Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling

Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling
Het Food Future Event van 2022 was druk bezocht door vele productontwikkelaars.

Productontwikkelaars van onder andere Lamb Weston, FrieslandCampina en Beyond Meat en experts van de HAS Green Academy en NIZO zijn slechts enkele van de meer dan 20 sprekers die op het Food Future Event aanwezig zullen zijn.

Na een succesvolle eerste editie staat het Food Future Event – het event voor de productontwikkelaar - dit jaar weer op de planning en wel op 26 september!

Het hoofdthema blijft hetzelfde: Hoe ontwikkel je het ultieme product? Dat is nog steeds hartstikke actueel. Dit jaar is het programma uitgebreider en diepgaander dan vorig jaar. De workshops blijven, maar daarnaast zijn er ook kennissessies en paneldiscussies. Voor de jonge productontwikkelaars organiseren we een extra creatieve ontbijtsessie!

Wat staat er nog meer op het programma?

Trends kunnen niet ontbreken:

INSPIRATION

Trendwatcher Eveline van Dam zal vertellen welke trends zij ziet in de foodindustrie. Daarnaast heeft ze ervaring met conceptontwikkeling voor de retail. Ze zal tips geven over hoe de foodindustrie en de retail samen kunnen innoveren.

Luister naar de podcast met Eveline waarin ze over haar inspiratie spreekt:

IDEATION

Elke bezoeker kan tijdens deze ronde kiezen uit een workshop, een kennissessie of een paneldiscussie. In deze ideation-fase is er keuze uit:

  • Workshop - Hoe kan een productontwikkelaar met umami minder zout toevoegen aan hartige producten zonder verlies van smaak? Martijn Muijsers van Yama kan er alles over vertellen en laten proeven!
  • Kennissessie - Renske Janssen, eiwitexpert bij NIZO zal een deep dive doen in de uiterst populaire technologie fermentatie. Wat zijn de mogelijkheden: van diervrij eiwit tot clean label ingrediënten.
  • Paneldiscussie - Van idee naar product: Waar begin je als productontwikkelaar?  Vier ervaren productontwikkelaars vertellen hoe zij dit traject aanpakken. Met Jeanette Cameron (Product developer Elty Food en NPD manager), Mariska Steijlen (Menken Orlando), Anke van Eijk (Schouten Europe) en Bart Donders (Lamb Weston).

Lees alvast hoe de productontwikkelaars van Lamb Weston een nieuw krokant frietje ontwikkelden:

Young&Experienced

Hoe kijken jonge productontwikkelaars naar trends? Wat zien ervaren productontwikkelaars als belangrijkste ontwikkeling? Welke hobbels zien ze bij het ontwikkelen van nieuwe producten? The Young & Experienced gaan met elkaar in gesprek onder leiding van de dagvoorzitter.

CREATION

In de fase van creation kan een bezoeker voor de tweede keer kiezen en wel uit drie nieuwe onderwerpen:

  • Workshop - Consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop, hoe doe je dat als concept- of productontwikkelaar?  De deelnemers gaan zelf aan de slag met een bestaand product. Docent Antien Zuidberg  van de HAS Green Academy zorgt voor de kennis en de begeleiding.
  • Kennissessie - Hoe kan een productontwikkelaar duurzame recepturen ontwikkelen met Artificial Intelligence? Ook voor deze doelgroep zijn er mogelijkheden met deze alom aanwezige technologie. AI-expert Wynand Alkema en Mark Lammers, innovatie- en productontwikkelingsspecialist vertellen over de (on)mogelijkheden en toepassingen van AI voor productontwikkelaars.

Lees alvast hoe Wynand Alkema de ontwikkelingen van AI ziet:

  • Paneldiscussie - Wat is de volgende fase voor plantaardig en dan met name vleesvervangers? Zijn deze plantaardige producten nog in de lift of niet? Onder leiding van Daniel Favier gaan Danielle Mol (The Green Up Company), Joeri Hollink (Ojah) en Sophie Nieuwenhuijsen-Tielrooij (De Nieuwe Keuken), Annouka Böekling (Beyond Meat, eerder werkzaam bij Hello Fresh) in discussie over de toekomst van plantaardig.

Luister naar de visie van ondernemer in plantaardig en productontwikkelaar Dennis Favier over plantaardig:

DESIGN&LAUNCH

De derde en laatste ronde waarin de bezoekers kunnen kiezen:

Workshop - Productontwikkeling voor de nieuwe generaties, hoe doe je dat? Bart-Jan Veldhuizen mede-oprichter Kitchen Republic en Loek Voermans, productontwikkelaar bij Feedingman Food Innovation vertellen hoe zij (en vooral startups) dit aanpakken.

Kennissessie - Suiker reduceren, het blijft een belangrijk aspect voor productontwikkelaars. Wat mogelijk is, vertelt oud-productontwikkelaar Rimmer Woudstra, nu werkzaam bij Wageningen Food & Biobased Research.

Lees over de potentie van een nieuwe suikervervanger:

Paneldiscussie - Zo gaan productontwikkelaars om met herformulering. Ervaren productontwikkelaars Sander Turk van de NS, Ruud Luiten van Luiten Vleeswaren en Ingrid Mol van FrieslandCampina vertellen hoe zij dit complex onderwerp aanpakken.

De Psychologie van Verleidelijk Design

En als afsluiter vertelt neuromarketeer Tim Zuidgeest van Unravel Research over de laatste inzichten en technieken over effectief verpakkingsdesign. Welke kleine maar krachtige psychologische designtechnieken gebruiken merken en retailers om meer verlangen voor hun producten op te wekken?

Enthousiast geworden? Meld je direct aan!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in Nederland pleit onder andere Albert Heijn voor Europese verplichting

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in...

De Franse supermarktketen Carrefour voert de druk op en wil dat alle merkleveranciers de Nutri-Score op hun verpakking zetten. Ondertussen vraagt in Nederland een coalitie met onder andere Albert Heijn de staatssecretaris voor een Europese verplichting van het logo.

Prof. Ine van der Fels-Klerx (Wageningen University & Research) hield haar key-note lezing over veranderende voedselsystemen en nieuwe voedselveiligheidsgevaren.

Food Safety Event: AI voorspelt voedselveiligheidsgevaren?

Waar moet je aan denken als je AI wilt inzetten voor het borgen van voedselveiligheid? Op het Food Safety Event op 19 november in Amersfoort geven twee professoren van Wageningen Food Safety Research (WFSR) een lezing over de voorspelling van risico's aan de hand van AI.

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een hersluitbaar blikje

Innovaties in verpakkingen spotten: bladeren als grondstof tot een...

Reduce, reuse and recycle (3R), PPWR-wetgeving: bekende begrippen in de verpakkingswereld. Hoe spelen verpakkingsproducenten in op de wens naar minder plastic, meer gerecycled materiaal en de wens voor hergebruik? Op de All4Pack, een Parijse verpakkingsbeurs, waren een aantal innovaties te zien.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.