Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Hoe pak je duurzaamheid praktisch aan? Foodbedrijf Vezet vertelt hoe ze met experts CO2-emissies in kaart bracht

Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.

Van Soest ging op zoek naar informatie, maar verzandde in een woud aan duurzaamheidsrapporten. “Ik kon er helemaal niets mee.” Ze stuitte in haar zoektocht op de stichting Stimular die de Milieubarometer beheert. “Bij hen kon ik met al mijn vragen terecht.”

Van Soest en Marc Herberigs van Stimular zullen op 11 april tijdens het live online event Food Sustainability Update vertellen hoe ze dit traject samen hebben aangepakt.

Scope 1, 2 en 3

Voor Albert Heijn moest Vezet de CO2-emissies van de eigen bedrijfsvoering (scope 1 en 2) en de emissies in de keten (scope 3) in kaart brengen. Het bedrijf had al een goed beeld van de CO2-emissies van haar gebouwen en eigen vervoer met behulp van de Milieubarometer.

Data van de eigen bedrijfsvoering is meestal goed gedocumenteerd. Dit gaat dan om elektriciteit-, gas- en brandstofverbruik. Zo ook bij Vezet. Voor scope 3 moeten bedrijven dieper graven.

Goede data erg belangrijk

Van Soest: “Het is vooral belangrijk wat je precies invult. Een voorbeeld: hoe voer je verpakkingen in in het systeem? Gebruik je kilo’s of gebruik je eenheden? Een inkoper zal wat anders invullen.” Scope 3 heeft Vezet met hulp van Stimular in kaart gebracht. Stimular heeft de kennis zo veel mogelijk overgedragen en nu is Vezet hiermee zelfstandig aan de slag.

Samen met de telers analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen”

Telers

Uit de eerste berekeningen met generieke data bleek dat de grootste footprint voor Vezet bij de telers lag. “Samen met hen analyseren we nu de milieu-impact van de teelt met als doel deze te verlagen.”

Vezet heeft als doel om tot 2030 scope 3 45% te laten dalen en in 2030 CO2-neutraal in scope 1 en 2 te zijn. Verder willen ze scope 3 invullen met steeds specifiekere data. “Dat geeft meer inzicht in de werkelijke CO2-uitstoot.”

Sessie inclusief demo

Tijdens de Food Sustainability Update zal Els van Soest vertellen:

  • Hoe ze het traject heeft aangepakt
  • Hoe Vezet nu jaarlijks rapporteert
  • Wat andere foodbedrijven daarvan kunnen leren

Marc Herberigs van Stimular zal:

  • Inzicht geven in termen zoals scope 1, 2 en 3
  • Een aanpak presenteren voor het MKB
  • Een demo geven van de Milieubarometer
  • Welke data in welke vorm nodig is voor het bepalen van de CO2-footprint

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

Heineken heeft zich ambitieuze doelen gesteld: in 2030 willen ze 90% van hun scope 1- en 2-uitstoot reduceren, met als einddoel Net Zero in de volledige waardeketen tegen 2040. Om deze missie te realiseren, werken ze onder meer samen met ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV. Bart Vander Velpen, program director Net Zero for industry deelt hoe ze dit proces aanpakken aan de hand van zes stappen.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een waarschuwing staan die niet nodig is'

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een...

Als eerste land ter wereld heeft Nederland sinds 1 januari dit jaar een richtlijn met eisen voor de vermelding van allergenen kruisbesmetting op de verpakking. 'Kan sporen bevatten van…' is te vaag en dat zorgt voor problemen. "Terwijl dat helemaal niet nodig is", zegt prof. dr. Geert Houben van TNO en het UMC Utrecht.

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

PFAS op lijst 'zeer zorgwekkende stoffen'

Bedrijven moeten de uitstoot van alle PFAS zoveel mogelijk vermijden. Alle PFAS-stoffen komen op de lijst met 'zeer zorgwekkende stoffen' (ZZS), heeft staatssecretaris Chris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) bekendgemaakt.

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de foodindustrie als isolaat of meel'

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de...

Of de gele erwt potentie heeft in Vlaanderen, was de onderzoeksvraag in het PeaPact-project. De Hogeschool Gent, agro-onderzoeksbureau Inagro, twee landbouwers en verschillende verwerkers, waaronder La vie est Belle, bogen zich over dit onderwerp. Na de resultaten kreeg het project een vervolg in PeaPact 2 dat momenteel loopt. VMT vroeg projectleider Evelien Van Bavegem van de Hogeschool Gent naar het potentieel van de gele peulvrucht. 'Wij zien meer mogelijkheden voor gele erwt voor de verwerkende industrie, als isolaat of als meel.'

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever van de nieuwe generatie' worden

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever...

STARTUP BELICHT - Kant-en-klaar maaltijden worden vaak gezien als 'niet vers' en 'smakeloos'. Startup Mama's Maaltijden gaat hier tegenin en maakt koelverse kant-en-klare maaltijden 'zoals mensen ze vanuit huis gewend zijn'. Met bekende smaken dus. VMT sprak met oprichter Serdar Tolenaar over het ontstaan van de startup, de bottlenecks en de verdere plannen.

Food Safety Event: rol van kwaliteitsmanagers bij CO2-equivalent en footprintberekeningen

Food Safety Event: rol van kwaliteitsmanagers bij CO2-equivalent en...

Welke rol spelen kwaliteitsmanagers bij het berekenen van de CO2-equivalent van voedingsmiddelen? En welke kansen blijven onbenut die de CO2-uitstoot terug kunnen dringen? Tijdens het Food Safety Event op 19 november in de Rijtuigenloods in Amersfoort geven voedingsexperts praktische tips om de CO2-uitstoot in kaart te brengen en te minimaliseren.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.