'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

Na een aantal jaar van onstuimige groei in de categorie plantaardig, lijkt er nu een plateau te ontstaan. Zijn er te veel producten op de markt? Verwachten consumenten meer van de producten? Waar moeten productontwikkelaars op inspelen om te slagen in deze sector? In deze podcast vertelt productontwikkelaar en ondernemer Dennis Favier hoe plantaardig kan slagen.

"Ik eet eigenlijk helemaal niet zoveel vleesvervangers," zegt Dennis Favier in de podcast. "Ik eet wel vegetarisch, maar ik gebruik dan vaak groente of peulvruchten om zelf iets lekkers te ontwikkelen."

Met zijn Studio Fava helpen hij en zijn collega's bedrijven wel met de productontwikkeling in plantaardig, celbased en fermentatie. Dat doen ze 80% van de tijd. "De overige 20% besteden we aan vragen die bedrijven niet stellen. Daar komen bedrijven zoals Seasogood en De Nieuwe Keuken uit."

Gedragsverandering

Volgens Favier komt het plateau waar vleesalternatieven en plantaardig eind vorig jaar tegenaan liepen mede door de bereidheid van consumenten om de producten te blijven kopen. "Gedragsverandering is het moeilijkste wat er is, zeker in deze tijd van economische onzekerheid. Dit maakt dat mensen als ze voor het schap staan, kiezen voor wat ze kennen."

Te veel producten

Favier ziet dat er bovendien heel veel verschillende producten in de schappen liggen. "En een groot deel daarvan presteert ondermaats. De supermarkten houden ze in de schappen vanwege het imago dat ze willen uitstralen."

Wat kunnen productontwikkelaars doen?

"De grootste uitdaging zit de bestaande producten beter te maken: meer smaak, minder concessies," zegt Favier. "Supermarkten hebben dan de rol om de producten die er dan worden ontwikkeld, langer te laten liggen."

Luister naar het volledige interview met Dennis Favier:

Paneldiscussie plantaardig Food Future Event

Dennis Favier leidt op het Food Future Event op 26 september een paneldiscussie over de volgende fase in plantaardig. Het panel bestaat uit:

  • Danielle Mol, The Green Up Company 
  • Joeri Hollink, Hoofd productontwikkeling Ojah
  • Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij, mede-oprichter De Nieuwe Keuken   
  • Annouka Böekling, associate innovation manager Beyond Meat
Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nieuwe speler vleesvervangersmarkt: Planted introduceert vervangers van erwteneiwit

Nieuwe speler vleesvervangersmarkt: Planted introduceert vervangers...

Vanaf deze maand ligt er een nieuw merk vleesvervangers in het schap: Planted. Het van origine Zwitserse bedrijf gebruikt erwteneiwit als basis voor de producten. De vleesvervangers bevatten volgend de producent geen kunstmatige toevoegingen.

Niet alle flexitariërs lopen warm voor vleesvervangers

Niet alle flexitariërs lopen warm voor vleesvervangers

Vleesvervangers lijken vooral aantrekkelijk voor flexitariërs die al weinig vlees eten. Zij die meer vlees eten, zijn minder geneigd om vlees te vervangen door vleesvervangers. Waarom is dat en wat is nodig om dit te veranderen? Onderzoekers Hans Dagevos en Muriel Verain van Wageningen Universiteit zochten het uit.

Vleesvervangers vervangen vooral vlees in catering en horeca

Vleesvervangers vervangen vooral vlees in catering en horeca

De consumptie van vleesvervangers en plantaardige zuivel is de afgelopen twee jaar flink gegroeid in de Nederlandse foodservice. Vooral in de horeca en de catering groeien deze producten lekker door. De totale verkoop van vleesvervangers aan deze sector is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld.

Maaltijd met vleesvervanger even verzadigend als vergelijkbaar maal met vlees

Maaltijd met vleesvervanger even verzadigend als vergelijkbaar maal...

Pasta bolognese met plantaardig gehakt is even verzadigend als de variant met vlees. Hetzelfde geldt voor een curry met plantaarde kipstukjes. Dit ondanks dat de plantaardige maaltijden minder calorieën bevatten. Dit blijkt uit onderzoek van de Wageningen University. De onderzoekers geven een aantal redenen voor deze resultaten.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de foodindustrie als isolaat of meel'

Gele erwt telen in Vlaanderen? 'We zien potentie voor de...

Of de gele erwt potentie heeft in Vlaanderen, was de onderzoeksvraag in het PeaPact-project. De Hogeschool Gent, agro-onderzoeksbureau Inagro, twee landbouwers en verschillende verwerkers, waaronder La vie est Belle, bogen zich over dit onderwerp. Na de resultaten kreeg het project een vervolg in PeaPact 2 dat momenteel loopt. VMT vroeg projectleider Evelien Van Bavegem van de Hogeschool Gent naar het potentieel van de gele peulvrucht. 'Wij zien meer mogelijkheden voor gele erwt voor de verwerkende industrie, als isolaat of als meel.'

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK verlaagt prijzen peulvruchten

HAK wil dat consumenten vaker peulvruchten eten Daarom verlagen ze de consumentenadviesprijs van het merendeel van haar producten.

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert Jumbo's: een foodmerk tussen A-merk en huismerk in

Jumbo introduceert een nieuw foodmerk: Jumbo's. Volgens de supermarktketen combineert het merk kwaliteit en betaalbaarheid. De eerste producten onder dit merk zijn een reeks verse maaltijden, sauzen, koffie en ontbijtproducten zoals fruitspreads.

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever van de nieuwe generatie' worden

Van supermarktkeuken naar gaarkeuken: zo wil deze startup 'Unilever...

STARTUP BELICHT - Kant-en-klaar maaltijden worden vaak gezien als 'niet vers' en 'smakeloos'. Startup Mama's Maaltijden gaat hier tegenin en maakt koelverse kant-en-klare maaltijden 'zoals mensen ze vanuit huis gewend zijn'. Met bekende smaken dus. VMT sprak met oprichter Serdar Tolenaar over het ontstaan van de startup, de bottlenecks en de verdere plannen.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.