5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban

5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban

De eenmalige plastic en papieren wegwerpzakjes voor groente en fruit verdwijnen dit jaar uit meerdere Nederlandse supermarkten. Dat hebben Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus vastgelegd in een gezamenlijke intentieverklaring in het Plastic Pact NL.

De supermarktketens vervangen in de loop van dit jaar de plastic- en papierenzakjes door herbruikbare verszakjes. Consumenten kunnen de zakjes thuis wassen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen is enthousiast over het initiatief: “Hoe minder afval we met zijn allen in de keten brengen, hoe minder we uiteindelijk moeten verwerken.”

Minder verspilling

Plastic Pact NL is een alliantie van de Nederlandse overheid ter vermindering van het plasticgebruik en verbetering van recycling. Vorig jaar liet Albert Heijn al weten geen gratis plasticzakjes voor groenten en fruit meer aan te bieden. De andere vier supermarkketens volgen nu in dit initiatief. Door middel van de nieuwe samenwerking verwacht Plastic Pact NL zo’n 126 miljoen plasticzakjes en 10 miljoen papieren zakjes te besparen.

‘Samenwerking een belangrijke mijlpaal’

Carlijn Röell, operationeel directeur van het Plastic Pact NL, stelt dat de samenwerking tussen de supermarkten een belangrijke mijlpaal is. “De consument moet er zo snel mogelijk aan wennen dat hergebruik van verpakkingen normaal is.” Röell en staatsecretaris Heijnen hopen dan ook dat meerdere supermarkten zich bij Plastic Pact NL aan zullen sluiten.

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar de consument? Rob Morren van ABN Amro, Hans Dagevos van de WUR en Jeroen Willemsen van FoodValley NL denken dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n product, hoewel het spannend blijft.

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door wetgeving

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door...

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg duurzaamheidsissues.

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het prijskaartje zien, haken er veel af'

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het...

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien. VMT vroeg verschillende producenten waar belangstelling voor is binnen de private label sector. Is duurzaamheid trending of zien bedrijven dit vooral als een must?

Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot ImpactBuying moet lijn brengen in vraag naar klimaatdata

Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot...

Ambitieuze doelstellingen plus de Europese CSRD-wetgeving maken dat retailers enorme hoeveelheden klimaatdata aan foodbedrijven vragen. Om dit te stroomlijnen in één dataset ging ImpactBuying met zes retailers om tafel. Ceo Leontien Hasselman-Plugge vertelt over de voortgang van het project: "Dit onderwerp gaat niet meer weg, ook niet voor kleine bedrijven."

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden van huismerken

Consumentenbond ziet meer volkoren granen in kant-en-klaarmaaltijden...

In kant-en-klare maaltijden zijn steeds vaker volkorengranen verwerkt, concludeert de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek naar 400 kant-en-klaarmaaltijden met pasta, noedels, rijst of couscous.

Laurens Hoedemaker, voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) en onderzoeker Klaas Dijkstra van Zest (rechts) deelden tijdens de presentatie hun inzichten over de vleesconsumptie en de perceptie ervan in Nederland.

'Vleesindustrie moet meer lef tonen om identiteit en kwaliteit te...

De grote aandacht die er is voor negatieve gevolgen van vleesconsumptie, heeft niet geleid tot minder vleeseters in Nederland. Nog altijd 95% van de Nederlanders eet vlees. Opvallend genoeg schatten Nederlanders dat zelf veel lager in: gemiddeld 74%. "Een grote discrepantie tussen realiteit en perceptie die laat zien dat de vleessector veel te voorzichtig is geworden."

foto: Kalver-Liefde.nl

Diervriendelijk zuivel? Jumbo verkoopt melk van start-up Kalverliefde

Jumbo heeft vanaf vandaag melk van start-up Kalverliefde opgenomen in het assortiment.

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet onmogelijk'

Van idee naar schap: 'Het supermarktschap halen is lastig, maar niet...

Producenten bieden producten graag aan in de supermarktschappen. Maar de weg van het bedenken van een product tot het daadwerkelijk in de schappen leggen hiervan kan lang zijn. Hoe gaan kleine producenten hiermee om, hoe hebben zij dit aangepakt en welke 10 tips hebben zij? VMT vroeg het aan 7 startup ondernemers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.