Novax neemt Franse ingrediëntenontwikkelaar Louis François over

Novax neemt Franse ingrediëntenontwikkelaar Louis François over

Louis François, een bedrijf dat functionele ingrediënten ontwikkelt, is overgenomen door het Zweedse investeringsbedrijf Novax. De overname is de start van het nieuwe initiatief Ingå Group.

Ingå Group zal gezonde en duurzame ingrediënten ontwikkelen, aldus de oprichters. Het initiatief doet door investeringen in technologieën en systemen in de voedingssector. Bedrijven aangesloten bij Inga werken onafhankelijk met de investeringsgroep samen.

Over Louis François

Familiebedrijf Louis François, opgericht in 1908, heeft zich gespecialiseerd in het ontwikkelen van functionele ingrediënten. Het bedrijf produceert en verkoopt producten voor onder andere de bakkers- en restaurantbranche.

Naast Louis François is ook ingrediëntenontwikkelaar Ultrick & Short onderdeel van de Ingå Group samenwerking. Ultrick & Short ontwikkelt clean label producten die niet genetisch gemanipuleerd zijn en vrij zijn van additieven. Novax nam het bedrijf eerder in 2021 over.

Groei door overnames

Adrian Short, medeoprichter van Ultrick & Short is aangesteld als eerste directeur van Ingå Group. Hij laat weten de ambitie te hebben Ingå Group uit te laten groeien tot de een belangrijke leverancier van functionele ingrediënten. Daarnaast streeft Short ernaar het initiatief verder uit te breiden via nieuwe samenwerkingen.

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan

Bedrijfsovernames in voeding 2024: FrieslandCampina en Milcobel...

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. Het laatste wapenfeit: FrieslandCampina en Milcobel kondigen intentie tot fusie aan.

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Onderzoek: supermarkten promoten gezonde voeding onvoldoende

Supermarkten ondernemen nauwelijks stappen om hun assortiment gezonder te maken. Volgens denktank Questionmark bestaat 83 procent van de supermarktaanbiedingen nog altijd uit ongezonde producten. Ekoplaza doet het het beste. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus lopen achter.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.