'In 2040 bestaat minstens een kwart van alle voedingsmiddelen uit alternatieve eiwitten'

'In 2040 bestaat minstens een kwart van alle voedingsmiddelen uit alternatieve eiwitten'
GEA liet een onderzoek uitvoeren naar de verwachtingen onder chefs aangaande plantaardige eiwitten

GEA deed een onderzoek onder chef-koks uit 11 landen. 43% van de ondervraagde koks denkt dat in 2040 zo'n 26-50% van alle gerechten met alternatieve eiwitten wordt bereid. 23% van de ondervraagde koks denkt dat meer dan de helft van de voedingsmiddelen in 2040 voortkomt uit alternatieve eiwitbronnen.

Machine- en installatieproducent GEA liet het onderzoek in augustus 2022 uitvoeren door het Deense marktonderzoeksbureau Lindberg. De producent presenteerde de resultaten van de enquête vorige week in Frankfurt. Uit de enquête blijkt dat 90% van de ondervraagde chefs nu al alternatieven gebruikt voor vlees en zuivel.

‘Duurzamer en robuuster voedselsysteem’

“Alternatieve eiwitten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de voedselvoorziening voor een groeiende bevolking met minder hulpbronnen. Zo kunnen we ons voedselsysteem duurzamer en robuuster maken. GEA zet zich in voor de technologische ontwikkeling en commerciële productie van alternatieve eiwitvormen”, vertelt Stefan Klebert, CEO van GEA.

Bron: GEA
Bron: GEA

Openstaan voor alternatieven

Micheal Lindberg, CEO van Lindberg International, vertelt over het onderzoek: “De resultaten van onze enquête tonen aan dat chef-koks overal ter wereld zeer open staan voor alternatieve eiwitten. Velen van hen begrijpen ook dat deze nieuwe producten en ingrediënten een sleutelrol spelen in onze toekomstige voedselvoorziening en willen deze ontwikkeling actief promoten.”

Toenemende belangstelling plantaardig

Uit de enquête blijkt dat 90% van de koks stelt dat de belangstelling voor alternatieve eiwitten toeneemt. De ondervraagden stellen dat ecologische (79%), gezondheid gerelateerde (74%) en dierenwelzijn (50%) de belangrijkste oorzaken zijn van deze ontwikkeling. Zo’n 95% van de ondervraagde chefs denkt dat consumenten de komende 10 jaar meer om plantaardige alternatieven zullen vragen.

Insecten en kweekvlees

Ook voor kweekvlees verwacht de 45% van de chefs een stijging in vraag. Voor insecten verwacht ook nog 36% van de chefs een hogere vraag onder consumenten, zo blijkt uit de enquête. Uit het onderzoek blijkt ook dat 70% van de chefs vindt dat de kwaliteit van alternatieve eiwitten moet verbeteren om de nieuwe alternatieven succesvol te maken.

Voedselzekerheid

De enquête is onderdeel van GEA’s rapport Neuland New Food over de mogelijkheden die nieuwe voedingsmiddelen bieden voor de voedselzekerheid van de groeiende wereldbevolking. Volgens Klebert kan GEA door technologische kennis deze ontwikkeling naar plantaardige eiwitten ‘in aanzienlijke mate vormgeven’.

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Kosten van campylobacteriose door de onbewuste consumptie van onvoldoende verhitte kip

Kosten van campylobacteriose door de onbewuste consumptie van...

Onderzoekers hebben de kosten van campylobacter-infecties in Australië door besmette kip berekend. Wetenschappers kwantificeerden de kosten van ziektes die toe te schrijven zijn aan specifieke binnenlandse risicofactoren voor Campylobacter jejuni en Campylobacter coli.

Foto: Shutterstock

Recente risicobeoordeling: dreiging vossenlintworm via...

Een recente risicobeoordeling van het Noorse Wetenschappelijk Comité voor Voedsel en Milieu (VKM) bevestigt dat de kans klein is dat de gevaarlijke parasiet Echinococcus multilocularis Noorwegen bereikt via besmette landbouwproducten. Deze conclusie is gebaseerd op grondige analyse van besmettingsroutes, monitoring van dierenpopulaties en eerder onderzoek.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.