Duitse regering werkt aan wet tegen krimpflatie

Duitse regering werkt aan wet tegen krimpflatie

De Duitse overheid werkt aan regelgeving die het voor fabrikanten moeilijker moet maken om minder inhoud in bestaande verpakkingen te stoppen.

Dat meldt zusterblad Distrifood.

De Duitse minister van consumentenbescherming Steffi Lemke zegt in een interview paal en perk te willen stellen aan zogenoemde krimpflatie. 'Misleidende verpakkingen zijn een grote bron van irritatie. Hier worden consumenten in de maling genomen', zegt ze in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Ze werkt aan een verbod voor fabrikanten om minder inhoud te stoppen in gelijkblijvende verpakkingen of het vergroten van verpakkingen zonder ook de inhoud te vermeerderen.

Krimpflatie slecht voor consument en het milieu

De Duitse minister noemt krimpflatie niet alleen slecht voor consumenten, maar ook voor het milieu. 'Dit soort praktijken zijn zowel vanuit het oogpunt van consumentenbescherming als vanuit onnodig afval problematisch', zo stelt de minister. Ze werkt aan opname van regelgeving om dit te verbieden als onderdeel van een bredere vernieuwing van de regelgeving voor verpakkingen. Duitsland heeft wat bekend staat als de stoplichtcoalitie. Dit is een kabinet dat bestaat uit de sociaal-democratische SPD, milieupartij Grünen en de liberale FDP. De regering staat onder leiding van bondskanselier Olaf Scholz.

Duitse maatregel tegen krimpflatie krijgt geen universele steun

Binnen de partijen in de Duitse regering bestaat geen universele steun voor de maatregelen tegen krimpflatie. Het in consumentenrechten gespecialiseerde bondsdaglid Katharina Willkomm zegt in een reactie in de krant de maatregelen overbodig te vinden. 'Consumenten die zich in de maling genomen voelen na de aankoop van een product, moeten bij de volgende aankoop gewoon van merk wisselen', zo roept zij klanten op met hun voeten te stemmen.

Krimpflatie heeft internationaal volop de aandacht

Krimpflatie is niet alleen onderwerp van discussie binnen de Duitse regering. Zo maakte de Franse supermarktketen Carrefour vorige week bekend klanten nadrukkelijk te gaan wijzen op gevallen van krimpflatie. In Nederland riep actiegroep Foodwatch eind vorige maand nog op tot een wettelijke verplichting voor fabrikanten om krimpflatie op de verpakkingen te melden.

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Belgische supermarkten verdienen onterecht veel aan de eerdere stijging van grondstofprijzen. Dat stelt consumentenorganisatie Testaankoop. Die vermoedt dat er sprake is van 'graaiflatie'. Grondstofprijzen zijn inmiddels gedaald, maar dit is nog niet terug te zien in de supermarktprijzen.

Tijdens het Food Law Event vertelt Frank Lindner alles over het verschil tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'

Misleiding in voeding: zo ga je om met het niemandsland tussen...

Misleiding is al jaren een veelbesproken onderwerp in de voedingsindustrie. Je product kan volledig aan de wet voldoen, en de consument nog steeds met gefronste wenkbrauwen achterlaten. Waar ligt dan de grens tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'? En hoe ga je om met dit niemandsland? Tijdens het Food Law Event op 6 juni vertelt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch, meer over dit onderwerp. Daarbij gaat hij graag in gesprek met producenten.

Producenten reageren op het wel of niet gebruiken van krimpflatie

Producenten reageren op krimpflatie: 'De conclusie 'dat doen ze...

'Krimpflatie' is door de stijgende inflatie steeds vaker onderwerp van gesprek. Foodwatch en de Consumentenbond noemden het gebruik van krimpflatie eerder al 'misleidend' en 'het overtreden van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken'. ACM is het daar niet mee eens. VMT deed een rondvraag bij producenten. Waarom maken zij gebruik van krimpflatie en snappen zij de ophef? "De huidige ophef mag de sector aan het denken zetten."

Frank Lindner van Foodwatch stoort zich aan ‘krimpflatie’: “Als consument denk je achteloos je boodschappen te doen, maar dan zit er ineens 75% minder in de zak zoutjes of chips bijvoorbeeld.

Foodwatch: 'We worden nog steeds dagelijks geconfronteerd met...

Foodwatch is al jaren een lastige luis in de pels van de Nederlandse voedingsindustrie. De zelfbenoemde voedselwaakhond voert publiekscampagnes rondom bijvoorbeeld 'pink slime', gewasbeschermingsmiddelen in rozijnen, aanwezigheid van MOSH/MOAH in voedingsmiddelen en misleiding op etiketten en verpakkingen. Maar er waait een nieuwe wind. VMT maakte een podcast met Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Bedrijfsovernames in voeding 2024: Arla Foods neemt Volac over

Binnen de voedingsindustrie vinden regelmatig bedrijfsovernames plaats. In dit artikel enkele opvallende bedrijfsovernames van dit jaar op een rij. De laatste wapenfeiten: Arla Foods neemt Volac over, Dossche Mills neemt Mühle Rüningen over en VEOS Group neemt activiteiten OvalInnovations over.

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Onvrede over loon leidt tot staking bij Remia

Werknemers van sauzenfabrikant Remia leggen vanaf donderdagmiddag 24 uur het werk neer, kondigt vakbond FNV aan. Volgens de vakbond is de directie van het bedrijf niet tegemoetgekomen aan de eisen voor een nieuwe cao van werknemers van Remia's fabriek in Den Dolder. Met de staking wil FNV de maker van mayonaise, ketchup en satésaus onder druk zetten om een hoger loonbod te doen.

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen leggen hiervan kan lang zijn. Hoe gaan kleine producenten hiermee om, hoe hebben zij dit aangepakt en welke 10 tips hebben zij? VMT vroeg het aan 7 startup ondernemers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.