Milieu Centraal benoemt 12 nieuwe topkeurmerken: 'Voor bijna alle boodschappen is een topkeurmerk'

Milieu Centraal benoemt 12 nieuwe topkeurmerken: 'Voor bijna alle...

Milieu Centraal selecteert 12 keurmerken voor de Keurmerkenwijzer. Deze keurmerken zijn volgens de organisatie de beste keurmerken om consumenten te helpen om duurzamer boodschappen te doen. "Van koffie tot chocolade, van zuivel tot vis, en van groente tot eieren, voor bijna alle boodschappen is een topkeurmerk te vinden."

10 keurmerken op een rij

Voedingsomzet supermarkt komt voor 21% van producten met duurzamer...

Het aandeel van producten met een duurzamer keurmerk binnen de totale foodomzet in supermarkten blijft doorgroeien. In 2021 kwam 21% van de totale foodomzet van producten met een duurzamer keurmerk.

Milieu Centraal bestempelt tien keurmerken als 'topkeurmerken'

Keurmerken en logo's verdringen elkaar op de verpakking - 10...

Elk jaar komen er wel weer nieuwe keurmerken en logo's bij. Is er nog plaats op de verpakking? Welke keurmerken zijn relevant voor welke productcategorieën? Aan welke eisen moeten producten voldoen? En wanneer is een keurmerk een 'topkeurmerk'? VMT sprak met Paulien van der Geest van Milieu Centraal over topkeurmerken en zet de keurmerken op een rij.

Seafarm krijgt eerste ASC-certificering ter wereld voor platvis

Seafarm krijgt eerste ASC-certificering ter wereld voor platvis

Het ASC heeft de Nederlandse tarbotkweker Seafarm als eerste ter wereld gecertificeerd voor platvis. Het bedrijf uit Zeeland toont met deze certificering aan dat de vis verantwoord gekweekt is met minimale impact voor mens en milieu.

Duurzaamheid & MVO: meest gelezen in 2021

Duurzaamheid & MVO: meest gelezen in 2021

In de laatste week van december is het weer tijd voor de jaaroverzichten over de vijf hoofdthema's van VMT (voedselveiligheid, wetgeving, duurzaamheid, R&D en technologie). Deze keer: Duurzaamheid & MVO.

'Grote voedingsbedrijven jutten we op voor commitment 100 procent MSC-vis'

'Grote voedingsbedrijven jutten we op voor commitment 100 procent...

Vis verkrijgbaar in Nederlandse supermarkten is al voor ongeveer 80 procent duurzaam. In de foodservice is dat met enkele procenten nog lang niet zover. Werk aan de winkel voor de MSC die de visconsumptie in algemene zin ziet groeien en consumenten een bewuste keuze wil laten maken. Er ligt een duidelijke rol voor grote voedingsbedrijven. Het duurzaamheidskeurmerk oefent meer dan ooit druk uit op overheden voor heldere afspraken over de lokale bevissing en jut de voedingsindustrie op commitment af te geven voor 100 procent MSC-vis. Hidde van Kersen, directeur Benelux bij MSC, ontvouwt de plannen voor 2022 en licht ze toe.