Erwteneiwit meest populair in productintroducties, rijst en favaboon volgen

Erwteneiwit meest populair in productintroducties, rijst en favaboon...

Het aantal productintroducties met erwteneiwit blijft groeien, maar andere eiwitten zoals van rijst en de favaboon komen ook steeds vaker voor.

ABN Amro: zo kunnen plantaardige varianten voor vlees en zuivel verder groeien

ABN Amro: zo kunnen plantaardige varianten voor vlees en zuivel...

De markt voor zuivelvervangers kan richting 2030 nog sterker toenemen dan die voor vleesvervangers. Plantaardige vervangers voor kaas en yoghurt staan nog in de kinderschoenen. Dit zegt ABN Amro na een analyse van de marktpotentie.

Consumententrends 2023: Voor deze 3 soorten voeding willen consumenten wél meer betalen

Consumententrends 2023: Voor deze 3 soorten voeding willen...

Consumenten zoeken in deze tijden van economische en politieke onrust naar manieren om geld te besparen. Dit kan door goedkopere voedingsmiddelen te kiezen of door zelf te koken. Ze zijn echter vastbesloten om nieuwe dingen te ervaren, gezond te blijven en aan het klimaat te denken. Daardoor is er meer druk op producenten om producten te leveren die betaalbaar zijn maar toch voldoen aan deze consumentenverwachtingen.

Beyond Meat kampt met oplopende verliezen

Beyond Meat kampt met oplopende verliezen

De Amerikaanse fabrikant van vleesvervangers Beyond Meat heeft het verlies in het derde kwartaal zien oplopen tot 100 miljoen dollar. Het bedrijf verkocht minder van zijn vegetarische alternatieven voor burgers en worstjes dan een jaar eerder, terwijl de kosten voor het bedrijf hoog bleven.

Nieuwe plantaardige eiwitten, wat is de potentie?

Nieuwe plantaardige eiwitten, wat is de potentie?

Eiwitten uit soja, tarwe en erwt zijn populair in vleesvervangers en plantaardige dranken. Is er ruimte voor nieuwe eiwitten? Welke hebben potentie? In dit artikel bekijken we een paar opkomende eiwitten.

Vleesvervangers in het schap van de supermarkt. (foto: Hans Prinsen)

Vleesverwerkers in België zien 'plantbased' niet als de vijand

"Als de Belgische consument een plantaardig alternatief voor vleesproducten wil, kiest hij best voor een product ontwikkeld, geproduceerd en gesourced in eigen land", pleit Anneleen Vandewynckel van Fenavian in een interview met VMT. De Belgische Federatie van de Vleesverwerkende Nijverheid is de eerste in Europa die 'andere eiwitten' aan haar benaming heeft toegevoegd.