de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecolabels uiteenzetten.
Effect van voeding op de gezondheid
“Wat zijn de nieuwste inzichten in leefstijl op de gezondheid? Gezonde voedingsmiddelen ontwikkelen is een belangrijk doel voor vele productontwikkelaars. Maar wat is gezond en is gezondheid voor iedereen anders? TNO-onderzoeker Suzan Wopereis werkt aan het kwantificeren van gezondheid en effecten van leefstijl op gezondheid. Wat zijn de nieuwste inzichten in het effect van voeding op de gezondheid? Is de belofte van personalized nutrition eindelijk uitgekomen? Hoe kun je leefstijl inzetten in de behandeling en wat betekent bijvoorbeeld de populariteit van nieuwe afslankmedicijnen voor de gezondheid en daarmee voor voedingsmiddelen? Wopereis zal in deze keynote nieuwe inzichten delen over deze onderwerpen.
Van UPF tot wetgeving
In de middag komen in paneldiscussies, workshops en kennissessies de volgende onderwerpen aan bod:
- Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan?
- Een woud aan keuzes: selectie van duurzame verpakkingen (en ingrediënten)
- Een winnend foodconcept in de schappen, hoe doe je dat?
- Tussen interpretatie en perceptie: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?
- Risico’s nemen in productontwikkeling: wat is nodig om gezonde en duurzame producten te ontwikkelen?
- Upcycling: Waardevolle ingrediënten toepassen in productontwikkeling
- Duurzaamheid en gezondheid staat steeds hoger op de agenda van de consument, zegt men. Maar is dat echt zo? Waar kiest de consument écht voor?
- Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker?