Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp ultrabewerkte voeding? Deze collectie helpt je op weg

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp...

Het onderwerp ultrabewerkte voeding zorgt de afgelopen paar jaar voor flink wat discussie in de voedingsmiddelensector. Wat is het, wat vindt de consument ervan en wat zegt de wetenschap? In een deze collectie zijn praktijkverhalen en inzichten van experts te vinden.

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Onderzoekers vragen Nederlanders wat ze vinden van ultrabewerkte voeding

Onderzoekers vragen Nederlanders wat ze vinden van ultrabewerkte...

Wat vinden Nederlanders van ultrabewerkte voeding? Wageningen Food&Biobased Research en de HAS green academy zochten het uit. 'Ik let wel op de mate van processing in relatie tot gezondheid, maar soms is het gewoon te veel.'

Beeld: Shutterstock

Consumentenbond over Nutri-Score: 'Producenten moeten het logo niet...

De Nutri-Score is inmiddels in Nederland het goedgekeurde voedselkeuzelogo. Vanuit de voedingsindustrie klinken zowel positieve als negatieve geluiden. Maar gaat de consument het logo begrijpen en wat zijn valkuilen voor producenten? VMT sprak met Thomas Cammelbeeck, expert voeding bij de Consumentenbond. "Als het logo naar portie kijkt, dan hebben producenten met de portiegrootte invloed op hoe de score uitpakt. Dat gaat misbruikt worden."

Zo wil Lidl België de verkoop van plantaardige eiwitproducten verdubbelen 

Zo wil Lidl België de verkoop van plantaardige eiwitproducten...

Supermarktketen Lidl België geeft aan de verkoop van plantaardige eiwitproducten te willen verdubbelen tegen 2030. Uit eigen onderzoek blijkt dat klanten bereid zijn meer plantaardige producten te kopen als de prijzen lager zijn. Daarom voert Lidl vanaf 15 mei een flinke prijsverlaging in.

Verenigde Staten verdeeld over legaliteit verkoop rauwe melk

Verenigde Staten verdeeld over legaliteit verkoop rauwe melk

Het debat over de legaliteit van de verkoop van rauwe melk in de Verenigde Staten blijft discussies aanwakkeren onder wetgevers, volksgezondheidsfunctionarissen en consumenten. Ongepasteuriseerde melk blijft een omstreden product vanwege de daarmee samenhangende gezondheidsrisico's. Daarentegen zijn er ook voorstanders van het consumeren van rauwe melk vanwege de voordelen van bepaalde voedingsstoffen en nuttige bacteriën.

Nederlanders kritischer op duurzaamheid bedrijven: Tony's Chocolonely wederom duurzaamste bedrijf

Nederlanders kritischer op duurzaamheid bedrijven: Tony's Chocolonely...

Nederlandse consumenten zijn het afgelopen jaar kritischer geworden op de duurzaamheid van bedrijven. Dat blijkt uit de Sustainable Brand Index. Het jaarlijkse rapport geeft een indicatie van hoe Nederlanders tegen de duurzaamheid van bedrijven aankijken. De gemiddelde score voor bedrijven in de index daalde van 74% naar 54%, de grootste daling ooit.

KVNW introduceert website over wijn: 'Wijn is onverminderd populair in Nederland'

KVNW introduceert website over wijn: 'Wijn is onverminderd populair...

Een nieuwe website over wijn - Wijninfo.nl - moet de consument objectieve info over wijn geven: van wetgeving tot duurzaamheid. De website werd gelanceerd door Peter van Houtert, voorzitter van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW).

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool met consumenten profielen moet hulp bieden

Hoe denkt 'eigenzinnig gewoontedier' over duurzame foodmerken? Tool...

"We zien vaak dat duurzame foodmerken het belang overschatten dat consumenten hechten aan duurzaamheid." Daarom lanceren Food Cabinet en Future of Food Institute de tool 'Food Profiles'. Door deze doelgroepsegmentatie kunnen ondernemers, marketeers en brand managers zorgen dat het merkverhaal en de communicatie beter aansluit bij de consument.

Trends 2024: wat wil consument van plantaardig? 5 lessen uit recent onderzoek ProvegVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Trends 2024: wat wil consument van plantaardig? 5 lessen uit recent...

Wat wil de Europese consument van plantaardig in 2024? Proveg International gaf tijdens de New Food Conference 2023 alvast inzage in recent consumentenonderzoek. Ze voerden een vergelijkbaar onderzoek uit in 2021. Wat is er veranderd in de tijd? Dit zijn 5 leerpunten.