CeresRecruitment B.V.
Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.
Elk foodbedrijf - groot of klein - is bezig met duurzaamheid. CO2-footprint berekenen, reststromen in kaart brengen, energie duurzaam winnen. De mogelijkheden lijken eindeloos. Waar begin je met het meten van duurzaamheid? Dit vertelden deze experts tijdens het online event Food Sustainability Update.
Volgens duurzaamheidsexpert Boone was er teveel vrijblijvendheid in het meten en communiceren van duurzaamheid. Iedereen deed het op zijn eigen manier en er waren geen vastgestelde normen. Dat is intussen verleden tijd. Bedrijven moeten hun duurzame impact op basis van vastgestelde indicatoren meten en communiceren. Bekijk de video.
Groentesnijderij Vezet wilde als elk bedrijf aan de slag met duurzaamheid. Hun grootste klant Albert Heijn vroeg hen om hun CO2-footprint in kaart te brengen. "In het begin hadden we geen idee waar we moesten beginnen," vertelt Els van Soest-Cornelissen, kwaliteitsmanager bij het bedrijf die ook duurzaamheid in haar takenpakket heeft.
Waaraan moet je voldoen als zijstromen uit de voedingsindustrie worden hergebruikt? De Food Safety by Design-benadering.
"De voedingsmiddelenindustrie is wel effectief, maar niet efficiënt", aldus hoogleraar Levensmiddelenproceskunde Remko Boom van de WUR (Wageningen University & Research). Boom ontwikkelt met zijn onderzoekgroep dan ook methoden, zoals milde scheiding, om levensmiddelen duurzamer en efficiënter te maken.
Zuivelproducent Melkunie heeft consumenten een te rooskleurig beeld gegeven van de duurzaamheid van zijn producten. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft klachten van Wakker Dier hierover gegrond verklaard.
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit tweede artikel: 'duurzaamheidsclaims'.
De Nederlandse startup Vivici produceert wei-eiwit via precisiefermentatie. CCO Simon Penfold en CTO Marcel Wubbolts vertellen over de voordelen van de verbinding met oprichters dsm-firmenich en Fonterra, en de potentie van hybride producten.
Net als steeds meer andere grote industriële bedrijven ziet ook melkpoederproducent Vreugdenhil Dairy Foods haar verduurzaming via elektrificatie haperen. Wat is er nodig om deze impasse te doorbreken? Waar zitten de pijnpunten? Een interview met Gert Hertong, programmamanager CO2-reductie bij Vreugdenhil.
Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.
Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Kijk hierover het VMT-webinar terug.