GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

GfK: Supermarktketen PLUS is meest duurzaam volgens consument

Volgens de klanten uit het GfK consumentenpanel is supermarktketen PLUS het meest duurzaam. 'Wat PLUS onderscheidt is dat we regelmatig de duurzame variant tot de standaard maken. Zo is al onze dagverse melk en yoghurt standaard biologisch,' vertelt duurzaamheidsmanager Marlijn Simons. Ze is keynote spreker op het online event Food Sustainability Update op 11 april.

Elk jaar beoordelen klanten uit het GfK consumentenpanel Nederlandse supermarktketens op negen duurzame aspecten:

1 klanten en maatschappij

2 gezondheid*

3 duurzame handel*

4 klimaat*

5 lokale betrokkenheid*

6 eerlijke handel*

7 voedselverspilling

8 dierenwelzijn*

9 medewerkers

PLUS krijgt van consumenten de hoogste waardering op zes van de negen aspecten (zie hierboven welke).

“PLUS scoort jaar in jaar uit hoog op lokale betrokkenheid. Ondernemers en supermarktmanagers weten goed wat er rondom hun winkel speelt en maken in de buurt het verschil”, aldus Simons.

Vervangingsstrategie

Volgens Simons helpt daarnaast de vervangingsstrategie om grote stappen te zetten in duurzaamheid. “We stellen voor een product of categorie een nieuwe ondergrens vast voor duurzaamheid. Voorbeelden zijn de fairtrade banaan of de vrije uitloop eieren. Ook is alle cacao in huismerkproducten altijd fairtrade.”

Dit principe – de enige variant is de duurzame keuze – geldt ook voor alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt. Deze is standaard biologisch. Voor de consument is de prijs gelijk gebleven. De supermarktketen legt het verschil bij.

Vogelvriendelijke kaas

Een ander voorbeeld is Klaverland Boerenbuiten. Volgens Plus is het een vogelvriendelijke kaas die duurzaam wordt geproduceerd door Friese kaasboeren. De supermarkt betaalt de boeren een premie bovenop de reguliere melkprijs. Hierdoor kunnen de kaasboeren zich inzetten voor meer biodiversiteit. De koeien en de natuur krijgen de ruimte, met als doel om weidevogels zoals de grutto en de kievit te behouden.

Alle verse zalm ASC en GlobalGAP gecertificeerd

Een recent voorbeeld van de vervangingsstrategie is die van verse zalm. Sinds eind maart is alle verse zalm bij PLUS afkomstig uit het Noorse Skjerstadfjord. Hier kweken twee families  Nordic Blu zalm.Ze beheren de volledige keten: van eitje tot zalm van 5,5 kilo.

De zalmen krijgen volgens PLUS zorgvuldig samengesteld duurzaam visvoer zonder chemicaliën, verontreinigende stoffen, hormonen en pesticiden. De kweek- en voedermethoden dragen bij aan een lagere CO2-voetafdruk. De zalm is onder meer ASC en GlobalG.A.P. gecertificeerd.

Greenteams

PLUS werkt met zogeheten Greenteams aan duurzaamheid. Simons: “In deze teams werken we multidisciplinair aan onze duurzaamheidsambities.” Simons coördineert deze teams vanuit corporate communicatie & MVO. Ze is al haar hele werkzame leven actief in de retail. Ze begon zich in 2007 al bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) bezig te houden met duurzaamheid.

Van klimaat tot biologisch

De supermarkt verduurzaamt in de breedte en focust op vier specifieke gebieden. Daarbij gaat het om klimaat en CO2-reductie, verduurzaming van het assortiment – onder andere meer biologisch en plantaardig – lokale betrokkenheid en het versterken van insights op basis van data.

PLUS op Food Sustainability Update

Tijdens het online event Food Sustainability Update op 11 april aanstaande zal Simons dieper ingaan op deze onderwerpen en dan met name de eerste twee.

Bekijk het hele programma of meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde procesonderdelen

FrieslandCampina breidt weiproductie uit en vervangt verouderde...

FrieslandCampina start met uitbreidingen op zijn productielocaties in Gerkesklooster en Workum. Beide projecten moeten de verwerking van wei naar een hoger niveau tillen en het productieproces duurzamer maken.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.