Hoe duurzaam ben je als foodbedrijf? 'Je kunt er geen lat tegenaan leggen en zeggen: nu ben je duurzaam'

Hoe duurzaam ben je als foodbedrijf? 'Je kunt er geen lat tegenaan leggen en zeggen: nu ben je duurzaam'
Marc Herberigs

Ondernemers in de voedingsmiddelenindustrie vinden het vooral belangrijk om hun CO2-reductie, circulariteit en klimaatneutraal produceren in kaart te brengen, aldus Marc Herberigs, sustainability-consultant bij Stichting Stimular. Hij raadt aan om niet te snel te roepen dat je klimaatneutraal bent en al helemaal niet om uitsluitend voor compensatie te kiezen. "Dan komt je geloofwaardigheid in gevaar."

Stimular helpt bedrijven om klimaatneutraal en circulair te ondernemen. Duurzaamheid is volgens Marc Herberigs een breed begrip.

Duurzaamheid is continu proces

“Je kunt er geen lat tegenaan leggen en zeggen: nu ben je duurzaam. Duurzaamheid is een continu proces en de koers is mede afhankelijk van de dialoog met de stakeholders. Waar hechten klanten en medewerkers de meeste waarde aan? Willen zij bijvoorbeeld CO2-reductie of biologische grondstoffen? Focus je dan daarop.”

Tool Milieubarometer

Om er achter te komen hoe duurzaam je als ondernemer bent, adviseert Herberigs om de Milieubarometer te gebruiken. “Dit is een handige tool om de milieugegevens van je bedrijf te monitoren. Wij houden ons ook bezig met benchmarking, waarbij we de uitkomsten van bedrijven vergelijken met soortgelijke ondernemingen uit de sector om zo gemiddelden te kunnen zien.”

Food Sustainability Update

Weten hoe de milieubarometer werkt? En wil je weten hoe voedingsmiddelenbedrijf Vezet deze heeft gebruikt? Meld je aan voor het digitaal event Food Sustainability Update op 11 april.

Marc Herberigs zal een demo geven van de Milieubarometer. Els van Soest zal vertellen hoe zij de resultaten gebruikt bij Vezet.

Bekijk het hele programma

Onderdeel van de collectie

Duurzame data

Elk foodbedrijf, groot of klein, moet ervoor zorgen dat de data over duurzaamheid in kaart zijn gebracht. In deze collectie vind je methodes en praktijkcases over dit onderwerp. Mis je iets in deze collectie of kun je iets toevoegen, laat het de redactie van VMT weten via redactie.vmt@vmnmedia.nl

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Duurzame productie

Deze vier Belgische foodbedrijven zijn gekroond tot 'Factory of the...

Tijdens de elfde editie van awardceremonie 'Factory of the Future' selecteerde de jury 11 bedrijven voor de titel waarvan 4 voedingsbedrijven. De titel is bestemd voor de meest toekomstbestendige Belgische fabrieken.

Voor abonnees
Voor abonnees
Cacao

Voor abonnees Zo beïnvloedt klimaatverandering de cacaoproductie

Wat is de impact van klimaatverandering op de productie van cacao in Ivoorkust, Ghana, Nigeria en Kameroen waar meer dan 70% van de wereldwijde cacao wordt verbouwd? Onderzoekers van Wageningen University & Research gebruikten verschillende modellen om het effect tegen 2060 te simuleren. In dit artikel staan de belangrijkste bevindingen.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Recalls Nederland 2022 in beeld: allergenen wederom meest voorkomende oorzaak
  2. Let op bij etikettering zonnebloemolie: versoepelde korte termijn afspraken vervallen per 1 januari
  3. Uit 2023: 90 zieken en 3 doden door grote listeriose-uitbraak (update)
  4. GesponsordWaaraan moet een goede veiligheidsschoen voldoen?
  5. 'In 2040 bestaat minstens een kwart van alle voedingsmiddelen uit alternatieve eiwitten'
  6. Aardappel op de diepvriespizza? Aviko Rixona lanceert plantaardige kaas van aardappelen
  7. Foodbedrijf No Fairytales wil eetgedrag consument veranderen met campagne: 'het traagste dieet ter wereld'
  8. Voor abonneesVoedselverspilling tegengaan? Reststromen hergebruiken? Zo doen deze 16 bedrijven dat
  9. Voor abonneesOn Topic: deze 9 prangende vragen hebben jonge R&D'ers voor hun ervaren vakgenoten
  10. GesponsordZo voorkom je de insleep van pathogene micro-organismen
  1. IRI: Hoogste groei in private label in supermarkten ooit
  2. Dit zijn de wijzigingen in de samenstellingsvoorschriften voor gewichtsbeheersingsproducten
  3. Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel focust extra op mannen dit jaar
  4. Voor abonnees7 strategieën om suiker te reduceren: van blending tot kunstmatige intelligentie
  5. Theezakjes en koffiepads mogen bij gft-afval
  6. Voor abonneesOn Topic Nutri-Score: belangrijkste informatie van A tot E op een rij
  7. Innovatief product introduceren? Redefine Meat is daarin geslaagd volgens de Horecava
  8. Tony's groeit hard - vooral in de VS - ondanks productiestop Barry Callebaut
  9. CBS: Vooral brood, vlees en zuivel duurder in 2022
  10. Terug van nooit weggeweest: botulisme