Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling

Van fermentatie tot conceptontwikkeling: het Food Future Event haakt aan bij actuele trends productontwikkeling
Het Food Future Event van 2022 was druk bezocht door vele productontwikkelaars.

Productontwikkelaars van onder andere Lamb Weston, FrieslandCampina en Beyond Meat en experts van de HAS Green Academy en NIZO zijn slechts enkele van de meer dan 20 sprekers die op het Food Future Event aanwezig zullen zijn.

Na een succesvolle eerste editie staat het Food Future Event – het event voor de productontwikkelaar - dit jaar weer op de planning en wel op 26 september!

Het hoofdthema blijft hetzelfde: Hoe ontwikkel je het ultieme product? Dat is nog steeds hartstikke actueel. Dit jaar is het programma uitgebreider en diepgaander dan vorig jaar. De workshops blijven, maar daarnaast zijn er ook kennissessies en paneldiscussies. Voor de jonge productontwikkelaars organiseren we een extra creatieve ontbijtsessie!

Wat staat er nog meer op het programma?

Trends kunnen niet ontbreken:

INSPIRATION

Trendwatcher Eveline van Dam zal vertellen welke trends zij ziet in de foodindustrie. Daarnaast heeft ze ervaring met conceptontwikkeling voor de retail. Ze zal tips geven over hoe de foodindustrie en de retail samen kunnen innoveren.

Luister naar de podcast met Eveline waarin ze over haar inspiratie spreekt:

IDEATION

Elke bezoeker kan tijdens deze ronde kiezen uit een workshop, een kennissessie of een paneldiscussie. In deze ideation-fase is er keuze uit:

  • Workshop - Hoe kan een productontwikkelaar met umami minder zout toevoegen aan hartige producten zonder verlies van smaak? Martijn Muijsers van Yama kan er alles over vertellen en laten proeven!
  • Kennissessie - Renske Janssen, eiwitexpert bij NIZO zal een deep dive doen in de uiterst populaire technologie fermentatie. Wat zijn de mogelijkheden: van diervrij eiwit tot clean label ingrediënten.
  • Paneldiscussie - Van idee naar product: Waar begin je als productontwikkelaar?  Vier ervaren productontwikkelaars vertellen hoe zij dit traject aanpakken. Met Jeanette Cameron (Product developer Elty Food en NPD manager), Mariska Steijlen (Menken Orlando), Anke van Eijk (Schouten Europe) en Bart Donders (Lamb Weston).

Lees alvast hoe de productontwikkelaars van Lamb Weston een nieuw krokant frietje ontwikkelden:

Young&Experienced

Hoe kijken jonge productontwikkelaars naar trends? Wat zien ervaren productontwikkelaars als belangrijkste ontwikkeling? Welke hobbels zien ze bij het ontwikkelen van nieuwe producten? The Young & Experienced gaan met elkaar in gesprek onder leiding van de dagvoorzitter.

CREATION

In de fase van creation kan een bezoeker voor de tweede keer kiezen en wel uit drie nieuwe onderwerpen:

  • Workshop - Consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop, hoe doe je dat als concept- of productontwikkelaar?  De deelnemers gaan zelf aan de slag met een bestaand product. Docent Antien Zuidberg  van de HAS Green Academy zorgt voor de kennis en de begeleiding.
  • Kennissessie - Hoe kan een productontwikkelaar duurzame recepturen ontwikkelen met Artificial Intelligence? Ook voor deze doelgroep zijn er mogelijkheden met deze alom aanwezige technologie. AI-expert Wynand Alkema en Mark Lammers, innovatie- en productontwikkelingsspecialist vertellen over de (on)mogelijkheden en toepassingen van AI voor productontwikkelaars.

Lees alvast hoe Wynand Alkema de ontwikkelingen van AI ziet:

  • Paneldiscussie - Wat is de volgende fase voor plantaardig en dan met name vleesvervangers? Zijn deze plantaardige producten nog in de lift of niet? Onder leiding van Daniel Favier gaan Danielle Mol (The Green Up Company), Joeri Hollink (Ojah) en Sophie Nieuwenhuijsen-Tielrooij (De Nieuwe Keuken), Annouka Böekling (Beyond Meat, eerder werkzaam bij Hello Fresh) in discussie over de toekomst van plantaardig.

