Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Meten en communiceren van duurzaamheid: hoe doen foodbedrijven dat?

Elk foodbedrijf - groot of klein - is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? En wat vertel je de consument? Op het online event Food Sustainability Update op 11 april geven experts inzicht hoe dit aan te pakken, compleet met demo's en praktijkvoorbeelden.

Keurmerken voor duurzaamheid zijn talrijk, vaak voor onderdelen van duurzaamheid bijvoorbeeld over de verpakkingen. Overkoepelende duurzaamheidskeurmerken zijn volop in ontwikkeling, op Europees niveau, maar ook landen ontwikkelen hun eigen overkoepelend duurzaamheidskeurmerk.

Koen Boone is Managing Director Europe bij The Sustainability Consortium Wageningen Economic Research. Hij zal in zijn keynote alles vertellen over de ontwikkeling van duurzaamheidskeurmerken in Europa én in Nederland.

MKB en duurzaamheid

Grote bedrijven hebben vaak een hele afdeling waar meerdere mensen zich met duurzaamheid bezighouden. Kleinere bedrijven moeten het op een andere manier oplossen. Marc Herberigs, Sustainability Consultant Stichting Stimular zal uitleggen hoe het MKB makkelijk de CO2-footprint in kaart kan brengen met de Milieubarometer. Hij zal ook een demo geven.

Els van Soest-Cornelissen, Quality and Food Safety Manager bij groentebedrijf Vezet heeft deze barometer toegepast en vertelt hoe zij de resultaten in haar bedrijf inzet.

Klimaatneutraal produceren

Veel bedrijven willen klimaatneutraal produceren. Van Pepsico tot FrieslandCampina stellen stevige doelen om voor een bepaalde datum klimaatneutraal te produceren. Maar wat is daarvoor nodig? En hoe kunnen ook kleine bedrijven hiermee aan de slag? Suzanne van der Pijll, managing Partner bij Schuttelaar & Partners zal een stappenplan geven hoe bedrijven richting klimaatneutraal kunnen gaan.

Duurzaamheid communiceren

Hoe vertel je de consument waar je mee bezig bent, en hoe vertel je het? Retailers zijn daar hee erg mee bezig.

Duurzaamheidsmanager Marlijn Simons van PLUS zal tijdens de Food Sustainability Update vertellen hoe de supermarktketen duurzaamheid en de communicatie daarvan aanvliegt.

Klik op onderstaande foto voor meer informatie of om je direct aan te melden!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Hoe microplastics mee te nemen in een LCA? TNO ontwikkelt meetmethode

Door het gebruik van plastic verpakkingen, komen er ook steeds microplastics voor in het milieu. De impact van deze kleine deeltjes is nog geen onderdeel van duurzaamheidsanalyses. TNO ontwikkelde een methode om deze omissie aan te pakken.

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar lagere prijs en milieu-impact'

Hybride gehakt met erwteneiwit van Lidl in schap: 'Zelfde smaak, maar...

Lidl meldt een hybride gehaktmix met 60% rundvlees en 40% erwteneiwit te hebben ontwikkeld. Volgens de supermarktketen smaakt de hybride gehaktmix hetzelfde als gehakt dat volledig uit rundvlees bestaat, maar het is wel goedkoper.

Plantaardige wolkenkrabber van GoodMills Innovation opgestart in Hamburg

Plantaardige wolkenkrabber van GoodMills Innovation opgestart in...

GoodMills Innovation heeft een nieuwe productietoren in Hamburg in gebruik genomen. Met een miljoeneninvestering in de zogeheten 'Tower III' wil het bedrijf zich verder toespitsen op de texturisatie van plantaardige eiwitten.

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering cruciaal voor foodproducent

Energie, afval en footprint in de tang houden? AI en digitalisering...

Als bedrijven in de voedings- en drankenindustrie de grote duurzaamheidsuitdagingen zoals energie- en afvalreductie het hoofd willen bieden en ook hun rapportages over footprint op orde willen krijgen, is een verregaande digitalisering en het gebruik van AI onontbeerlijk. Ook bij andere regelgeving rondom gezondheid en transparantie ontkomen foodproducenten daar niet aan. Dit staat te lezen in een nieuw visierapport van Aptean vol experts. Ontdek daarin onder meer hoe een bedrijf zoals Brouwerij Frontaal met AI de ecologische voetafdruk verkleint.

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

Heineken heeft zich ambitieuze doelen gesteld: in 2030 willen ze 90% van hun scope 1- en 2-uitstoot reduceren, met als einddoel Net Zero in de volledige waardeketen tegen 2040. Om deze missie te realiseren, werken ze onder meer samen met ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV. Bart Vander Velpen, program director Net Zero for industry deelt hoe ze dit proces aanpakken aan de hand van zes stappen.

'We hebben technologische innovaties nodig én we moeten meer plantaardig eten': wat is nodig voor een duurzaam voedselsysteem?

'We hebben technologische innovaties nodig én we moeten meer...

Joris Lohman - politicoloog en systeemdenker - dook de geschiedenis van ons voedselsysteem in. In het boek Boter, kaas en havermelk deelt hij zijn bevindingen en geeft adviezen voor de verwarde eter. In deze podcast spreekt redacteur Dionne Irving hem over het boek. Ze spreken over profeten en tovenaars, de complexiteit van de eiwittransitie en of een circulaire economie echt mogelijk is. Hij geeft ook tips voor de 'verwarde productontwikkelaar'.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Foodwatch over kwik in tonijn: "dat drempelwaarde is aangepast op de vangst, is bizar"

Foodwatch over kwik in tonijn: "dat drempelwaarde is aangepast op de...

Foodwatch Frankrijk en onderzoeksbureau Bloom analyseerden de kwikgehaltes van tonijn uit blik. De metaalgehaltes in vis zijn verontrustend, vinden de organisaties. Maar ook levensmiddelenchemicus Bruno de Meulenaer geeft na een vraag van VMT aan zich zorgen te maken hierover.

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een waarschuwing staan die niet nodig is'

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een...

Als eerste land ter wereld heeft Nederland sinds 1 januari dit jaar een richtlijn met eisen voor de vermelding van allergenen kruisbesmetting op de verpakking. 'Kan sporen bevatten van…' is te vaag en dat zorgt voor problemen. "Terwijl dat helemaal niet nodig is", zegt prof. dr. Geert Houben van TNO en het UMC Utrecht.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.