Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

Lidl zegt de eerste supermarktketen te zijn die een doelstelling formuleert om de verkoop van volkoren granen te verhogen. Het bedrijf wil in dat in 2030 25% van de graanverkopen afkomstig is van volkoren granen. Dit willen ze doen door de keuze makkelijker te maken. Ze hebben de prijzen van volkoren gelijkgesteld aan die van de niet volkoren variant. Daarnaast bevatten maaltijdsalades standaard volkorengranen. Ook wil Lidl de hoeveelheid volkorengraan in bestaande producten verhogen.

Samenwerking met WNF

Lidl werkt in 30 landen samen met het Wereld Natuur Fonds. In het partnerschap zijn doelen afgesproken om ‘de wereldwijde ecologische uitdagingen van onze tijd, zoals natuurverlies en klimaatverandering’ zo stelt Lidl. De supermarktketen wil dat meer consumenten toegang hebben tot duurzamere keuzes.

Quirine de Weerd, hoofd Corporate Affairs bij Lidl Nederland: “We komen naast onze Schijf van Vijf- en plantaardige eiwitdoelstelling, met nog meer concrete doelstellingen. Samen moeten we de transformatie in het voedselsysteem doorvoeren om de groeiende wereldbevolking op verantwoorde wijze te kunnen voeden. Klanten willen hun keuzevrijheid, maar het is aan ons om hen makkelijker de gezondere en duurzamere keuze te laten maken.”

Klanten willen hun keuzevrijheid, maar het is aan ons om hen makkelijker de gezondere en duurzamere keuze te laten maken”

Inspiratie voor andere retailers

Bart Geenen, Chief Conservation Officer bij WWF NL: “Het is een goede ontwikkeling dat Lidl nu in zoveel landen het Planetary Health Diet omarmt. Het is een mooie stap dat alle andere landen waar Lidl actief is nu met gezamenlijke doelstellingen komen. Door te focussen op meer plantaardige keuzes, geeft Lidl prioriteit aan de gezondheid van mens en planeet. We hopen dat het andere retailers inspireert om dit voorbeeld te volgen.” 

Doelstelling internationaal

Het internationale doel van Lidl is om 20% groei te realiseren in de verkoop van de productgroepen plantaardige eiwitten, volkorengranen en groente en fruit in 2030 ten opzichte van 2023. Vanaf dit jaar gaat Lidl jaarlijks rapporteren over de voortgang.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Onderwerpen aanpassen

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.

  1. Voor abonnees4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument
  2. Voor abonneesSalmonella-uitbraak door komkommers: meer dan 100 mensen ziek
  3. Voor abonneesOn topic: parasieten in voeding, een onderbelicht voedselveiligheidsrisico
  4. Voor abonneesE. coli-uitbraak in romaine sla maakt 88 mensen ziek, leverancier onbekend
  5. Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'
  6. Voor abonneesEieren veroorzaken botulisme-uitbraak in China
  7. RIVM: mogelijk honderden besmettingen door blauwe bessen met hepatitis A
  8. Blauwe bessen in opspraak: 31 zieken melden zich bij Albert Heijn
  9. Aldi Süd verliest zaak herkomstetikettering: Dubai-reep moet uit Dubai komen
  10. EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026
  1. Opschalen in precisiefermentatie en celkweek? Nederland investeert in twee nieuwe pilot plants
  2. Voor abonneesEerste sterfgeval door vogelgriep benadrukt noodzaak voor verscherpte voedselveiligheidsmaatregelen zuivel
  3. Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel ondermijnt impact van de wet'
  4. Albert Heijn haalt blauwe bessen terug vanwege hepatitis A
  5. Wat moet je als productontwikkelaar weten over het onderwerp ultrabewerkte voeding? Deze collectie helpt je op weg
  6. Zoethout als conserveermiddel tegen Listeria? Onderzoek ziet potentie in antimicrobiële stoffen
  7. Voor abonneesEuropese Commissie: nieuwe beperkingen op Iraanse pistachenoten vanwege aflatoxines
  8. Voor abonneesProveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in Nederland gezonder dan in andere landen
  9. Voor abonneesLeidt de verwachting dat gluten ziek maakt tot maag-darmklachten?
  10. Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn