Duitse regering werkt aan wet tegen krimpflatie

Duitse regering werkt aan wet tegen krimpflatie

De Duitse overheid werkt aan regelgeving die het voor fabrikanten moeilijker moet maken om minder inhoud in bestaande verpakkingen te stoppen.

Dat meldt zusterblad Distrifood.

De Duitse minister van consumentenbescherming Steffi Lemke zegt in een interview paal en perk te willen stellen aan zogenoemde krimpflatie. 'Misleidende verpakkingen zijn een grote bron van irritatie. Hier worden consumenten in de maling genomen', zegt ze in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Ze werkt aan een verbod voor fabrikanten om minder inhoud te stoppen in gelijkblijvende verpakkingen of het vergroten van verpakkingen zonder ook de inhoud te vermeerderen.

Krimpflatie slecht voor consument en het milieu

De Duitse minister noemt krimpflatie niet alleen slecht voor consumenten, maar ook voor het milieu. 'Dit soort praktijken zijn zowel vanuit het oogpunt van consumentenbescherming als vanuit onnodig afval problematisch', zo stelt de minister. Ze werkt aan opname van regelgeving om dit te verbieden als onderdeel van een bredere vernieuwing van de regelgeving voor verpakkingen. Duitsland heeft wat bekend staat als de stoplichtcoalitie. Dit is een kabinet dat bestaat uit de sociaal-democratische SPD, milieupartij Grünen en de liberale FDP. De regering staat onder leiding van bondskanselier Olaf Scholz.

Duitse maatregel tegen krimpflatie krijgt geen universele steun

Binnen de partijen in de Duitse regering bestaat geen universele steun voor de maatregelen tegen krimpflatie. Het in consumentenrechten gespecialiseerde bondsdaglid Katharina Willkomm zegt in een reactie in de krant de maatregelen overbodig te vinden. 'Consumenten die zich in de maling genomen voelen na de aankoop van een product, moeten bij de volgende aankoop gewoon van merk wisselen', zo roept zij klanten op met hun voeten te stemmen.

Krimpflatie heeft internationaal volop de aandacht

Krimpflatie is niet alleen onderwerp van discussie binnen de Duitse regering. Zo maakte de Franse supermarktketen Carrefour vorige week bekend klanten nadrukkelijk te gaan wijzen op gevallen van krimpflatie. In Nederland riep actiegroep Foodwatch eind vorige maand nog op tot een wettelijke verplichting voor fabrikanten om krimpflatie op de verpakkingen te melden.

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Supermarkten profiteren in België: sprake van graaiflatie?

Belgische supermarkten verdienen onterecht veel aan de eerdere stijging van grondstofprijzen. Dat stelt consumentenorganisatie Testaankoop. Die vermoedt dat er sprake is van 'graaiflatie'. Grondstofprijzen zijn inmiddels gedaald, maar dit is nog niet terug te zien in de supermarktprijzen.

Tijdens het Food Law Event vertelt Frank Lindner alles over het verschil tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'

Misleiding in voeding: zo ga je om met het niemandsland tussen...

Misleiding is al jaren een veelbesproken onderwerp in de voedingsindustrie. Je product kan volledig aan de wet voldoen, en de consument nog steeds met gefronste wenkbrauwen achterlaten. Waar ligt dan de grens tussen 'wettelijke misleiding' en 'gevoelsmisleiding'? En hoe ga je om met dit niemandsland? Tijdens het Food Law Event op 6 juni vertelt Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch, meer over dit onderwerp. Daarbij gaat hij graag in gesprek met producenten.

Producenten reageren op het wel of niet gebruiken van krimpflatie

Producenten reageren op krimpflatie: 'De conclusie 'dat doen ze...

'Krimpflatie' is door de stijgende inflatie steeds vaker onderwerp van gesprek. Foodwatch en de Consumentenbond noemden het gebruik van krimpflatie eerder al 'misleidend' en 'het overtreden van de Wet Oneerlijke Handelspraktijken'. ACM is het daar niet mee eens. VMT deed een rondvraag bij producenten. Waarom maken zij gebruik van krimpflatie en snappen zij de ophef? "De huidige ophef mag de sector aan het denken zetten."

Frank Lindner van Foodwatch stoort zich aan ‘krimpflatie’: “Als consument denk je achteloos je boodschappen te doen, maar dan zit er ineens 75% minder in de zak zoutjes of chips bijvoorbeeld.

Foodwatch: 'We worden nog steeds dagelijks geconfronteerd met...

Foodwatch is al jaren een lastige luis in de pels van de Nederlandse voedingsindustrie. De zelfbenoemde voedselwaakhond voert publiekscampagnes rondom bijvoorbeeld 'pink slime', gewasbeschermingsmiddelen in rozijnen, aanwezigheid van MOSH/MOAH in voedingsmiddelen en misleiding op etiketten en verpakkingen. Maar er waait een nieuwe wind. VMT maakte een podcast met Frank Lindner, campagneleider bij Foodwatch.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Beeld: Shutterstock

RCC oordeelt niet over krimpflatie: Consumentenbond teleurgesteld

De Consumentenbond diende drie klachten in bij de Reclame Code Commissie (RCC) over krimpflatie. De RCC geeft aan geen uitspraak te doen in deze zaken omdat zij hiertoe niet bevoegd is. RCC beoordeelt naar eigen zeggen enkel huidige verpakkingen en vergelijkt deze niet met eerdere verpakkingen. Consumentenbond is naar eigen zeggen teleurgesteld dat er geen uitspraak komt.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.