Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Supermarkten verkopen steeds meer producten met een keurmerk, die zo ook marktaandeel winnen. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Circana (voormalig IRI).

Dit meldt ANP.

Volgens Circana steeg de omzet uit voedingsmiddelen met een keurmerk voor bijvoorbeeld biologisch of duurzamer geproduceerde producten in de eerste helft van 2023 met bijna 23%. Dat is een sterkere stijging dan die van de omzet uit de verkoop van eten en drinken als geheel (10,9%).

Vooral keurmerk op kip

De fikse stijging komt onder andere doordat kip - vlees en vleeswaren - in de supermarkt vaker het Beter Leven-keurmerk heeft met één ster. Dit geeft aan dat de vleeskuikens met maximaal twaalf dieren per vierkante meter werden gehouden en ze een overdekte uitloop hebben.

Meer dan kip

Ook in andere categorieën, zoals koffie, groenten en zuivel, steeg de omzet uit deze producten harder dan de markt. Maar er zijn ook voedingsmiddelen waar keurmerken juist terrein verloren. Zo nam het marktaandeel van eieren met zo een label juist af.

Biologisch neemt af voor sommige productgroepen

Daarnaast loopt het Biologisch-label achter op andere keurmerken. De totale omzet uit deze producten steeg met slechts 8,3 procent, tegenover bijna 11 procent voor de verkoop van levensmiddelen als geheel. Daarbij merkt Circana wel op dat enkele specifieke producten met het keurmerk voor biologische landbouw juist harder groeiden dan de markt, zoals zuivelproducten en brood.

Van biologisch tot UTZ

Circana keek voor het onderzoek naar zeven keurmerken: Biologisch, ASC (kweekvis), Beter Leven (dierenwelzijn in de veeteelt), Biologisch, Fair Trade (eerlijk loon voor boeren), MSC (duurzamere visserij), On the way to PlanetProof (duurzamer voedsel), Rainforest Alliance (bescherming van het regenwoud) en UTZ (duurzamere landbouw).

Verkoopcijfers van Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Afbeelding: Pixabay

Eerste sterfgeval door vogelgriep benadrukt noodzaak voor verscherpte...

In de Amerikaanse staat Louisiana is een 65-jarige man overleden aan de gevolgen van een H5N1-vogelgriepinfectie. Dit is het eerste bekende sterfgeval door vogelgriep in de Verenigde Staten. De patiënt, die onderliggende medische aandoeningen had, kwam in contact met besmette vogels in zijn achtertuin.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Kosten van campylobacteriose door de onbewuste consumptie van onvoldoende verhitte kip

Kosten van campylobacteriose door de onbewuste consumptie van...

Onderzoekers hebben de kosten van campylobacter-infecties in Australië door besmette kip berekend. Wetenschappers kwantificeerden de kosten van ziektes die toe te schrijven zijn aan specifieke binnenlandse risicofactoren voor Campylobacter jejuni en Campylobacter coli.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.