Luister naar de visie van ondernemer in plantaardig en productontwikkelaar Dennis Favier over plantaardig:

DESIGN&LAUNCH

De derde en laatste ronde waarin de bezoekers kunnen kiezen:

Workshop - Productontwikkeling voor de nieuwe generaties, hoe doe je dat? Bart-Jan Veldhuizen mede-oprichter Kitchen Republic en Loek Voermans, productontwikkelaar bij Feedingman Food Innovation vertellen hoe zij (en vooral startups) dit aanpakken.

Kennissessie - Suiker reduceren, het blijft een belangrijk aspect voor productontwikkelaars. Wat mogelijk is, vertelt oud-productontwikkelaar Rimmer Woudstra, nu werkzaam bij Wageningen Food & Biobased Research.

Lees over de potentie van een nieuwe suikervervanger:

Paneldiscussie - Zo gaan productontwikkelaars om met herformulering. Ervaren productontwikkelaars Sander Turk van de NS, Ruud Luiten van Luiten Vleeswaren en Ingrid Mol van FrieslandCampina vertellen hoe zij dit complex onderwerp aanpakken.

De Psychologie van Verleidelijk Design

En als afsluiter vertelt neuromarketeer Tim Zuidgeest van Unravel Research over de laatste inzichten en technieken over effectief verpakkingsdesign. Welke kleine maar krachtige psychologische designtechnieken gebruiken merken en retailers om meer verlangen voor hun producten op te wekken?

Enthousiast geworden? Meld je direct aan!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Overzicht

Nieuwe voedselmachines 2025: Arla Foods Ingredients installeert...

Dit is een overzicht van nieuwe voedselmachines. Dit zijn de laatste wapenfeiten: Arla Foods Ingredients installeert elektrische ketel voor CO₂-reductie, GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem en Lewa introduceert modulair doseersysteem voor snoep productie.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

productontwikkeling

Productinnovaties februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack.

productontwikkeling

Productinnovaties januari: Gudrun introduceert duurzame en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Gudrun introduceert duurzame en plantaardige Belgische chocolade, Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk en Vivera introduceert nieuwe tofu range.

Voor abonnees
Voor abonnees
Listeria

Voor abonnees Overzicht: deze producten veroorzaken meeste listeriose gevallen in...

De meeste listeriosegevallen bij mensen zijn afkomstig van rundvlees, gevolgd door kip en zeevruchten. Dat blijkt uit een groot Nederlands onderzoek waarin DNA-onderzoek van Listeria monocytogenes werd gecombineerd met epidemiologische data. In dit artikel een overzicht.

Ingredient

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonneesQA'ers over werkdruk door onaangekondigde audits: 'Een dagje vrij nemen is spannend'
  2. Wat verwachten supermarkten van leveranciers bij CSRD-wetgeving? 'Betrouwbare data is key'
  3. Wijnimporteurs reageren zuur op accijnsverhoging
  4. Onderzoek: leidt extra informatie over houdbaarheidsdata tot minder verspilling?
  5. 'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)
  6. Safe met Michelle: 'Duurzaamheid is meer dan een claim'
  7. Voor abonneesWegwijzer voor duurzaamheidsclaims in reclame: praktische tips in het woud van claims
  8. Btw-verlaging groente en fruit is 'opdracht voor nieuw kabinet'
  9. Bacteriën verschansen zich in 'multiculturele' biofilms: onderzoek naar hardnekkige boosdoeners
  10. Gesponsord(Wikkel)folie als afval is niet ingewikkeld
  1. Voor abonneesWebinar terugkijken: Zo bereid je je goed voor op de CSRD-wetgeving
  2. Productontwikkelaar over Food Future Event: 'Het event bood variatie en discussie op mijn vakgebied'
  3. Importbeperkingen Oekraïens graan opgeschort in EU na maatregelen Kyiv
  4. Duitse regering werkt aan wet tegen krimpflatie
  5. De bron van listeriose was voor het tweede jaar dezelfde gerookte zalm en forel
  6. Coca-Cola draait proef met kartonnen omverpakking die plastic krimpfolie vervangt
  7. Peijnenburg wil suiker deels vaarwel zeggen en komt met herlancering van tussendoortjes
  8. Wat de industrie vroeger weg smeet, fermenteert Afterlife tot hoogwaardig eiwit
  9. Tortilla's de vermoedelijke veroorzakers van botulisme
  10. Gezondheidsrisico voor miljoenen Europeanen met teveel bisfenol A in hun lichaam