Microbioom & vezels, een hecht duo: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Microbioom & vezels, een hecht duo: wat zijn de laatste ontwikkelingen?

Steeds meer consumenten weten dat een gezond microbioom goed is voor de gezondheid. Ze zien ook de positieve rol van vezels hierin. DSM-Firmenich onderzoekt hoe pre-, pro- en postbiotica het microbioom beïnvloeden. Ze kijken ook naar het belang van vezels.

Al in 2022 schreeft VMT over de populariteit van het microbioom.

Innova Market Insights merkte in 2021 al op dat consumenten steeds meer geïnteresseerd zijn in de rol van voeding bij het opbouwen van een beter immuunsysteem. Het was een van de top tien trends voor 2021 en bleef belangrijk in 2022. Ook in 2023 blijft gezondheid een belangrijke trend ondanks de economische crisis, zegt het onderzoeksbureau.

Het ingrediënt dat de consument vooral associeert met een goede darmgezondheid is nog steeds vezel. Het is het meest geaccepteerd en herkend. Vezel gecombineerd met vitamines is vooral veel gebruikt in nieuwe introducties in West-Europa.

Probiotica

Ook probiotica kan op flink wat aandacht rekenen. Plantaardige producten met probiotica zijn populair door de aandacht van de laatste jaren. Het probioticum Lactobacillus plantarum – van nature aanwezig in gefermenteerde voeding zoals zuurkool, kimchi en zuurdesem – profiteert van de vraag naar traditionele producten. Op dezelfde wijze lijkt inuline te profiteren van de aandacht voor probiotica gecombineerd met de wens van een clean label.

Onderzoek naar het microbioom

Niet alleen DSM-Firmenich doet onderzoek naar het microbioom. VMT interviewde in 2022 Unilever en Holobiome. Dit zei Philip Strandwitz, ceo en medeoprichter van Holobiome toen:

"De darm-hersen-as maakt communicatie mogelijk tussen het maagdarmkanaal, de microben erin en de hersenen. Wij hebben belangrijke bacteriën geïdentificeerd die met de hersenen lijken te communiceren via neurotransmittersignalering in de darm. Samen met Unilever willen we het microbioom en zijn invloeden verder in kaart brengen. Met als doel om specifieke voedselingrediënten te identificeren die een wisselwerking hebben met deze belangrijke bacteriën. Als we dit op individueel ingrediëntniveau in kaart kunnen brengen, is er een kans om beter geïnformeerde voedingskeuzes te maken en de geestelijke gezondheid verder te verbeteren."

En ook aan de universiteit van Groningen vindt onderzoek naar het microbioom plaats. Dankzij grootschalig onderzoek hebben onderzoekers van het UMCG dit jaar (april 2022) de samenstelling van een gezond microbioom kunnen bepalen. De resultaten zijn in Nature gepubliceerd.

Microbioom en de rol van vezels op het Food Future Event

Vincent van Buul en Judith van Peij van DSM-Firmenich vertellen op het Food Future Event op 3 oktober over hun R&D-project waarin ze de relatie tussen vezels en microbioom proberen te ontrafelen. Ook vertellen ze hoe productontwikkelaars vezels kunnen toepassen in hun producten rekening houdend met de functionaliteit in de applicatie, gezondheid en kosten.

Vera Hoynck van Papendrecht van Foodvalley NL leidt deze sessie en vertelt waarom een ecosysteem noodzakelijk is om innovaties te laten slagen.

BEKIJK HET HELE PROGRAMMA VAN HET FOOD FUTURE EVENT

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe categorie? Risico's nemen in productontwikkeling, hoe doe je dat?

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en sandwich, plantaardige chocopasta

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: Productinnovaties september: warme...

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Beeld: Luiten vleeswaren

R&D'er over ervaringen wetgeving: 'Ga niet over-reguleren waardoor...

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving verschilt hier en daar voor grote voedselproducenten en kleine ambachtelijke bedrijven als bakkers en slagers. Wel...

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Marcel Kerschbaumer van EKV geeft op de Anuga FoodTec 2024 de ins en outs van hyperspectral imaging en de voedselveiligheidsvoordelen in de industrie.

Graatjes, schilletjes, botjes, hout, bederf en schimmel detecteren...

Fabrikanten gebruiken regelmatig in line detectiesystemen zoals metaaldetectie en RGB-detectie om verontreinigingen en afwijkingen in hun producten...

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De nieuwe producten: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig...

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit deze drie zaken

Geen keurmerk maar kleurmerk: smakelijk maar moeilijk, blijkt uit...

Bij een merk voor levensmiddelen denken de meeste mensen aan logo's en namen, zoals Coca-Cola. Maar het is ook mogelijk om specifieke kleuren te...

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding...

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De...