Elk jaar beoordelen klanten uit het GfK consumentenpanel Nederlandse supermarktketens op negen duurzame aspecten:
1 klanten en maatschappij
2 gezondheid*
3 duurzame handel*
4 klimaat*
5 lokale betrokkenheid*
6 eerlijke handel*
7 voedselverspilling
8 dierenwelzijn*
9 medewerkers
PLUS krijgt van consumenten de hoogste waardering op zes van de negen aspecten (zie hierboven welke).
“PLUS scoort jaar in jaar uit hoog op lokale betrokkenheid. Ondernemers en supermarktmanagers weten goed wat er rondom hun winkel speelt en maken in de buurt het verschil”, aldus Simons.
Vervangingsstrategie
Volgens Simons helpt daarnaast de vervangingsstrategie om grote stappen te zetten in duurzaamheid. “We stellen voor een product of categorie een nieuwe ondergrens vast voor duurzaamheid. Voorbeelden zijn de fairtrade banaan of de vrije uitloop eieren. Ook is alle cacao in huismerkproducten altijd fairtrade.”
Dit principe – de enige variant is de duurzame keuze – geldt ook voor alle dagverse melk, karnemelk en yoghurt. Deze is standaard biologisch. Voor de consument is de prijs gelijk gebleven. De supermarktketen legt het verschil bij.
Vogelvriendelijke kaas
Een ander voorbeeld is Klaverland Boerenbuiten. Volgens Plus is het een vogelvriendelijke kaas die duurzaam wordt geproduceerd door Friese kaasboeren. De supermarkt betaalt de boeren een premie bovenop de reguliere melkprijs. Hierdoor kunnen de kaasboeren zich inzetten voor meer biodiversiteit. De koeien en de natuur krijgen de ruimte, met als doel om weidevogels zoals de grutto en de kievit te behouden.
Alle verse zalm ASC en GlobalGAP gecertificeerd
Een recent voorbeeld van de vervangingsstrategie is die van verse zalm. Sinds eind maart is alle verse zalm bij PLUS afkomstig uit het Noorse Skjerstadfjord. Hier kweken twee families Nordic Blu zalm.Ze beheren de volledige keten: van eitje tot zalm van 5,5 kilo.
De zalmen krijgen volgens PLUS zorgvuldig samengesteld duurzaam visvoer zonder chemicaliën, verontreinigende stoffen, hormonen en pesticiden. De kweek- en voedermethoden dragen bij aan een lagere CO2-voetafdruk. De zalm is onder meer ASC en GlobalG.A.P. gecertificeerd.
Greenteams
PLUS werkt met zogeheten Greenteams aan duurzaamheid. Simons: “In deze teams werken we multidisciplinair aan onze duurzaamheidsambities.” Simons coördineert deze teams vanuit corporate communicatie & MVO. Ze is al haar hele werkzame leven actief in de retail. Ze begon zich in 2007 al bij het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) bezig te houden met duurzaamheid.
Van klimaat tot biologisch
De supermarkt verduurzaamt in de breedte en focust op vier specifieke gebieden. Daarbij gaat het om klimaat en CO2-reductie, verduurzaming van het assortiment – onder andere meer biologisch en plantaardig – lokale betrokkenheid en het versterken van insights op basis van data.
PLUS op Food Sustainability Update
Tijdens het online event Food Sustainability Update op 11 april aanstaande zal Simons dieper ingaan op deze onderwerpen en dan met name de eerste twee.
Bekijk het hele programma of meld je direct aan