Lector Designmethoden: 'Het is valkuil om te denken voor jouw doelgroep'

Lector Designmethoden: 'Het is valkuil om te denken voor jouw doelgroep'

Antien Zuidberg, lector design methoden in food aan de HAS Green Academy zal op het Food Future Event op 26 september de workshop geven: Hoe de consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop. In aanloop naar het event vertelt Antien wat meer over de belangrijkste verleidingsfactoren voor een aankoop.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Antien Zuidberg zal op 26 september een workshop geven over dit onderwerp.

Kan je wat meer vertellen over de Verleidingstoolbox?

Antien: “Deze is ontstaan doordat studenten en bedrijven interesse hebben in gedrag en hoe verleiding werkt. De afgelopen jaren hebben we meerdere varianten van de Verleidingstoolbox ontwikkeld en nu is het tijd om de kennis die we hebben opgebouwd te delen met professionals in food, waaronder productontwikkelaars. Zij staan aan de wieg van de ontwikkeling van nieuwe voedselinnovaties. Daarmee hebben ze grote invloed op de verleiding vanuit het product.”

Het verlagen van de BTW op groenten en fruit is een heel goed idee, wat mij betreft”

Is het in deze tijd van inflatie en hogere prijzen nog lastiger om consumenten te bewegen tot een duurzame aankoop?

“De belangrijkste verleidingsfactoren van voedselinnovaties zijn smaak en prijs. Dat verandert dus aanzienlijk als prijzen hoger worden. Echter is alles relatief: als alle prijzen omhoog gaan, dan blijft het speelveld wel gelijk. Waar het misgaat is dat ongezond en niet duurzaam voedsel vaak lekker én goedkoper is. Denk aan groenten en fruit. Dus is het nog moeilijker om gezond en duurzaam verleidelijk te maken. Het verlagen van de BTW op groenten en fruit is een heel goed idee, wat mij betreft.”

Ik kan me voorstellen dat verschillende generaties verschillende motieven hebben om een duurzame aankoop te plegen. Hoe houdt de toolbox daar rekening mee?

“Het is een grote valkuil om te gaan denken voor een doelgroep. Ik hoor vaak ‘we moeten gezonder eten’, of ‘we moeten bepaalde duurzaamheidskeuzes maken’. We weten dat wij als mensen wel de intentie hebben om gezond en duurzaam te eten maar dat koopgedrag heel anders werkt. We hebben simpele methoden ontwikkeld die inzicht kunnen bieden in de wensen, behoeften en koopgedrag van een doelgroep. Het is dus wel van belang om die goed in kaart te hebben. Daarbij het niet zozeer gaat om leeftijden maar wel om leefstijlen. De wensen, behoeften en koopgedrag kun je vertalen naar verschillende verleidingsaspecten van de voedselinnovatie, zoals bijvoorbeeld smaak en prijs. Echter, ook gemak is een grote verleider.”

Wat kunnen bezoekers van het Food Future Event verwachten tijdens jouw workshop?

"In de workshop richt ik me op een paar aspecten van de Verleidingstoolbox. Ik leg het verschil uit tussen koopintentie en koopgedrag, ik vertel over de belangrijkste faalfactoren van voedsel-innovaties. En we gaan samen een aantal plantaardige producten uit de supermarkt met elkaar vergelijken op verschillende aspecten van verleiding vanuit het product."

Enthousiast geworden? Bekijk het hele programma van het Food Future Event .

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot uiteindelijk jaarrond en wereldwijd populair maken. Hoe wil de producent dit doen? Waar komt de inspiratie vandaan? En hoe ziet een innovatieproces er bij de producent uit? VMT sprak met Gerard Cuperus, senior new product developer bij Van Delft.

Credit: Lidian van Megen

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder...

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.

Beeld: Texelse brouwerijVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Zo zet de Texelse brouwerij in op lokale innovatie: 'De...

De Texelse brouwerij brouwt dit jaar 25 jaar bier op Texel. Dit doet de brouwerij naar eigen zeggen 'met respect voor het eiland'. Sinds vier jaar is de lokale brouwerij onderdeel van Heineken. Daardoor heeft de brouwerij naar eigen zeggen meer tijd voor innovatie. De nieuwe smaken bier vliegen maandelijks van de tap in Texel. Wat aanslaat, rolt de brouwerij uit naar 'de overkant'. VMT nam een kijkje bij de brouwerij.

Nieuwe voedselmachines 2025: GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem

Nieuwe voedselmachines 2025: GEA introduceert CO₂-vrij...

Dit is een overzicht van nieuwe voedselmachines. Dit zijn de laatste wapenfeiten: GEA introduceert CO₂-vrij verdampersysteem en Lewa introduceert modulair doseersysteem voor snoep productie.

Productinnovaties januari: Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk

Productinnovaties januari: Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk, Vivera introduceert nieuwe tofu range en Hands Off introduceert chunky chocoladerepen.

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht. (Foto: Koos Groenewold)Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: is Europese wetgeving rem voor...

Europese wetgeving vormt soms een obstakel of vertragende factor voor de voedseltransitie. Velen zeggen ook wel dat Europese wetgeving een rem vormt voor innovatie in de voedingsindustrie. Een lezing van Alie de Boer, voedingswetenschapper en universitair docent aan de Universiteit Maastricht.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AIVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.