Ojah breidt verder uit en verdubbelt productie van vleesvervangers

Ojah breidt verder uit en verdubbelt productie van vleesvervangers

De vraag naar plantaardige vleesalternatieven van Ojah blijft groeien. Om deze toename bij te houden, schaalt het bedrijf de productiefaciliteiten op. Hiermee wordt de productie van vleesvervangers verdubbeld.

Ojah produceert plantaardige vleesvervangers op basis van High Moisture Extrusion (HME). De HME technologie maakt het mogelijk om van plantaardig eiwit en water producten te ontwikkelen met een vleesachtige textuur. Ojah heeft verschillende soorten plantaardige vleesalternatieven geproduceerd, waaronder de Plenti ProFiber tonijn in blik, kipstukjes en hamburger. De producten van Ojah zijn als ingrediënt of kant-en-klaar beschikbaar voor de consument.

‘Vraag blijft groeien’

Frank Giezen, directeur van Ojah: “De afgelopen 13 jaar is het plantaardige aanbod in de supermarkt explosief is gegroeid. Ondanks dat de huidige markt wat lijkt getemperd, blijft de vraag naar vleesvervangers groeien.” Giezen licht toe dat het uitbreiden van de productiefaciliteiten zorgt voor een continuïteit van de productie. “Zo kunnen we de groeiende vraag bijhouden, en kan het merk zijn positie in de branche behouden, stelt Ojah.

Productielocaties Ojah

Ojah levert producten aan A-merken, retailers en foodservicebedrijven in onder andere Europa, Noord-Amerika, Japan en Australië. Naast de fabriek in Ochten, kondigde het bedrijf vorig jaar aan een fabriek te openen in Amerika.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in Amsterdam

Unilever schrapt fors minder banen dan gepland, hoofdkantoor komt in...

Levensmiddelenconcern Unilever neemt in Europa afscheid van een stuk minder mensen dan het eerder zei. Bij de ijsjesdivisie, die volgend jaar wordt afgesplitst, kunnen juist duizend mensen extra aan het werk. Dat zullen volgens Hermann Soggeberg, de voorzitter van Unilevers European Works Council (UEWC), vooral mensen zijn die op andere plekken binnen het bedrijf moesten vertrekken. Het hoofdkantoor van de afgestoten divisie komt in Amsterdam.

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in Nederland pleit onder andere Albert Heijn voor Europese verplichting

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in...

De Franse supermarktketen Carrefour voert de druk op en wil dat alle merkleveranciers de Nutri-Score op hun verpakking zetten. Ondertussen vraagt in Nederland een coalitie met onder andere Albert Heijn de staatssecretaris voor een Europese verplichting van het logo.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.