Wat wil de consument of zegt hij te willen en wat koopt hij daadwerkelijk? Het verschil hiertussen heet de “intention-behaviour gap”. Hoe ontwikkel je een concept wat beter aansluit op menselijk gedrag? Antien Zuidberg zal op 26 september een workshop geven over dit onderwerp.
Kan je wat meer vertellen over de Verleidingstoolbox?
Antien: “Deze is ontstaan doordat studenten en bedrijven interesse hebben in gedrag en hoe verleiding werkt. De afgelopen jaren hebben we meerdere varianten van de Verleidingstoolbox ontwikkeld en nu is het tijd om de kennis die we hebben opgebouwd te delen met professionals in food, waaronder productontwikkelaars. Zij staan aan de wieg van de ontwikkeling van nieuwe voedselinnovaties. Daarmee hebben ze grote invloed op de verleiding vanuit het product.”
Is het in deze tijd van inflatie en hogere prijzen nog lastiger om consumenten te bewegen tot een duurzame aankoop?
“De belangrijkste verleidingsfactoren van voedselinnovaties zijn smaak en prijs. Dat verandert dus aanzienlijk als prijzen hoger worden. Echter is alles relatief: als alle prijzen omhoog gaan, dan blijft het speelveld wel gelijk. Waar het misgaat is dat ongezond en niet duurzaam voedsel vaak lekker én goedkoper is. Denk aan groenten en fruit. Dus is het nog moeilijker om gezond en duurzaam verleidelijk te maken. Het verlagen van de BTW op groenten en fruit is een heel goed idee, wat mij betreft.”
Ik kan me voorstellen dat verschillende generaties verschillende motieven hebben om een duurzame aankoop te plegen. Hoe houdt de toolbox daar rekening mee?
“Het is een grote valkuil om te gaan denken voor een doelgroep. Ik hoor vaak ‘we moeten gezonder eten’, of ‘we moeten bepaalde duurzaamheidskeuzes maken’. We weten dat wij als mensen wel de intentie hebben om gezond en duurzaam te eten maar dat koopgedrag heel anders werkt. We hebben simpele methoden ontwikkeld die inzicht kunnen bieden in de wensen, behoeften en koopgedrag van een doelgroep. Het is dus wel van belang om die goed in kaart te hebben. Daarbij het niet zozeer gaat om leeftijden maar wel om leefstijlen. De wensen, behoeften en koopgedrag kun je vertalen naar verschillende verleidingsaspecten van de voedselinnovatie, zoals bijvoorbeeld smaak en prijs. Echter, ook gemak is een grote verleider.”
Wat kunnen bezoekers van het Food Future Event verwachten tijdens jouw workshop?
"In de workshop richt ik me op een paar aspecten van de Verleidingstoolbox. Ik leg het verschil uit tussen koopintentie en koopgedrag, ik vertel over de belangrijkste faalfactoren van voedsel-innovaties. En we gaan samen een aantal plantaardige producten uit de supermarkt met elkaar vergelijken op verschillende aspecten van verleiding vanuit het product."
Enthousiast geworden? Bekijk het hele programma van het Food Future Event .