Ojah breidt verder uit en verdubbelt productie van vleesvervangers

Ojah breidt verder uit en verdubbelt productie van vleesvervangers

De vraag naar plantaardige vleesalternatieven van Ojah blijft groeien. Om deze toename bij te houden, schaalt het bedrijf de productiefaciliteiten op. Hiermee wordt de productie van vleesvervangers verdubbeld.

Ojah produceert plantaardige vleesvervangers op basis van High Moisture Extrusion (HME). De HME technologie maakt het mogelijk om van plantaardig eiwit en water producten te ontwikkelen met een vleesachtige textuur. Ojah heeft verschillende soorten plantaardige vleesalternatieven geproduceerd, waaronder de Plenti ProFiber tonijn in blik, kipstukjes en hamburger. De producten van Ojah zijn als ingrediënt of kant-en-klaar beschikbaar voor de consument.

‘Vraag blijft groeien’

Frank Giezen, directeur van Ojah: “De afgelopen 13 jaar is het plantaardige aanbod in de supermarkt explosief is gegroeid. Ondanks dat de huidige markt wat lijkt getemperd, blijft de vraag naar vleesvervangers groeien.” Giezen licht toe dat het uitbreiden van de productiefaciliteiten zorgt voor een continuïteit van de productie. “Zo kunnen we de groeiende vraag bijhouden, en kan het merk zijn positie in de branche behouden, stelt Ojah.

Productielocaties Ojah

Ojah levert producten aan A-merken, retailers en foodservicebedrijven in onder andere Europa, Noord-Amerika, Japan en Australië. Naast de fabriek in Ochten, kondigde het bedrijf vorig jaar aan een fabriek te openen in Amerika.

Als Tasty Basics een nieuw product ontwikkelt, gebruiken ze vooral onbewerkte ingrediënten zoals noten en zaden, hele grondstoffen in plaats van bewerkte ingrediënten
productontwikkeling

Onbewerkt en toch smeuïg: hoe Tasty Basics er zonder boter en suiker...

Ultrabewerkt is ongewenst, onbewerkt is 'in'. Maar hoe lastig is het om met onbewerkte ingrediënten te werken? Maarten Duursma weet niet anders als productontwikkelaar bij Tasty Basics, producent van ontbijtgranen en graanrepen. "Doordat we veel noten en zaden gebruiken, zijn onze producten vetrijk, maar dat is de keuze die we maken als we voor onbewerkt gaan."

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Beeld: Stichting Week Zonder Vlees
Plantaardig

Nationale week zonder vlees & zuivel in maart focust extra op...

Van 3 tot 9 maart vindt de Nationale week zonder vlees en zuivel plaats. Dit is de achtste keer dat de organisatie deze week organiseert. Dit jaar richt de week zich op een lokale aanpak. Zo hoopt de campagne in te spelen op de verschillende houdingen rondom vlees- en zuivelconsumptie in Nederland, en deelname in achterlopende regio's te stimuleren.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Innovatie

HAS studenten ontwikkelen voedsel van de toekomst: van...

Next food waves was het thema van de HAS Food Experience 2025. Meer dan 150 bijna afgestudeerde studenten toonden hun bijdragen aan de toekomst van voeding. VMT sprak met een aantal studenten over hun innovatieve concepten. De ideeën haken aan bij trends die nu actueel zijn zoals hybride voeding en duurzame verpakkingen.

productontwikkeling

Productinnovaties februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van februari: KelpEat introduceert eiwitrijke snack.

productontwikkeling

Productinnovaties januari: Gudrun introduceert duurzame en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Gudrun introduceert duurzame en plantaardige Belgische chocolade, Oatly en Nestlé introduceren koffiecapsule met plantaardige havermelk en Vivera introduceert nieuwe tofu range.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonneesStappenplan: Zo breng je de CO2-uitstoot in kaart
  2. Europese Commissie over Farm to Fork: 'De transitie naar een duurzaam voedselsysteem is urgent'
  3. Is krimpflatie misleiding? 'Producenten moeten transparanter zijn'
  4. Besmette kiemgroente zorgt weer voor een uitbraak
  5. Novax neemt Franse ingrediëntenontwikkelaar Louis François over
  6. Dit zijn de verschillen tussen de Nederlandse en Europese initiatieven voor verantwoord ondernemen
  7. Voor abonneesProducten ontwikkelen met ge-upcyclede ingrediënten? Dit zijn 5 tips van experts
  8. Zware metalen maken gezonde extra pure chocolade toch problematisch
  9. Belgische recalls en waarschuwingen februari: salmonella in kip en stukjes glas in wijn
  10. Dit doen Verstegen, Colzaco en Dutch Cuisine om  biodiversiteit te bevorderen
  1. Nederlandse recalls en waarschuwingen februari: ochratoxine in pistachenoten en schimmelvorming in bagels
  2. Consumentenbond: 'Veel vegaburgers bevatten te veel zout'
  3. Minstens 100 mensen ziek na eten in bekend Madrileens restaurant
  4. Onderzoekscentrum Flanders Make krijgt nieuwe directeur
  5. Gastronology: "3D-foodprinten op industriële schaal komt in zicht"
  6. Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht
  7. Voedselveiligheidsexpert NIZO: 'Een clean label is nog niet altijd mogelijk bij plantaardige producten'
  8. Insectenstartup De Krekerij stopt per direct
  9. Importcontroles: dit zijn aandachtspunten voor levensmiddelenproducenten en importeurs
  10. Productinnovaties februari: Almond Bites van Hands Off My Chocolate en Kaptein smeerkaas