Na een succesvolle eerste editie staat het Food Future Event – het event voor de productontwikkelaar - dit jaar weer op de planning en wel op 26 september!
Het hoofdthema blijft hetzelfde: Hoe ontwikkel je het ultieme product? Dat is nog steeds hartstikke actueel. Dit jaar is het programma uitgebreider en diepgaander dan vorig jaar. De workshops blijven, maar daarnaast zijn er ook kennissessies en paneldiscussies. Voor de jonge productontwikkelaars organiseren we een extra creatieve ontbijtsessie!
Wat staat er nog meer op het programma?
Trends kunnen niet ontbreken:
INSPIRATION
Trendwatcher Eveline van Dam zal vertellen welke trends zij ziet in de foodindustrie. Daarnaast heeft ze ervaring met conceptontwikkeling voor de retail. Ze zal tips geven over hoe de foodindustrie en de retail samen kunnen innoveren.
Luister naar de podcast met Eveline waarin ze over haar inspiratie spreekt:
IDEATION
Elke bezoeker kan tijdens deze ronde kiezen uit een workshop, een kennissessie of een paneldiscussie. In deze ideation-fase is er keuze uit:
- Workshop - Hoe kan een productontwikkelaar met umami minder zout toevoegen aan hartige producten zonder verlies van smaak? Martijn Muijsers van Yama kan er alles over vertellen en laten proeven!
- Kennissessie - Renske Janssen, eiwitexpert bij NIZO zal een deep dive doen in de uiterst populaire technologie fermentatie. Wat zijn de mogelijkheden: van diervrij eiwit tot clean label ingrediënten.
- Paneldiscussie - Van idee naar product: Waar begin je als productontwikkelaar? Vier ervaren productontwikkelaars vertellen hoe zij dit traject aanpakken. Met Jeanette Cameron (Product developer Elty Food en NPD manager), Mariska Steijlen (Menken Orlando), Anke van Eijk (Schouten Europe) en Bart Donders (Lamb Weston).
Lees alvast hoe de productontwikkelaars van Lamb Weston een nieuw krokant frietje ontwikkelden:
Young&Experienced
Hoe kijken jonge productontwikkelaars naar trends? Wat zien ervaren productontwikkelaars als belangrijkste ontwikkeling? Welke hobbels zien ze bij het ontwikkelen van nieuwe producten? The Young & Experienced gaan met elkaar in gesprek onder leiding van de dagvoorzitter.
CREATION
In de fase van creation kan een bezoeker voor de tweede keer kiezen en wel uit drie nieuwe onderwerpen:
- Workshop - Consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop, hoe doe je dat als concept- of productontwikkelaar? De deelnemers gaan zelf aan de slag met een bestaand product. Docent Antien Zuidberg van de HAS Green Academy zorgt voor de kennis en de begeleiding.
- Kennissessie - Hoe kan een productontwikkelaar duurzame recepturen ontwikkelen met Artificial Intelligence? Ook voor deze doelgroep zijn er mogelijkheden met deze alom aanwezige technologie. AI-expert Wynand Alkema en Mark Lammers, innovatie- en productontwikkelingsspecialist vertellen over de (on)mogelijkheden en toepassingen van AI voor productontwikkelaars.
Lees alvast hoe Wynand Alkema de ontwikkelingen van AI ziet:
- Paneldiscussie - Wat is de volgende fase voor plantaardig en dan met name vleesvervangers? Zijn deze plantaardige producten nog in de lift of niet? Onder leiding van Daniel Favier gaan Danielle Mol (The Green Up Company), Joeri Hollink (Ojah) en Sophie Nieuwenhuijsen-Tielrooij (De Nieuwe Keuken), Annouka Böekling (Beyond Meat, eerder werkzaam bij Hello Fresh) in discussie over de toekomst van plantaardig.
Luister naar de visie van ondernemer in plantaardig en productontwikkelaar Dennis Favier over plantaardig:
DESIGN&LAUNCH
De derde en laatste ronde waarin de bezoekers kunnen kiezen:
Workshop - Productontwikkeling voor de nieuwe generaties, hoe doe je dat? Bart-Jan Veldhuizen mede-oprichter Kitchen Republic en Loek Voermans, productontwikkelaar bij Feedingman Food Innovation vertellen hoe zij (en vooral startups) dit aanpakken.
Kennissessie - Suiker reduceren, het blijft een belangrijk aspect voor productontwikkelaars. Wat mogelijk is, vertelt oud-productontwikkelaar Rimmer Woudstra, nu werkzaam bij Wageningen Food & Biobased Research.
Lees over de potentie van een nieuwe suikervervanger:
Paneldiscussie - Zo gaan productontwikkelaars om met herformulering. Ervaren productontwikkelaars Sander Turk van de NS, Ruud Luiten van Luiten Vleeswaren en Ingrid Mol van FrieslandCampina vertellen hoe zij dit complex onderwerp aanpakken.
De Psychologie van Verleidelijk Design
En als afsluiter vertelt neuromarketeer Tim Zuidgeest van Unravel Research over de laatste inzichten en technieken over effectief verpakkingsdesign. Welke kleine maar krachtige psychologische designtechnieken gebruiken merken en retailers om meer verlangen voor hun producten op te wekken?
Enthousiast geworden? Meld je direct aan!