Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Onderzoek: keurmerk wint verder terrein in supermarktschap

Supermarkten verkopen steeds meer producten met een keurmerk, die zo ook marktaandeel winnen. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker Circana (voormalig IRI).

Dit meldt ANP.

Volgens Circana steeg de omzet uit voedingsmiddelen met een keurmerk voor bijvoorbeeld biologisch of duurzamer geproduceerde producten in de eerste helft van 2023 met bijna 23%. Dat is een sterkere stijging dan die van de omzet uit de verkoop van eten en drinken als geheel (10,9%).

Vooral keurmerk op kip

De fikse stijging komt onder andere doordat kip - vlees en vleeswaren - in de supermarkt vaker het Beter Leven-keurmerk heeft met één ster. Dit geeft aan dat de vleeskuikens met maximaal twaalf dieren per vierkante meter werden gehouden en ze een overdekte uitloop hebben.

Meer dan kip

Ook in andere categorieën, zoals koffie, groenten en zuivel, steeg de omzet uit deze producten harder dan de markt. Maar er zijn ook voedingsmiddelen waar keurmerken juist terrein verloren. Zo nam het marktaandeel van eieren met zo een label juist af.

Biologisch neemt af voor sommige productgroepen

Daarnaast loopt het Biologisch-label achter op andere keurmerken. De totale omzet uit deze producten steeg met slechts 8,3 procent, tegenover bijna 11 procent voor de verkoop van levensmiddelen als geheel. Daarbij merkt Circana wel op dat enkele specifieke producten met het keurmerk voor biologische landbouw juist harder groeiden dan de markt, zoals zuivelproducten en brood.

Van biologisch tot UTZ

Circana keek voor het onderzoek naar zeven keurmerken: Biologisch, ASC (kweekvis), Beter Leven (dierenwelzijn in de veeteelt), Biologisch, Fair Trade (eerlijk loon voor boeren), MSC (duurzamere visserij), On the way to PlanetProof (duurzamer voedsel), Rainforest Alliance (bescherming van het regenwoud) en UTZ (duurzamere landbouw).

Verkoopcijfers van Aldi en Lidl zijn niet meegenomen in het onderzoek.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Voor abonnees
Voor abonnees
Biologisch

Voor abonnees Webinar terugkijken: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Kijk hierover het VMT-webinar terug.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Webinar

19-2 | VMT webinar: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren, en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Op 19 februari 2025 organiseert VMT een voor abonnees gratis webinar over de authenticiteit van (biologische) producten.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees
Campylobacter

Voor abonnees Doeltreffendheid van campylobacter-aanpak onderzocht

Het effect op de volksgezondheid van een uitgebreid nationaal programma om campylobacteriose bij de mens terug te dringen is recent onderzocht. De Food Safety Authority (FSA) van het Verenigd Koninkrijk heeft de resultaten gepubliceerd van de maatregelen genomen sinds 2010. Het resultaat is in het kort dat er geen verbetering van de volksgezondheid is opgetreden.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.