Beyond Meat kampt met oplopende verliezen

Beyond Meat kampt met oplopende verliezen

De Amerikaanse fabrikant van vleesvervangers Beyond Meat heeft het verlies in het derde kwartaal zien oplopen tot 100 miljoen dollar. Het bedrijf verkocht minder van zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worstjes dan een jaar eerder, terwijl de kosten voor het bedrijf hoog bleven.

Beyond Meat heeft er al langer last van dat mensen door de hoge inflatie voorzichtiger zijn met hun uitgaven in de supermarkt. Daardoor zouden ze de relatief dure vleesvervangers vaker laten staan, zo meldt ANP. Supermarkten en andere verkopers houden daarom ook minder grote voorraden aan. De verkopen aan fastfoodrestaurants liepen wel beter dan een jaar eerder.

Lees ook: Europese consument past koopgedrag om inflatie

Minder verkopen en stoppen samenwerkingen

De omzet daalde met ruim 22 procent tot 82,5 miljoen dollar. Daarop leed het Beyond Meat een nettoverlies van 101,7 miljoen dollar, tegenover 54 miljoen dollar een jaar eerder. Naast de zwakkere verkopen moest het bedrijf ook vergoedingen betalen voor het stopzetten van productiesamenwerkingen, wat drukte op de resultaten.

Banen schrappen

Eerder dit jaar kondigde Beyond Meat aan al bijna 1 op de 5 banen te schrappen om de kosten te verlagen. Het bedrijf streeft ernaar volgend jaar meer geld binnen te halen dan uit te geven.

Het in 2009 opgerichte Beyond Meat produceert onder andere vanuit Nederland zijn vleesvervangers, die zijn bestemd voor de Europese markt. Het bedrijf kocht in 2020 een fabriek in Enschede en sloot in hetzelfde jaar een productiesamenwerking met vleesverwerker Zandbergen in Zoeterwoude.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp ultrabewerkte voeding? Deze collectie helpt je op weg

Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp...

Het onderwerp ultrabewerkte voeding zorgt de afgelopen paar jaar voor flink wat discussie in de voedingsmiddelensector. Wat is het, wat vindt de consument ervan en wat zegt de wetenschap? In een deze collectie zijn praktijkverhalen en inzichten van experts te vinden.

Bedrijfsovernames in voeding 2025: Aurelius neemt Savoury-divisie What's Cooking Group over

Bedrijfsovernames in voeding 2025: Aurelius neemt Savoury-divisie...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: Aurelius neemt Savoury-divisie What's Cooking Group over, VE Partners neemt Inproba over en Schutterlaar & Partners bundelt krachten met Green Food Lab.

Beeld: Unsplash

Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

foto: shutterstock

Bedrijfsovernames in voeding 2024: maker Delirium-bier neemt...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: Brouwerij Huyghe neemt brouwerij Het Anken over.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Innovaties voor vlees- en proteïneverwerking op IFFA 2025, met als hoofdthema ‘Increasing Performance’. Bron: Messe Frankfurt

IFFA 2025 wil de toekomst van vlees en plantaardige eiwitten laten...

De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct​.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.