Dit meldt ANP.
Volgens Circana steeg de omzet uit voedingsmiddelen met een keurmerk voor bijvoorbeeld biologisch of duurzamer geproduceerde producten in de eerste helft van 2023 met bijna 23%. Dat is een sterkere stijging dan die van de omzet uit de verkoop van eten en drinken als geheel (10,9%).
Vooral keurmerk op kip
De fikse stijging komt onder andere doordat kip - vlees en vleeswaren - in de supermarkt vaker het Beter Leven-keurmerk heeft met één ster. Dit geeft aan dat de vleeskuikens met maximaal twaalf dieren per vierkante meter werden gehouden en ze een overdekte uitloop hebben.
Meer dan kip
Ook in andere categorieën, zoals koffie, groenten en zuivel, steeg de omzet uit deze producten harder dan de markt. Maar er zijn ook voedingsmiddelen waar keurmerken juist terrein verloren. Zo nam het marktaandeel van eieren met zo een label juist af.
Biologisch neemt af voor sommige productgroepen
Daarnaast loopt het Biologisch-label achter op andere keurmerken. De totale omzet uit deze producten steeg met slechts 8,3 procent, tegenover bijna 11 procent voor de verkoop van levensmiddelen als geheel. Daarbij merkt Circana wel op dat enkele specifieke producten met het keurmerk voor biologische landbouw juist harder groeiden dan de markt, zoals zuivelproducten en brood.
Van biologisch tot UTZ
Circana keek voor het onderzoek naar zeven keurmerken: Biologisch, ASC (kweekvis), Beter Leven (dierenwelzijn in de veeteelt), Biologisch, Fair Trade (eerlijk loon voor boeren), MSC (duurzamere visserij), On the way to PlanetProof (duurzamer voedsel), Rainforest Alliance (bescherming van het regenwoud) en UTZ (duurzamere landbouw).
Verkoopcijfers van Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in het onderzoek.