In Sofia (Bulgarije) kunnen ongeveer 70 mensen extra aan de slag in de nieuwe fabriek van Nestlé. KitKat is één van de grootste merken van Nestlé en maakt sinds 1911 chocolate crisps. De dunne wafels zijn misschien wel omhuld in een laagje chocolade, maar tot voor kort had KitKat geen chocoladerepen in zijn portfolio. “Chocoladerepen zijn het op één na grootste segment in de zoetwarenindustrie. Voor Nestlé was het daarom een ‘big bet’ om deze overstap te maken”, vertelt Guillaume le Cunff, CEO Nestlé Europe, aan VMT. In totaal heeft het drie jaar geduurd om het product te ontwikkelen. Het bedrijf investeerde zowel in het uiterlijk van de chocoladereep, als in de sensorische eigenschappen.
Introductie Nederland
Alle KitKat Tablets voor de Europese markt zullen uit de fabriek in Sofia komen. De chocoladerepen zijn al beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk en Bulgarije. Aankomend jaar zullen de producten in nog 27 andere Europese landen uitrollen. In Nederland liggen de chocoladerepen later dit jaar in de schappen.
Nieuwe productielijn, veel ontwikkeling
Voor de ontwikkeling van de KitKat Tablets maakte Nestlé gebruik van het R&D centrum in York, Verenigd Koninkrijk. Het duurde drie jaar om het volledige concept uit te werken. De nieuwe fabriek in Sofia is sinds november 2024 werkzaam.
VMT kreeg een rondleiding binnen de fabriek en sprak met Louisse Barret, Head of R&D bij Nestlé, over de ontwikkeling van de nieuwe chocoladerepen. Een uitgebreid artikel over het ontwikkelproces en de productielocatie volgen later op VMT.