5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban

5 supermarktketens doen wegwerpzakjes voor groente en fruit in de ban

De eenmalige plastic en papieren wegwerpzakjes voor groente en fruit verdwijnen dit jaar uit meerdere Nederlandse supermarkten. Dat hebben Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus vastgelegd in een gezamenlijke intentieverklaring in het Plastic Pact NL.

De supermarktketens vervangen in de loop van dit jaar de plastic- en papierenzakjes door herbruikbare verszakjes. Consumenten kunnen de zakjes thuis wassen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen is enthousiast over het initiatief: “Hoe minder afval we met zijn allen in de keten brengen, hoe minder we uiteindelijk moeten verwerken.”

Minder verspilling

Plastic Pact NL is een alliantie van de Nederlandse overheid ter vermindering van het plasticgebruik en verbetering van recycling. Vorig jaar liet Albert Heijn al weten geen gratis plasticzakjes voor groenten en fruit meer aan te bieden. De andere vier supermarkketens volgen nu in dit initiatief. Door middel van de nieuwe samenwerking verwacht Plastic Pact NL zo’n 126 miljoen plasticzakjes en 10 miljoen papieren zakjes te besparen.

‘Samenwerking een belangrijke mijlpaal’

Carlijn Röell, operationeel directeur van het Plastic Pact NL, stelt dat de samenwerking tussen de supermarkten een belangrijke mijlpaal is. “De consument moet er zo snel mogelijk aan wennen dat hergebruik van verpakkingen normaal is.” Röell en staatsecretaris Heijnen hopen dan ook dat meerdere supermarkten zich bij Plastic Pact NL aan zullen sluiten.

Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannendVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Hybride gehaktmix van Lidl een blijvertje? Experts vinden het spannend

Lidl introduceerde onlangs een hybride gehaktmix met erwteneiwit. Hybride vleesproducten lijken lastig te vermarkten want hoe communiceer je het naar de consument? Rob Morren van ABN Amro, Hans Dagevos van de WUR en Jeroen Willemsen van FoodValley NL denken dat de tijd nu wel rijp is voor zo'n product, hoewel het spannend blijft.

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door wetgeving

Supermarkten zetten samen in op duurzame cashewketen aangespoord door...

Alle CBL-supermarkten gaan samen huismerk cashew-snacknoten duurzaam certificeren. Dat is nodig want de cashewketen is complex en er zijn genoeg duurzaamheidsissues.

PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het prijskaartje zien, haken er veel af'Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees PLMA-exposanten over innovaties en claims: 'Als afnemers het...

Op de huismerkenbeurs PLMA (Private Label Manufacturers Association) in Amsterdam waren talloze verpakkingsinnovaties en duurzaamheidsclaims te zien. VMT vroeg verschillende producenten waar belangstelling voor is binnen de private label sector. Is duurzaamheid trending of zien bedrijven dit vooral als een must?

Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot ImpactBuying moet lijn brengen in vraag naar klimaatdataVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot...

Ambitieuze doelstellingen plus de Europese CSRD-wetgeving maken dat retailers enorme hoeveelheden klimaatdata aan foodbedrijven vragen. Om dit te stroomlijnen in één dataset ging ImpactBuying met zes retailers om tafel. Ceo Leontien Hasselman-Plugge vertelt over de voortgang van het project: "Dit onderwerp gaat niet meer weg, ook niet voor kleine bedrijven."

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

De Europese Commissie staat vanaf halverwege 2026 geen gebruik van bisfenol A (BPA) in voedselcontactmaterialen meer toe. De stof wordt nog altijd op verschillende manieren gebruikt in de voedselindustrie, zoals in blikjes en plastic.

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp ultrabewerkte voeding? Deze collectie helpt je op weg

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp...

Het onderwerp ultrabewerkte voeding zorgt de afgelopen paar jaar voor flink wat discussie in de voedingsmiddelensector. Wat is het, wat vindt de consument ervan en wat zegt de wetenschap? In een deze collectie zijn praktijkverhalen en inzichten van experts te vinden.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.