Lector Designmethoden: 'Het is valkuil om te denken voor jouw doelgroep'

Lector Designmethoden: 'Het is valkuil om te denken voor jouw doelgroep'

Antien Zuidberg, lector design methoden in food aan de HAS Green Academy zal op het Food Future Event op 26 september de workshop geven: Hoe de consument verleiden tot gezonde of duurzame aankoop. In aanloop naar het event vertelt Antien wat meer over de belangrijkste verleidingsfactoren voor een aankoop.

Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Antien Zuidberg zal op 26 september een workshop geven over dit onderwerp.

Kan je wat meer vertellen over de Verleidingstoolbox?

Antien: “Deze is ontstaan doordat studenten en bedrijven interesse hebben in gedrag en hoe verleiding werkt. De afgelopen jaren hebben we meerdere varianten van de Verleidingstoolbox ontwikkeld en nu is het tijd om de kennis die we hebben opgebouwd te delen met professionals in food, waaronder productontwikkelaars. Zij staan aan de wieg van de ontwikkeling van nieuwe voedselinnovaties. Daarmee hebben ze grote invloed op de verleiding vanuit het product.”

Het verlagen van de BTW op groenten en fruit is een heel goed idee, wat mij betreft”

Is het in deze tijd van inflatie en hogere prijzen nog lastiger om consumenten te bewegen tot een duurzame aankoop?

“De belangrijkste verleidingsfactoren van voedselinnovaties zijn smaak en prijs. Dat verandert dus aanzienlijk als prijzen hoger worden. Echter is alles relatief: als alle prijzen omhoog gaan, dan blijft het speelveld wel gelijk. Waar het misgaat is dat ongezond en niet duurzaam voedsel vaak lekker én goedkoper is. Denk aan groenten en fruit. Dus is het nog moeilijker om gezond en duurzaam verleidelijk te maken. Het verlagen van de BTW op groenten en fruit is een heel goed idee, wat mij betreft.”

Ik kan me voorstellen dat verschillende generaties verschillende motieven hebben om een duurzame aankoop te plegen. Hoe houdt de toolbox daar rekening mee?

“Het is een grote valkuil om te gaan denken voor een doelgroep. Ik hoor vaak ‘we moeten gezonder eten’, of ‘we moeten bepaalde duurzaamheidskeuzes maken’. We weten dat wij als mensen wel de intentie hebben om gezond en duurzaam te eten maar dat koopgedrag heel anders werkt. We hebben simpele methoden ontwikkeld die inzicht kunnen bieden in de wensen, behoeften en koopgedrag van een doelgroep. Het is dus wel van belang om die goed in kaart te hebben. Daarbij het niet zozeer gaat om leeftijden maar wel om leefstijlen. De wensen, behoeften en koopgedrag kun je vertalen naar verschillende verleidingsaspecten van de voedselinnovatie, zoals bijvoorbeeld smaak en prijs. Echter, ook gemak is een grote verleider.”

Wat kunnen bezoekers van het Food Future Event verwachten tijdens jouw workshop?

"In de workshop richt ik me op een paar aspecten van de Verleidingstoolbox. Ik leg het verschil uit tussen koopintentie en koopgedrag, ik vertel over de belangrijkste faalfactoren van voedsel-innovaties. En we gaan samen een aantal plantaardige producten uit de supermarkt met elkaar vergelijken op verschillende aspecten van verleiding vanuit het product."

Enthousiast geworden? Bekijk het hele programma van het Food Future Event .

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot uiteindelijk jaarrond en wereldwijd populair maken. Hoe wil de producent dit doen? Waar komt de inspiratie vandaan? En hoe ziet een innovatieproces er bij de producent uit? VMT sprak met Gerard Cuperus, senior new product developer bij Van Delft.

Credit: Lidian van Megen

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder...

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.

Beeld: Texelse brouwerij

Zo zet de Texelse brouwerij in op lokale innovatie: 'De...

De Texelse brouwerij brouwt dit jaar 25 jaar bier op Texel. Dit doet de brouwerij naar eigen zeggen 'met respect voor het eiland'. Sinds vier jaar is de lokale brouwerij onderdeel van Heineken. Daardoor heeft de brouwerij naar eigen zeggen meer tijd voor innovatie. De nieuwe smaken bier vliegen maandelijks van de tap in Texel. Wat aanslaat, rolt de brouwerij uit naar 'de overkant'. VMT nam een kijkje bij de brouwerij.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.