Naar schatting gaat Coca-Cola 200 ton plastic per jaar besparen door het gebruik van karton in plaats van krimpfolie. Dat maakt bottelaar Coca-Cola HBC bekend. De bottelaar heeft drie jaar samen heeft gewerkt met Krones, DS Smith en Mondi voor de ontwikkeling van een nieuwe kartonnen omverpakking. Volgens Coca-Cola betekent dit proefproject mogelijk het einde van krimpfolie in de multipack verpakkingen. Of deze innovatieve verpakking binnenkort ook in anderen landen uitrolt, is nu nog onbekend.
Coca-Cola LitePac Top
Volgens de multinational is de LitePac Top stevig en makkelijk in gebruik. De verpakking bestaat uit twee delen: een kartonnen drager en papieren folie. Samen dragen zij het gewicht van zes 1,5L flessen, oftewel 9 kilo. Consumenten kunnen de LitePac Top dragen aan het hengsel bovenaan de verpakking. De folie moet de flessen stevig bij elkaar binden. Het verpakkingsalternatief is volgens Coca-Cola HBC ook gemakkelijk voor het gebruik in retail. De verpakkingen zijn zo ontworpen dat multipacks makkelijk op te stapelen zijn in distributiecentra en supermarkten.
Net Zero
Coca-Cola heeft de doelstelling om tegen 2040 Net Zero te zijn in de gehele Europese toeleveringsketen. De nieuwe LitePac verpakking moet hieraan bijdragen. “Er staat ons een moeilijke opgave te wachten”, aldus Marcel Martin, Chief Corporate Affairs and Sustainability Officer bij Coca-Cola HBC. “Daarom blijven we innoveren en investeren. We willen de dranken op een duurzame manier kunnen leveren aan de consument. Onze focus ligt op een netto nul uitstoot in 2040.”