Ojah breidt verder uit en verdubbelt productie van vleesvervangers

Ojah breidt verder uit en verdubbelt productie van vleesvervangers

De vraag naar plantaardige vleesalternatieven van Ojah blijft groeien. Om deze toename bij te houden, schaalt het bedrijf de productiefaciliteiten op. Hiermee wordt de productie van vleesvervangers verdubbeld.

Ojah produceert plantaardige vleesvervangers op basis van High Moisture Extrusion (HME). De HME technologie maakt het mogelijk om van plantaardig eiwit en water producten te ontwikkelen met een vleesachtige textuur. Ojah heeft verschillende soorten plantaardige vleesalternatieven geproduceerd, waaronder de Plenti ProFiber tonijn in blik, kipstukjes en hamburger. De producten van Ojah zijn als ingrediënt of kant-en-klaar beschikbaar voor de consument.

‘Vraag blijft groeien’

Frank Giezen, directeur van Ojah: “De afgelopen 13 jaar is het plantaardige aanbod in de supermarkt explosief is gegroeid. Ondanks dat de huidige markt wat lijkt getemperd, blijft de vraag naar vleesvervangers groeien.” Giezen licht toe dat het uitbreiden van de productiefaciliteiten zorgt voor een continuïteit van de productie. “Zo kunnen we de groeiende vraag bijhouden, en kan het merk zijn positie in de branche behouden, stelt Ojah.

Productielocaties Ojah

Ojah levert producten aan A-merken, retailers en foodservicebedrijven in onder andere Europa, Noord-Amerika, Japan en Australië. Naast de fabriek in Ochten, kondigde het bedrijf vorig jaar aan een fabriek te openen in Amerika.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.