"Ik eet eigenlijk helemaal niet zoveel vleesvervangers," zegt Dennis Favier in de podcast. "Ik eet wel vegetarisch, maar ik gebruik dan vaak groente of peulvruchten om zelf iets lekkers te ontwikkelen."
Met zijn Studio Fava helpen hij en zijn collega's bedrijven wel met de productontwikkeling in plantaardig, celbased en fermentatie. Dat doen ze 80% van de tijd. "De overige 20% besteden we aan vragen die bedrijven niet stellen. Daar komen bedrijven zoals Seasogood en De Nieuwe Keuken uit."
Gedragsverandering
Volgens Favier komt het plateau waar vleesalternatieven en plantaardig eind vorig jaar tegenaan liepen mede door de bereidheid van consumenten om de producten te blijven kopen. "Gedragsverandering is het moeilijkste wat er is, zeker in deze tijd van economische onzekerheid. Dit maakt dat mensen als ze voor het schap staan, kiezen voor wat ze kennen."
Te veel producten
Favier ziet dat er bovendien heel veel verschillende producten in de schappen liggen. "En een groot deel daarvan presteert ondermaats. De supermarkten houden ze in de schappen vanwege het imago dat ze willen uitstralen."
Wat kunnen productontwikkelaars doen?
"De grootste uitdaging zit de bestaande producten beter te maken: meer smaak, minder concessies," zegt Favier. "Supermarkten hebben dan de rol om de producten die er dan worden ontwikkeld, langer te laten liggen."
Luister naar het volledige interview met Dennis Favier:
Paneldiscussie plantaardig Food Future Event
Dennis Favier leidt op het Food Future Event op 26 september een paneldiscussie over de volgende fase in plantaardig. Het panel bestaat uit:
- Danielle Mol, The Green Up Company
- Joeri Hollink, Hoofd productontwikkeling Ojah
- Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij, mede-oprichter De Nieuwe Keuken
- Annouka Böekling, associate innovation manager Beyond Meat