NAPV-afspraken over zoutreductie in vleesvervangers
Retailers, groothandels en A-merken hebben in lijn met NAPV-doelstellingen nieuwe afspraken gemaakt om zout te reduceren in vleesvervangers.
Retailers, groothandels en A-merken hebben in lijn met NAPV-doelstellingen nieuwe afspraken gemaakt om zout te reduceren in vleesvervangers.
Minder toevoegingen, meer herkenbare ingrediënten: dat was de uitdaging bij de ontwikkeling van Vivera's nieuwe Protein Bites. Hoe zorg je voor een optimale smaak, binding en textuur zonder gangbare hulpstoffen als methylcellulose of gehydrateerde soja-eiwitten?
Vleesvervangers staan ter discussie als het gaat om ultrabewerkte voeding. Hoe reageren producenten van vleesvervangers daarop? Hoe gaan productontwikkelaars daarmee om? Ruben Molenaar van Schouten Europe vertelt over de rol van nieuwe technologie, Nutri-Score en vleesvervangers met een eigen identiteit.
Ultrabewerkt, bewerkt, onbewerkt: de mate van bewerking van voedingsmiddelen staat de laatste jaren in de spotlight. Op 26 maart 2025 organiseert VMT een voor abonnees gratis webinar over dit actuele onderwerp.
De mate van bewerking is steeds meer een onderwerp in de food-industrie? Hoe gaan productontwikkelaars daarmee om? In dit nummer aandacht voor dit actuele onderwerp.
Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.
Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.
De grootste internationale vakbeurs voor vlees- en eiwittechnologie, de IFFA, opent van 3 tot en met 8 mei 2025 de deuren in Frankfurt am Main. Onder het motto 'Rethinking Meat and Proteins' presenteert de beurs innovatieve oplossingen en de nieuwste trends voor de complete productieketen, van grondstof tot eindproduct.
Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."
Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.