'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

'Minder maar betere plantaardige producten die meer tijd krijgen om zich te bewijzen' (podcast)

Na een aantal jaar van onstuimige groei in de categorie plantaardig, lijkt er nu een plateau te ontstaan. Zijn er te veel producten op de markt? Verwachten consumenten meer van de producten? Waar moeten productontwikkelaars op inspelen om te slagen in deze sector? In deze podcast vertelt productontwikkelaar en ondernemer Dennis Favier hoe plantaardig kan slagen.

"Ik eet eigenlijk helemaal niet zoveel vleesvervangers," zegt Dennis Favier in de podcast. "Ik eet wel vegetarisch, maar ik gebruik dan vaak groente of peulvruchten om zelf iets lekkers te ontwikkelen."

Met zijn Studio Fava helpen hij en zijn collega's bedrijven wel met de productontwikkeling in plantaardig, celbased en fermentatie. Dat doen ze 80% van de tijd. "De overige 20% besteden we aan vragen die bedrijven niet stellen. Daar komen bedrijven zoals Seasogood en De Nieuwe Keuken uit."

Gedragsverandering

Volgens Favier komt het plateau waar vleesalternatieven en plantaardig eind vorig jaar tegenaan liepen mede door de bereidheid van consumenten om de producten te blijven kopen. "Gedragsverandering is het moeilijkste wat er is, zeker in deze tijd van economische onzekerheid. Dit maakt dat mensen als ze voor het schap staan, kiezen voor wat ze kennen."

Te veel producten

Favier ziet dat er bovendien heel veel verschillende producten in de schappen liggen. "En een groot deel daarvan presteert ondermaats. De supermarkten houden ze in de schappen vanwege het imago dat ze willen uitstralen."

Wat kunnen productontwikkelaars doen?

"De grootste uitdaging zit de bestaande producten beter te maken: meer smaak, minder concessies," zegt Favier. "Supermarkten hebben dan de rol om de producten die er dan worden ontwikkeld, langer te laten liggen."

Luister naar het volledige interview met Dennis Favier:

Paneldiscussie plantaardig Food Future Event

Dennis Favier leidt op het Food Future Event op 26 september een paneldiscussie over de volgende fase in plantaardig. Het panel bestaat uit:

  • Danielle Mol, The Green Up Company 
  • Joeri Hollink, Hoofd productontwikkeling Ojah
  • Sophie Nieuwenhuisen-Tielrooij, mede-oprichter De Nieuwe Keuken   
  • Annouka Böekling, associate innovation manager Beyond Meat
Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nieuwe speler vleesvervangersmarkt: Planted introduceert vervangers van erwteneiwit

Nieuwe speler vleesvervangersmarkt: Planted introduceert vervangers...

Vanaf deze maand ligt er een nieuw merk vleesvervangers in het schap: Planted. Het van origine Zwitserse bedrijf gebruikt erwteneiwit als basis voor de producten. De vleesvervangers bevatten volgend de producent geen kunstmatige toevoegingen.

Niet alle flexitariërs lopen warm voor vleesvervangers

Niet alle flexitariërs lopen warm voor vleesvervangers

Vleesvervangers lijken vooral aantrekkelijk voor flexitariërs die al weinig vlees eten. Zij die meer vlees eten, zijn minder geneigd om vlees te vervangen door vleesvervangers. Waarom is dat en wat is nodig om dit te veranderen? Onderzoekers Hans Dagevos en Muriel Verain van Wageningen Universiteit zochten het uit.

Vleesvervangers vervangen vooral vlees in catering en horeca

Vleesvervangers vervangen vooral vlees in catering en horeca

De consumptie van vleesvervangers en plantaardige zuivel is de afgelopen twee jaar flink gegroeid in de Nederlandse foodservice. Vooral in de horeca en de catering groeien deze producten lekker door. De totale verkoop van vleesvervangers aan deze sector is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld.

Maaltijd met vleesvervanger even verzadigend als vergelijkbaar maal met vlees

Maaltijd met vleesvervanger even verzadigend als vergelijkbaar maal...

Pasta bolognese met plantaardig gehakt is even verzadigend als de variant met vlees. Hetzelfde geldt voor een curry met plantaarde kipstukjes. Dit ondanks dat de plantaardige maaltijden minder calorieën bevatten. Dit blijkt uit onderzoek van de Wageningen University. De onderzoekers geven een aantal redenen voor deze resultaten.

Beeld: Shutterstock

Vleesbenamingen op Franse vegetarische producten toch toegestaan in...

Bedrijven in Frankrijk mogen doorgaan met het verkopen van vegetarische producten onder etiketten met daarop termen als steak, worst en filet. Dat heeft de hoogste bestuursrechter in dat land bepaald.

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Nieuwe ingrediënten 2025: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten

Dit is een overzicht van nieuwe ingrediënten. Dit zijn de laatste wapenfeiten: plantaardige eiwitmix voor bakkerijproducten en natuurlijke blauwe kleurstof met lage CO₂ voetafdruk.

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in plantaardig is lastig'

Oprichter Willicroft verkoopt na moeilijk jaar: 'opschalen in...

Oprichter Brad Vanstone meldt dat hij na een moeilijk 2024 zijn bedrijf Willicroft - producent van plantaardige alternatieven voor kaas en boter - heeft verkocht.

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel volkoren op

Lidl omarmt 'planetary health diet' van WNF en schroeft verkoopdoel...

Lidl omarmt in alle 31 landen waar zij actief het 'planetary health diet'. Dat betekent dat ze verkoopdoelstellingen op volkoren, plantaardige eiwitten en groente en fruit.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consumentVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees 4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en komt eraan in 2025Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Goed voorbereid op veranderende wetgeving? Dit gebeurde er in 2024 en...

Bij de start van 2025 kijken we veelal nog terug naar het vorige jaar. Want wat gebeurde er in 2024 op het gebied van levensmiddelenwetgeving? Er gebeurde veel in onder andere duurzaamheidswetgeving, rookaroma's, allergenenbeleid en de Nutri-Score. Ook dit jaar staat ons weer genoeg te wachten op gebied van wetgeving. VMT zet 10 belangrijke wettelijke gebeurtenissen op een rij.

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar bepalend zijn

Foodvalley verwacht dat deze eiwittrends de komende vijf jaar...

Welke trens bepalen het veld van eiwitten? De TPC-community binnen Foodvalley boog zich over dit onderwerp en formuleerde 8 trends waar voedselproducenten of investeerders hun voordeel mee kunnen doen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.