GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

Volgens de klanten uit het GfK consumentenpanel is supermarktketen PLUS het meest duurzaam. 'Wat PLUS onderscheidt is dat we regelmatig de duurzame variant tot de standaard maken. Zo is al onze dagverse melk en yoghurt standaard biologisch,' vertelt duurzaamheidsmanager Marlijn Simons. Ze is keynote spreker op het online event Food Sustainability Update op 11 april.

Elk jaar beoordelen klanten uit het GfK consumentenpanel Nederlandse supermarktketens op negen duurzame aspecten:

1 klanten en maatschappij

2 gezondheid*

3 duurzame handel*

4 klimaat*

5 lokale betrokkenheid*

6 eerlijke handel*

7 voedselverspilling

8 dierenwelzijn*

9 medewerkers

PLUS krijgt van consumenten de hoogste waardering op zes van de negen aspecten (zie hierboven welke).

“PLUS scoort jaar in jaar uit hoog op lokale betrokkenheid. Ondernemers en supermarktmanagers weten goed wat er rondom hun winkel speelt en maken in de buurt het verschil”, aldus Simons.

Vervangingsstrategie

Volgens Simons helpt daarnaast de vervangingsstrategie om grote stappen te zetten in duurzaamheid. “We stellen voor een product of categorie een nieuwe ondergrens vast voor duurzaamheid. Voorbeelden zijn de fairtrade banaan of de vrije uitloop eieren. Ook is alle cacao in huismerkproducten altijd fairtrade.”

Dit principe – de enige variant is de duurzame keuze – geldt ook voor alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt. Deze is standaard biologisch. Voor de consument is de prijs gelijk gebleven. De supermarktketen legt het verschil bij.

Vogelvriendelijke kaas

Een ander voorbeeld is Klaverland Boerenbuiten. Volgens Plus is het een vogelvriendelijke kaas die duurzaam wordt geproduceerd door Friese kaasboeren. De supermarkt betaalt de boeren een premie bovenop de reguliere melkprijs. Hierdoor kunnen de kaasboeren zich inzetten voor meer biodiversiteit. De koeien en de natuur krijgen de ruimte, met als doel om weidevogels zoals de grutto en de kievit te behouden.

Alle verse zalm ASC en GlobalGAP gecertificeerd

Een recent voorbeeld van de vervangingsstrategie is die van verse zalm. Sinds eind maart is alle verse zalm bij PLUS afkomstig uit het Noorse Skjerstadfjord. Hier kweken twee families  Nordic Blu zalm.Ze beheren de volledige keten: van eitje tot zalm van 5,5 kilo.

De zalmen krijgen volgens PLUS zorgvuldig samengesteld duurzaam visvoer zonder chemicaliën, verontreinigende stoffen, hormonen en pesticiden. De kweek- en voedermethoden dragen bij aan een lagere CO2-voetafdruk. De zalm is onder meer ASC en GlobalG.A.P. gecertificeerd.

Greenteams

PLUS werkt met zogeheten Greenteams aan duurzaamheid. Simons: “In deze teams werken we multidisciplinair aan onze duurzaamheidsambities.” Simons coördineert deze teams vanuit corporate communicatie & MVO. Ze is al haar hele werkzame leven actief in de retail. Ze begon zich in 2007 al bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) bezig te houden met duurzaamheid.

Van klimaat tot biologisch

De supermarkt verduurzaamt in de breedte en focust op vier specifieke gebieden. Daarbij gaat het om klimaat en CO2-reductie, verduurzaming van het assortiment – onder andere meer biologisch en plantaardig – lokale betrokkenheid en het versterken van insights op basis van data.

PLUS op Food Sustainability Update

Tijdens het online event Food Sustainability Update op 11 april aanstaande zal Simons dieper ingaan op deze onderwerpen en dan met name de eerste twee.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Prof. Ine van der Fels-Klerx (Wageningen University & Research) hield haar key-note lezing over veranderende voedselsystemen en nieuwe voedselveiligheidsgevaren.

Food Safety Event: AI voorspelt voedselveiligheidsgevaren?

Waar moet je aan denken als je AI wilt inzetten voor het borgen van voedselveiligheid? Op het Food Safety Event op 19 november in Amersfoort geven twee professoren van Wageningen Food Safety Research (WFSR) een lezing over de voorspelling van risico's aan de hand van AI.

Food Safety Event: do's en dont's van halal-certificering

Food Safety Event: do's en dont's van halal-certificering

Waar moet je allemaal aan denken als je halal wilt produceren? Op het Food Safety Event duiken twee experts in de wereld van halal en lichten ze de productie-eisen toe op het gebied van wetgeving en kwaliteit. Kom dinsdag 19 november naar het VMT-event in in Amersfoort.

Onderzoek: PFAS komen opvallend veel voor in vis en zeevruchten

Onderzoek: PFAS komen opvallend veel voor in vis en zeevruchten

Vergeleken met andere voedingsmiddelen, komen PFAS vaak en veel voor vis en zeevruchten. Dat is een van de opvallende conclusies vaneen grootschalige studie, gepubliceerd in npj Science of Food waarin meer dan 150.000 onderzoekspublicaties over PFAS zijn geanalyseerd.

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.