Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.
Leuke concepten bedenken, experimenteren met nieuwe grondstoffen, iedereen loopt warm voor jouw idee: de droom van iedere productontwikkelaar. Maar zo soepel loopt het niet altijd. Met het Food Future Event wil VMT het event zijn waar productontwikkelaars inspiratie opdoen, kunnen sparren met andere productontwikkelaars, antwoorden krijgen op vragen (of met nog meer vragen naar huis gaan…).
Dit zijn 7 vragen van productontwikkelaars die aan bod komen tijdens het Food Future Event op 3 oktober:
1 VRAAG: Wat wil de supermarkt/wat wil de consument nou echt? »»» KEYNOTE «««
GEZONDHEID EN DUURZAAMHEID VANUIT HET PERSPECTIEF VAN ALBERT HEIJN
Martijn Versteegh , director omnichannel format ontwikkeling bij Albert Heijn zal tijdens deze keynote inzichten delen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.
»»» KENNISSESSIE «««
WAAR KIEST DE CONSUMENT ÉCHT VOOR IN DE SUPERMARKT?
Norman Buysse en Eric Harmsen van CPS GfK | YouGov doen uitgebreid onderzoek naar de keuzes van de consument.
2 Hoe ontwikkel ik een gezond en lekker product? »»» KEYNOTE «««
WAT ZIJN DE NIEUWSTE INZICHTEN VAN LEEFSTIJL OP GEZONDHEID: VAN PERSONALIZED NUTRITION TOT LEEFSTIJL ALS MEDICIJN.
TNO-onderzoeker Suzan Wopereis werkt aan het kwantificeren van gezondheid en effecten van leefstijl op gezondheid.
»»» KENNISSESSIE «««
HET MICROBIOOM&VEZELS, EEN HECHT DUO: WAT ZIJN DE LAATSTE ONTWIKKELINGEN?
Vincent van Buul en Judith van Peij van DSM-Firmenich vertellen in deze kennissessie over het R&D-project waarin ze de relatie tussen vezels en microbioom proberen te ontrafelen.
Vera Hoynck-van Papendrecht van Foodvalley NL leidt deze sessie en vertelt waarom een ecosysteem noodzakelijk is om innovaties te laten slagen.
»»» WORKSHOP «««
PLANTAARDIGE ALTERNATIEVEN VOOR KAAS: GEZOND EN/OF LEKKER?
In deze workshop leren Marlein Sturing en Samantha Janssen van Studio Fava je over de uitdagingen en kansen in plantaardige kaas, en krijg je een voorproefje van de laatste ontwikkelingen
3 Hoe blijf ik creatief ondanks de beperkingen van wetgeving? »»» KENNISSESSIE «««
TUSSEN INTERPRETATIE EN PERCEPTIE: HOE GAAN PRODUCTONTWIKKELAARS MET WETGEVING OM?
In deze sessie vertelt Piet Haasen van Riedel aan de hand van een aantal voorbeelden hoe zijn bedrijf met deze materie omgaat. Wetgevingsexpert Frans van der Sman schetst bij deze voorbeelden het wetgevingskader.
4 Hoe ontwikkel ik producten die aan veel meer moeten voldoen dan alleen een goede smaak? »»» KEYNOTE «««
WAT EEN PRODUCTONTWIKKELAAR MOET WETEN OVER DUURZAAMHEIDSKEURMERKEN?
Duurzaamheidsexpert Koen Boone zal in deze keynote de laatste ontwikkelingen op het gebied van ecolabels uiteenzetten.
»»» PANELDISCUSSIE «««
ULTRABEWERKTE VOEDING: HOE MOET EEN PRODUCTONTWIKKELAAR HIERMEE OMGAAN?
In het panel zitten:
Jan Buining - Oprichter van Tasty Basics , Robert Koel - Productontwikkelaar Zwanenberg en
Kees de Graaf - Emeritus hoogleraar en oud-projectleider Restructure
5 Gaat mijn concept werken/Ben ik niet te vroeg met mijn idee? »»» WORKSHOP «««
EEN WINNEND FOODCONCEPT IN DE SCHAPPEN, HOE DOE JE DAT?
Aan de hand van een aantal casestudies laten Sophie Tullemans en Tinka Alaerds in een interactieve sessie zien waar het bij conceptontwikkeling vaak misgaat en wat de oplossingen zijn.
»»» PANELDISCUSSIE «««
RISICO'S NEMEN IN PRODUCTONTWIKKELING: WAT IS NODIG OM GEZONDE EN DUURZAME PRODUCTEN TE ONTWIKKELEN?
Panel met productontwikkelaars:
Guido Slegers - Voedseltechnoloog bij Verstegen Spices & Sauses ,
Anneke Roes - Marketing- en communicatiemanager bij Phycom
Joeri Hollink - Product Development Manager bij Meatable
6 Hoe ga je met nieuwe grondstoffen om? »»» WORKSHOP «««
UPCYCLING: WAARDEVOLLE INGREDIENTEN TOEPASSEN IN PRODUCTONTWIKKELING
Met:
Bas van Wieringen - Mede-oprichter van Peel Pioneers
Frederik Kampman - Founder & Chief Botanical Officer bij Lowlander
Stefan Baecke - Oprichter Yespers
Madeleine Gielens - Founder MaGie Creations
»»» PANELDISCUSSIE «««
EEN WOUD AAN KEUZES: SELECTIE VAN DUURZAME VERPAKKINGEN EN INGREDIENTEN
Michael Lippens - Account Executive bij TraceGains
Ariane van Mancius - Founder & Company Owner bij NowNewNext
Ruben Bringsken - Director bij JAMAEL
Matthew de Roode - Innovatiemanager bij Sensus