Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Tinka Alaerds van Normec Foodcare en Sophie Tullemans van Brightlands Novabite houden op het Food Future Event op 3 oktober een workshop hoe een winnend foodconcept in de schappen te krijgen.

Te hip of niet onderscheidend genoeg

De vraag is waar gaat het mis? Alaerds legt uit: “Het is balanceren tussen weten wat belangrijk voor jouw doelgroep en opvallen op het schap. Als je bijvoorbeeld een nieuwe pindakaas hebt ontwikkeld, wil je dat zich onderscheidt van de tientallen andere potten pindakaas. Is het concept te hip of wijkt het te veel af van de anderen dan snapt de consument het ook niet.”

Leuk idee niet voldoende

Voor een niche produceren is lastig, zeggen Alaerds en Tullemans. Ze zien dat bij startups: “Ze hebben een leuk product ontwikkeld dat het goed doet in de randstad. Willen ze uitbreiden en overschakelen naar de retail – naar massaproductie - is een heel andere tak van sport. Vaak zien we leuke, hippe nieuwe producten belanden in de 2-eurobak in de supermarkt. Een leuk idee alleen is niet voldoen om mee te draaien op het zeer concurrerend supermarktlandschap.”

 Tullemans ziet ook dat startups vaak heel overtuigd zijn van hun eigen product en pas daarna kijken naar de doelgroep. “Die zit vaak niet te wachten om dat product vaker te kopen.”

Consumenten willen niet persé genot en gezond combineren”

Gezond en duurzaamheid lastig te vertalen

Gezondheid en duurzaamheid is lastig te vertalen naar de consument. Zo klaagden consumenten als snackfabrikanten bijvoorbeeld chips met een Nutri-Score B ontwikkelden. Alaerds: “Ze vonden de smaak achteruitgaan. Consumenten willen niet persé genot en gezond combineren.”

Soms is het beter om duurzaamheid niet te communiceren. Alaerds: “Bijvoorbeeld met hybride producten. Als je 20% van het vlees vervangt door een plantaardige bron, moet je het uiteraard melden op de ingrediëntenlijst, maar het hoeft niet groot voor op de verpakking. Dit is natuurlijk afhankelijk van wie je wil bereiken. Soms werkt het wel positief.”

Doelgroep voor elke productontwikkelaar belangrijk

Ook productontwikkelaars bij grote bedrijven moeten net als startups goed nadenken over de doelgroep die ze willen bereiken met hun innovatie.

Alaerds noemt het voorbeeld van Coca-cola Life: een variant met 30% minder suiker door de toevoeging van stevia. De fles had een groen label. Het product is weer van de markt omdat het lastig voor de consument was om te begrijpen. Ze wilden de gezondheidsbewuste consument bereiken maar toen ze natuurlijk niet mochten claimen, werd het lastig.

Consumentvertrouwen

Een ander heikel punt: consumenten wantrouwen de foodindustrie. Alaerds: “Dat vertrouwen terugwinnen, is bijna nog belangrijker dan gezondheid en duurzaamheid verkopen. Consumenten worden doodgegooid met logo’s, ze horen over krimpflatie. En programma’s als Keuringsdienst van Waarde maken het vertrouwen in de voedingsmiddelenindustrie er niet beter op.”

Foodbedrijven moeten zeker nadenken over de ontwikkeling van gezonde en duurzame producten, zeker omdat de retail dat vraagt, maar volgens Alaerds en Tullemans heeft de overheid ook eens sterk sturende rol. “Nu ligt veel verantwoordelijkheid bij de consument, maar die heeft vaak de kennis niet. Er is een overkill aan informatie over gezondheid en duurzaamheid voor de consument.”

Bedrijven moeten duurzaamheid gewoon doen en er niet te veel over communiceren”

Tullemans voert bij Brightlands NovaBite veel consumentenonderzoek uit. “Ik hoor redelijk vaak van consumenten dat ze denken dat de voedingsmiddelenindustrie iets erin stopt maar niet op de verpakking plaatsen. Dat is flink wantrouwen.”

Soms lijkt het wel hoe meer bedrijven communiceren over duurzaamheid en gezondheid hoe meer consumenten afhaken. Tullemans: “Bedrijven moeten duurzaamheid gewoon doen en er niet te veel over communiceren. En controleer vooraf via consumentenonderzoek of de doelgroep op jouw innovatie zit te wachten. Dat ga je in ieder geval onderbouwd de schappen in.”

Food Future Event

Over dit en veel meer zullen Tinka Alaerds en Sophie Tullemans aan de hand van verschillende casestudies de workshop geven: Een winnend concept in de schappen, hoe doe je dat?

Bekijk het hele programma

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Food Future Event: met Meatable, Verstegen Spices&Sauces en Phycom praten over risico's nemen in productontwikkeling

Wat is nodig om succesvol duurzame en/of gezonde ingrediënten in te zetten in productontwikkeling? Hoe ontwikkel je een product voor een heel nieuwe categorie? Risico's nemen in productontwikkeling, hoe doe je dat?

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh van Albert Heijn: 'Productontwikkelaars die spraakmakende gezondere en duurzamere producten ontwikkelen, hebben we hard nodig'

Martijn Versteegh, director omnichannel formatontwikkeling bij Albert Heijn is keynote spreker tijdens het Food Future Event op 3 oktober. Voorafgaand aan het event stellen we 3 vragen over gezondheid en duurzaamheid bij de retailer.

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en sandwich, plantaardige chocopasta

Productinnovaties september: warme chocolademelk, desembol en...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: Productinnovaties september: warme...

Beeld: PeelPioneers

Zo bouwt PeelPioneers een nóg grotere schillenfabriek: 'Uiteindelijk...

Sinds PeelPioneers in 2021 verhuisde naar de huidige fabriek in Den Bosch, groeide het bedrijf hard. Na een investeringsronde waarin het bedrijf €4...

Beeld: Luiten vleeswaren

R&D'er over ervaringen wetgeving: 'Ga niet over-reguleren waardoor...

VISIE OP WETGEVING - Wetgeving verschilt hier en daar voor grote voedselproducenten en kleine ambachtelijke bedrijven als bakkers en slagers. Wel...

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en...

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig visassortiment

Productinnovaties augustus: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De nieuwe producten: vega parmezaanse kaas, vis- en kreeftsoep en plantaardig...

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding misplaatst

Vlaamse voedingstechnologen vinden focus op ultrabewerkte voeding...

Voedingstechnologen en voedingsgezondheidsdeskundigen kijken anders naar voeding, zo bleek tijdens een levendig debat van Fevia in Antwerpen. De...

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op als het gaat om duurzaamheid en gezondheid

Kleine verpakkingen en keuze in alcoholvrij: hier let de consument op...

Hoe beïnvloeden duurzaamheid en gezondheid het aankoopgedrag van de consument? CPS GfK | YouGov onderzocht de belangrijkste winkelstrategieën van...

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Ingrediënten uit reststromen: wat kan de productontwikkelaar ermee?

Geupcyclede ingrediënten gebruiken als productontwikkelaar. Duurzaam zijn ze zeker. Maar voor succesvolle productontwikkeling vragen foodbedrijven om...