Beyond Meat heeft er al langer last van dat mensen door de hoge inflatie voorzichtiger zijn met hun uitgaven in de supermarkt. Daardoor zouden ze de relatief dure vleesvervangers vaker laten staan, zo meldt ANP. Supermarkten en andere verkopers houden daarom ook minder grote voorraden aan. De verkopen aan fastfoodrestaurants liepen wel beter dan een jaar eerder.
Lees ook: Europese consument past koopgedrag om inflatie
Minder verkopen en stoppen samenwerkingen
De omzet daalde met ruim 22 procent tot 82,5 miljoen dollar. Daarop leed het Beyond Meat een nettoverlies van 101,7 miljoen dollar, tegenover 54 miljoen dollar een jaar eerder. Naast de zwakkere verkopen moest het bedrijf ook vergoedingen betalen voor het stopzetten van productiesamenwerkingen, wat drukte op de resultaten.
Banen schrappen
Eerder dit jaar kondigde Beyond Meat aan al bijna 1 op de 5 banen te schrappen om de kosten te verlagen. Het bedrijf streeft ernaar volgend jaar meer geld binnen te halen dan uit te geven.
Het in 2009 opgerichte Beyond Meat produceert onder andere vanuit Nederland zijn vleesvervangers, die zijn bestemd voor de Europese markt. Het bedrijf kocht in 2020 een fabriek in Enschede en sloot in hetzelfde jaar een productiesamenwerking met vleesverwerker Zandbergen in Zoeterwoude.