Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Elk foodbedrijf - groot of klein - is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? En wat vertel je de consument? Op het online event Food Sustainability Update op 11 april geven experts inzicht hoe dit aan te pakken, compleet met demo's en praktijkvoorbeelden.

Keurmerken voor duurzaamheid zijn talrijk, vaak voor onderdelen van duurzaamheid bijvoorbeeld over de verpakkingen. Overkoepelende duurzaamheidskeurmerken zijn volop in ontwikkeling, op Europees niveau, maar ook landen ontwikkelen hun eigen overkoepelend duurzaamheidskeurmerk.

Koen Boone is Managing Director Europe bij The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research. Hij zal in zijn keynote alles vertellen over de ontwikkeling van duurzaamheidskeurmerken in Europa én in Nederland.

MKB en duurzaamheid

Grote bedrijven hebben vaak een hele afdeling waar meerdere mensen zich met duurzaamheid bezighouden. Kleinere bedrijven moeten het op een andere manier oplossen. Marc Herberigs, Sustainability Consultant Stichting Stimular zal uitleggen hoe het MKB makkelijk de CO2-footprint in kaart kan brengen met de Milieubarometer. Hij zal ook een demo geven.

Els van Soest-Cornelissen, Quality and Food Safety Manager bij groentebedrijf Vezet heeft deze barometer toegepast en vertelt hoe zij de resultaten in haar bedrijf inzet.

Klimaatneutraal produceren

Veel bedrijven willen klimaatneutraal produceren. Van Pepsico tot FrieslandCampina stellen stevige doelen om voor een bepaalde datum klimaatneutraal te produceren. Maar wat is daarvoor nodig? En hoe kunnen ook kleine bedrijven hiermee aan de slag? Suzanne van der Pijll, managing Partner bij Schuttelaar & Partners zal een stappenplan geven hoe bedrijven richting klimaatneutraal kunnen gaan.

Duurzaamheid communiceren

Hoe vertel je de consument waar je mee bezig bent, en hoe vertel je het? Retailers zijn daar hee erg mee bezig.

Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons van PLUS zal tijdens de Food Sustainability Update vertellen hoe de supermarktketen duurzaamheid en de communicatie daarvan aanvliegt.

Klik op onderstaande foto voor meer informatie of om je direct aan te melden!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock
Duurzaamheidsclaims

ACM start handhaving duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector

COLUMN - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kondigt aan dat zij in 2025 haar focus legt op duurzaamheidsclaims in de levensmiddelensector. In dit artikel meer over wat de levensmiddelenindustrie kan verwachten en tips voor producenten.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Voor abonnees
Voor abonnees
Listeria

Voor abonnees Overzicht: deze producten veroorzaken meeste listeriose gevallen in...

De meeste listeriosegevallen bij mensen zijn afkomstig van rundvlees, gevolgd door kip en zeevruchten. Dat blijkt uit een groot Nederlands onderzoek waarin DNA-onderzoek van Listeria monocytogenes werd gecombineerd met epidemiologische data. In dit artikel een overzicht.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Lidl

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Voor abonnees
Voor abonnees
Voedselveiligheid

Voor abonnees Voedselfraude voorkomen? Zo borg je voedselauthenticiteit

Voedselfraude is het tegenovergestelde van voedselauthenticiteit. Maar het is een lastige opgave om volledige transparantie in de keten te borgen als frauduleuze praktijken worden verdoezeld. Dit artikel belicht praktische inzichten voor het borgen van authenticiteit binnen de voedselketen op Europees niveau.

Protozoa onder een microscoop. (foto: Shutterstock)Voor abonnees
Voor abonnees
Parasiet

Voor abonnees On topic: parasieten in voeding, een onderbelicht...

Bacteriën en schimmels zijn de voornaamste oorzaak van bederf in voedingsmiddelen. Toch zijn er nog veel anderen ziekteverwekkers die mensen kunnen besmetten, zoals parasieten. In de voedingsindustrie zijn parasieten een vaak onderbelicht voedselveiligheidsrisico. Dit artikel geeft een overzicht van de voor voedsel relevante parasieten.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.