Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.

Van Soest ging op zoek naar informatie, maar verzandde in een woud aan duurzaamheidsrapporten. “Ik kon er helemaal niets mee.” Ze stuitte in haar zoektocht op de stichting Stimular die de Milieubarometer beheert. “Bij hen kon ik met al mijn vragen terecht.”

Van Soest en Marc Herberigs van Stimular zullen op 11 april tijdens het live online event Food Sustainability Update vertellen hoe ze dit traject samen hebben aangepakt.

Scope 1, 2 en 3

Voor Albert Heijn moest Vezet de CO2-emissies van de eigen bedrijfsvoering (scope 1 en 2) en de emissies in de keten (scope 3) in kaart brengen. Het bedrijf had al een goed beeld van de CO2-emissies van haar gebouwen en eigen vervoer met behulp van de Milieubarometer.

Data van de eigen bedrijfsvoering is meestal goed gedocumenteerd. Dit gaat dan om elektriciteit-, gas- en brandstofverbruik. Zo ook bij Vezet. Voor scope 3 moeten bedrijven dieper graven.

Goede data erg belangrijk

Van Soest: “Het is vooral belangrijk wat je precies invult. Een voorbeeld: hoe voer je verpakkingen in in het systeem? Gebruik je kilo’s of gebruik je eenheden? Een inkoper zal wat anders invullen.” Scope 3 heeft Vezet met hulp van Stimular in kaart gebracht. Stimular heeft de kennis zo veel mogelijk overgedragen en nu is Vezet hiermee zelfstandig aan de slag.

Samen met de telers analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen”

Telers

Uit de eerste berekeningen met generieke data bleek dat de grootste footprint voor Vezet bij de telers lag. “Samen met hen analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen.”

Vezet heeft als doel om tot 2030 scope 3 45% te laten dalen en in 2030 CO2-neutraal in scope 1 en 2 te zijn. Verder willen ze scope 3 invullen met steeds specifiekere data. “Dat geeft meer inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot.”

Sessie inclusief demo

Tijdens de Food Sustainability Update zal Els van Soest vertellen:

  • Hoe ze het traject heeft aangepakt
  • Hoe Vezet nu jaarlijks rapporteert
  • Wat andere foodbedrijven daarvan kunnen leren

Marc Herberigs van Stimular zal:

  • Inzicht geven in termen zoals scope 1, 2 en 3
  • Een aanpak presenteren voor het MKB
  • Een demo geven van de Milieubarometer
  • Welke data in welke vorm nodig is voor het bepalen van de CO2-footprint

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Duurzame zuivel in Twix? Zo werken FrieslandCampina en Mars samen om dit te bereiken

Duurzame zuivel in Twix? Zo werken FrieslandCampina en Mars samen om...

Mars en FrieslandCampina meldden onlangs dat ze samenwerken om voor Mars belangrijke ingrediënten zoals melkvet duurzamer te produceren. Wat houdt...

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen te gaan 

Op deze zes manieren probeert Albert Heijn voedselverspilling tegen...

Vanaf vandaag staat er een 'kijk-, ruik- en proeflogo' op de verpakkingen van Albert Heijn eigenmerk magere- en volle yoghurt en karnemelk. Het logo...

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2 strategieën de meeste potentie

Circulaire verpakkingen in 2050? Volgens TNO hebben deze 2...

De Nederlandse overheid wil tegen 2050 alle plastic verpakkingen maken van gerecycled materiaal en hernieuwbare grondstoffen. Uit de analyse van TNO...

Foto: FSSC 22000

FSSC 22000 versie 6 krijgt GFSI-erkenning

Foundation FSSC meldt dat de nieuwste versie van hun schema, FSSC 22000 versie 6, op 23 augustus 2024 de Global Food Safety Initiative (GFSI)...

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Een op drie mensen weet keurmerk niet te onderscheiden van neplogo

Eén derde van de consumenten kan gecertificeerde duurzaamheidskeurmerken niet onderscheiden van fictieve logo's en valse claims. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Foto: Pixabay

FDA linkt een tweede komkommerteler aan salmonella-uitbraak

De FDA heeft in de Verenigde Staten een tweede komkommerteler geïdentificeerd als bron van een salmonella-uitbraak die 449 mensen in 31 staten ziek...