Bedrijven zijn verplicht hun klanten te informeren over allergenen in onverpakte levensmiddelen. In de sector ambacht (bakkers, slagers en ijssalons) blijkt iets meer dan de helft van de 2256 in 2022 bezochte bedrijven de consument niet altijd op de juiste manier te informeren. Dat komt overeen met de inspectieresultaten in 2021, zo meldt ANP.
'Beperkte kennis over allergenen'
Bij 9407 horecabedrijven (restaurants, hotels en cafetaria's) ging het iets beter dan een jaar eerder, daar voldeed 41 procent tegen 35 procent in 2021. Ondanks die verbetering zegt de toezichthouder dat bij het doorvragen van wat er in het eten zit 'de kennis van allergenen doorgaans beperkt blijkt'. Dat is verontrustend, want 'het kan voor mensen met een allergie of intolerantie gevaarlijk zijn als zij niet goed worden geïnformeerd over wat er in eten is verwerkt', aldus de NVWA.
Retail gaat achteruit
Is in de horeca verbetering zichtbaar, bij de retailsector (supermarkten en toko's) ziet de NVWA juist een forse achteruitgang op gebied van allergeneninformatie. In 2021 voldeed 59 procent nog aan de regels, een jaar later is dat percentage gedaald tot 38 procent. Bij zorginstellingen (ziekenhuizen en verpleeghuizen) voldoet ongeveer twee derde van de geïnspecteerde instellingen.
'Nauwelijks verbetering in allergeneninformatie'
De NVWA concludeert dat er nauwelijks verbetering zichtbaar is over hoe bedrijven hun klanten informeren over allergenen en zegt 'in gesprek' te gaan 'met de branches hoe zij dit beter onder de aandacht kunnen brengen'. Alle bedrijven waar gebreken zijn geconstateerd hebben een schriftelijke waarschuwing of een boete gekregen. De resultaten van de horeca-inspecties worden gepubliceerd op de website van de NVWA.