GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

Volgens de klanten uit het GfK consumentenpanel is supermarktketen PLUS het meest duurzaam. 'Wat PLUS onderscheidt is dat we regelmatig de duurzame variant tot de standaard maken. Zo is al onze dagverse melk en yoghurt standaard biologisch,' vertelt duurzaamheidsmanager Marlijn Simons. Ze is keynote spreker op het online event Food Sustainability Update op 11 april.

Elk jaar beoordelen klanten uit het GfK consumentenpanel Nederlandse supermarktketens op negen duurzame aspecten:

1 klanten en maatschappij

2 gezondheid*

3 duurzame handel*

4 klimaat*

5 lokale betrokkenheid*

6 eerlijke handel*

7 voedselverspilling

8 dierenwelzijn*

9 medewerkers

PLUS krijgt van consumenten de hoogste waardering op zes van de negen aspecten (zie hierboven welke).

“PLUS scoort jaar in jaar uit hoog op lokale betrokkenheid. Ondernemers en supermarktmanagers weten goed wat er rondom hun winkel speelt en maken in de buurt het verschil”, aldus Simons.

Vervangingsstrategie

Volgens Simons helpt daarnaast de vervangingsstrategie om grote stappen te zetten in duurzaamheid. “We stellen voor een product of categorie een nieuwe ondergrens vast voor duurzaamheid. Voorbeelden zijn de fairtrade banaan of de vrije uitloop eieren. Ook is alle cacao in huismerkproducten altijd fairtrade.”

Dit principe – de enige variant is de duurzame keuze – geldt ook voor alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt. Deze is standaard biologisch. Voor de consument is de prijs gelijk gebleven. De supermarktketen legt het verschil bij.

Vogelvriendelijke kaas

Een ander voorbeeld is Klaverland Boerenbuiten. Volgens Plus is het een vogelvriendelijke kaas die duurzaam wordt geproduceerd door Friese kaasboeren. De supermarkt betaalt de boeren een premie bovenop de reguliere melkprijs. Hierdoor kunnen de kaasboeren zich inzetten voor meer biodiversiteit. De koeien en de natuur krijgen de ruimte, met als doel om weidevogels zoals de grutto en de kievit te behouden.

Alle verse zalm ASC en GlobalGAP gecertificeerd

Een recent voorbeeld van de vervangingsstrategie is die van verse zalm. Sinds eind maart is alle verse zalm bij PLUS afkomstig uit het Noorse Skjerstadfjord. Hier kweken twee families  Nordic Blu zalm.Ze beheren de volledige keten: van eitje tot zalm van 5,5 kilo.

De zalmen krijgen volgens PLUS zorgvuldig samengesteld duurzaam visvoer zonder chemicaliën, verontreinigende stoffen, hormonen en pesticiden. De kweek- en voedermethoden dragen bij aan een lagere CO2-voetafdruk. De zalm is onder meer ASC en GlobalG.A.P. gecertificeerd.

Greenteams

PLUS werkt met zogeheten Greenteams aan duurzaamheid. Simons: “In deze teams werken we multidisciplinair aan onze duurzaamheidsambities.” Simons coördineert deze teams vanuit corporate communicatie & MVO. Ze is al haar hele werkzame leven actief in de retail. Ze begon zich in 2007 al bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) bezig te houden met duurzaamheid.

Van klimaat tot biologisch

De supermarkt verduurzaamt in de breedte en focust op vier specifieke gebieden. Daarbij gaat het om klimaat en CO2-reductie, verduurzaming van het assortiment – onder andere meer biologisch en plantaardig – lokale betrokkenheid en het versterken van insights op basis van data.

PLUS op Food Sustainability Update

Tijdens het online event Food Sustainability Update op 11 april aanstaande zal Simons dieper ingaan op deze onderwerpen en dan met name de eerste twee.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Voedselfraude voorkomen? Zo borg je voedselauthenticiteitVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Voedselfraude voorkomen? Zo borg je voedselauthenticiteit

Voedselfraude is het tegenovergestelde van voedselauthenticiteit. Maar het is een lastige opgave om volledige transparantie in de keten te borgen als frauduleuze praktijken worden verdoezeld. Dit artikel belicht praktische inzichten voor het borgen van authenticiteit binnen de voedselketen op Europees niveau.

Protozoa onder een microscoop. (foto: Shutterstock)Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees On topic: parasieten in voeding, een onderbelicht...

Bacteriën en schimmels zijn de voornaamste oorzaak van bederf in voedingsmiddelen. Toch zijn er nog veel anderen ziekteverwekkers die mensen kunnen besmetten, zoals parasieten. In de voedingsindustrie zijn parasieten een vaak onderbelicht voedselveiligheidsrisico. Dit artikel geeft een overzicht van de voor voedsel relevante parasieten.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp ultrabewerkte voeding? Deze collectie helpt je op weg

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp...

Het onderwerp ultrabewerkte voeding zorgt de afgelopen paar jaar voor flink wat discussie in de voedingsmiddelensector. Wat is het, wat vindt de consument ervan en wat zegt de wetenschap? In een deze collectie zijn praktijkverhalen en inzichten van experts te vinden.

Foto: shutterstock

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Een Carrefour in België (foto: Shutterstock).

Belgische voedingsproducenten kunnen samen met supermarkten gezonde...

Supermarkten en voedingsproducenten zijn gezamenlijk in staat om consumenten aan te sporten om gezondere voeding te kopen. Dit blijkt uit een experiment van Be4Life, het onderzoekscentrum van de Universiteit Gent, in samenwerking met de sectorfederaties Fevia en Comeos, en bedrijven uit de voedingsindustrie en de retailhandel.

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold

Food Law Event 2024 gemist? Bekijk hier de sessies terug

Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.