5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban

5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban

De eenmalige plastic en papieren wegwerpzakjes voor groente en fruit verdwijnen dit jaar uit meerdere Nederlandse supermarkten. Dat hebben Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus vastgelegd in een gezamenlijke intentieverklaring in het Plastic Pact NL.

De supermarktketens vervangen in de loop van dit jaar de plastic- en papierenzakjes door herbruikbare verszakjes. Consumenten kunnen de zakjes thuis wassen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen is enthousiast over het initiatief: “Hoe minder afval we met zijn allen in de keten brengen, hoe minder we uiteindelijk moeten verwerken.”

Minder verspilling

Plastic Pact NL is een alliantie van de Nederlandse overheid ter vermindering van het plasticgebruik en verbetering van recycling. Vorig jaar liet Albert Heijn al weten geen gratis plasticzakjes voor groenten en fruit meer aan te bieden. De andere vier supermarkketens volgen nu in dit initiatief. Door middel van de nieuwe samenwerking verwacht Plastic Pact NL zo’n 126 miljoen plasticzakjes en 10 miljoen papieren zakjes te besparen.

‘Samenwerking een belangrijke mijlpaal’

Carlijn Röell, operationeel directeur van het Plastic Pact NL, stelt dat de samenwerking tussen de supermarkten een belangrijke mijlpaal is. “De consument moet er zo snel mogelijk aan wennen dat hergebruik van verpakkingen normaal is.” Röell en staatsecretaris Heijnen hopen dan ook dat meerdere supermarkten zich bij Plastic Pact NL aan zullen sluiten.

Voor abonnees
Voor abonnees
Supermarkten

Voor abonnees Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar de consument? Rob Morren van ABN Amro, Hans Dagevos van de WUR en Jeroen Willemsen van FoodValley NL denken dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n product, hoewel het spannend blijft.

Supermarkten

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door...

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg duurzaamheidsissues.

Voor abonnees
Voor abonnees
Supermarkten

Voor abonnees PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het...

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien. VMT vroeg verschillende producenten waar belangstelling voor is binnen de private label sector. Is duurzaamheid trending of zien bedrijven dit vooral als een must?

Voor abonnees
Voor abonnees
Supermarkten

Voor abonnees Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot...

Ambitieuze doelstellingen plus de Europese CSRD-wetgeving maken dat retailers enorme hoeveelheden klimaatdata aan foodbedrijven vragen. Om dit te stroomlijnen in één dataset ging ImpactBuying met zes retailers om tafel. Ceo Leontien Hasselman-Plugge vertelt over de voortgang van het project: "Dit onderwerp gaat niet meer weg, ook niet voor kleine bedrijven."

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta
Fabriek van de Toekomst

Cloetta gaat toch geen duurzame snoepfabriek in Roosendaal bouwen

Het Zweedse snoepbedrijf Cloetta, fabrikant van snoepmerken zoals Red Band, Venco en Lonka, ziet af van de duurzame snoepfabriek in Roosendaal.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Geen Nederlandse etiketten meer? Jumbo, Plus en Picnic opperen 1...

Supermarkten Jumbo, Plus en Picnic opperen één Engelstalig etiket op voedingsmiddelen in de hele Europese Unie. Volgens de supermarktleiders zou de overheid niet meer moeten eisen dat de informatie op etiketten in de Nederlandse supermarkten Nederlandstalig moet zijn. Zo willen de supermarkten een sterkere positie krijgen in de onderhandelingen met internationale leveranciers.

Voor abonnees
Voor abonnees
Energietransitie

Voor abonnees Zo kan de foodindustrie stappen zetten in energietransitie

Het elektriciteitsnet in Nederland zit vol waardoor voedingsproducenten op korte termijn nauwelijks kunnen overstappen van aardgas op groen stroom. Volgens Rabobank kunnen producenten desondanks al starten met energietransitie. Dit zijn 4 voorstellen die de bank aandraagt.

Voor abonnees
Voor abonnees
Duurzaamheid

Voor abonnees Duurzaamheidsscores berekenen? Deze tools helpen daarbij

Dit artikel biedt een overzicht van een aantal tools waarmee foodbedrijven een duurzaamheidsscore kunnen berekenen. Dit is geen uitputtende lijst maar een overzicht van een aantal tools die op dit moment in de foodsector worden gebruikt.

Beeld: Shutterstock
Consumentenbond

Onderzoeken Consumentenbond 2025: 'Krimpflatie gaat maar door'

In dit artikel zet VMT de onderzoeken en uitkomsten van de Consumentenbond uit 2025 op een rij. Het laatste onderzoek gaat over krimpflatie. De Consumentenbond stelt dat producenten, ondanks kritiek van consumenten, minder product in verpakkingen blijven doen. Volgens de consumentenorganisatie geven producenten 'kul-argumenten' over de reden van de verkleiningen.

Biologisch

Stikstofbeleid raakt voedselproducenten, kansen voor biologisch:...

De uitspraak van de rechter over het terugdringen van de stikstofuitstoot raakt niet alleen de agrarische sector, maar ook de voedselproducenten. Voedsel zal duurder worden. De biologische sector ziet juist kansen door de uitspraak.

Beeld: Shutterstock
Pesticides

PesticidenEetwijzer maakt consumenten bewust van pesticiden op...

Pesticide Action Network (PAN-NL) lanceert de PesticidenEetwijzer. De online eetwijzer is gebaseerd op metingen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en toont hoeveel bestrijdingsmiddelen zijn aangetroffen op groente- en fruit. PAN-NL wil consumenten zo bewuster maken over pesticiden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.