Dit moeten foodbedrijven weten over duurzaamheidskeurmerken

Dit moeten foodbedrijven weten over duurzaamheidskeurmerken

"Vroeger was duurzaamheid meer een vrijwillige keuze. Bedrijven bepaalden zelf over welke onderwerpen en met welke indicatoren ze rapporteerden. Nu bepalen retail, overheden en banken welke indicatoren van belang zijn," zegt duurzaamheidsexpert Koen Boone.

Koen Boone is Managing Director Europe bij The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research en al 20 jaar duurzaamheidsexpert. Hij is keynote spreker tijdens de Food Sustainability Update op 11 april aanstaande.

In dit artikel vertelt Boone kort wat over een aantal belangrijke ontwikkelingen. Tijdens het online event gaat hij dieper in op al deze onderwerpen:

1. Aan de slag gaan met duurzaamheid is niet meer vrijwillig

Koen Boone houdt zich al 20 jaar met het onderwerp duurzaamheid bezig. Hij ziet de laatste 3 à 4 jaar een belangrijke trendbreuk. “Voorheen was duurzaamheid meer een vrijwillige keuze. Bedrijven bepaalden zelf over welke onderwerpen en met welke indicatoren ze rapporteerden. Nu bepalen retail, overheden en banken welke indicatoren van belang zijn.”

Al deze inspanningen van bedrijven zijn volgens Boone nu nog maar beperkt zichtbaar voor consumenten. “Op 81% van voedingsmiddelen staat geen topkeurmerk zoals aangemerkt door Milieu Centraal. Daar moet een overkoepelend duurzaamheidskeurmerk bij helpen.”

2. Fransenzorgden voor doorbraak in meten duurzaamheid

In Europa gaat vooral Frankrijk heel ver met het meten van duurzaamheid, zegt Boone. “In 2023 introduceert de overheid een Ecolabel. (Dit is anders dan het private initiatief Eco-Score (red.))” Dit keurmerk meet de totale milieu-impact van een voedingsmiddel. De methodologie die de Franse overheid gebruikt, heeft volgens Boone voor een doorbraak gezorgd.

3. Duurzaamheidskeurmerken zijn er op verschillende niveaus: Europa, individuele landen en retail

Niet alleen Frankrijk heeft een duurzaamheidskenmerk ontwikkeld. Ook binnen de retail ontstaan veel private meetsystemen.

Ook Nederland onderzoekt de mogelijkheden voor een soortgelijk keurmerk onder leiding van het ministerie van LNV met medewerking van onder andere CBL, FNLI, MVO en voedingsmiddelenbedrijven zoals HAK, Unilever en Vion.

“LNV startte twee jaar geleden met een onderzoek naar de erkenning van de duurzaamheid van Nederlandse producten in het buitenland. Nederlandse keurmerken zoals Planet Proof en 1 ster Beter Leven worden in het buitenland beperkt erkend. Met deze groep proberen we zoveel mogelijk op te trekken met de belangrijkste buitenlandse ecolabel-initiatieven zodat we vanaf het begin zoveel mogelijk EU breed harmoniseren.”

Bijna alle private en publieke initiatieven baseren zich op een geharmoniseerde methodologie die is ontwikkeld door de EU: Product Environmental Footprint (PEF). “Ook werkt de EU aan een labeling framework maar het zal nog even duren voordat dit tot een concreet label leidt (als dat al het geval is).”

Food Sustainability Update

Koen Boone zal tijdens het live online event Food Sustainability Update dieper op deze materie ingaan. Hij zal onder andere vertellen hoe bedrijven zich op deze ontwikkelingen kunnen voorbereiden.

“In Frankrijk verwacht de overheid dat alle bedrijven meedoen met het Ecolabel. Geen enkel bedrijf kan achterblijven.”

Bekijk het hele programma

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Afbeelding: PixabayVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees E. coli-uitbraak in romaine sla maakt 88 mensen ziek, leverancier...

De Food and Drug Administration (FDA) heeft in de Verenigde Staten een E. coli O157:H7-uitbraak die gelinkt werd aan romaine sla officieel beëindigd. Tijdens de uitbraak, die minstens 88 mensen ziek maakte, bleef de identiteit van de slaleverancier onbekend. Dit gebrek aan transparantie roept vragen op over voedselveiligheid en het informeren van consumenten.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

Het aantal voedingsgerelateerde uitbraken daalde de afgelopen jaren. Het aantal zoönotische ziektegevallen is daarentegen gestegen. Vooral Salmonella en Campylobacter veroorzaakten veel besmettingen binnen de EU.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.