De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

In deze podcast praten we onder andere over:

  • Hoe je bent opgegroeid in de eerste twintig jaar vormt je als generatie. De millennial is deels digitaal opgegroeid, gen Z helemaal.
  • Gen Z is erg op zoek naar avontuur in eten. Ze kunnen veel geld uitgeven aan een koffie onderweg.
  • Voedsellandschap is veranderd vanaf de millennial: “Alles was mogelijk, de Knorr Wereldgerechten kwamen op.”
  • The power van TikTok met de Dubaireep als voorbeeld. En wat kan een doorsnee foodbedrijf hiermee?
  • Ook babyboomer is sinds corona ook meer online. Ze hebben meer dan gen Z geld om uit te geven.
  • Gen Z is heel paradoxaal: van Primark tot havermelkcappuccino.
  • Bedrijven moeten kijken of de snelle trends bij hen passen.
  • En nog veel meer: van Roxy Dekker tot edamameboontjes!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Lowlander en Riedel (update)

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van...

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten...

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse...

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving...

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Voedselfraude voorkomen? Zo borg je voedselauthenticiteitVoor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees Voedselfraude voorkomen? Zo borg je voedselauthenticiteit

Voedselfraude is het tegenovergestelde van voedselauthenticiteit. Maar het is een lastige opgave om volledige transparantie in de keten te borgen als frauduleuze praktijken worden verdoezeld. Dit artikel belicht praktische inzichten voor het borgen van authenticiteit binnen de voedselketen op Europees niveau.

Protozoa onder een microscoop. (foto: Shutterstock)Voor abonnees
Voor abonnees

Voor abonnees On topic: parasieten in voeding, een onderbelicht...

Bacteriën en schimmels zijn de voornaamste oorzaak van bederf in voedingsmiddelen. Toch zijn er nog veel anderen ziekteverwekkers die mensen kunnen besmetten, zoals parasieten. In de voedingsindustrie zijn parasieten een vaak onderbelicht voedselveiligheidsrisico. Dit artikel geeft een overzicht van de voor voedsel relevante parasieten.

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire manier om de peulvrucht aan te bieden'

Lupineballetjes bij Ekoplaza: 'We zochten naar een meer populaire...

Ekoplaza heeft lupineballetjes in het assortiment opgenomen. De lupine komt van ecoboerderij Andre Jurrius. "We willen een korte keten hebben met onze telers," vertelt kwaliteitsmanager Steven IJzerman aan VMT.

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

EU bant bisfenol A (BPA) uit voedselcontactmaterialen in 2026

De Europese Commissie staat vanaf halverwege 2026 geen gebruik van bisfenol A (BPA) in voedselcontactmaterialen meer toe. De stof wordt nog altijd op verschillende manieren gebruikt in de voedselindustrie, zoals in blikjes en plastic.

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's

Productinnovaties januari: Van Gelder introduceert vegetarische...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van januari: Van Gelder introduceert vegetarische rookworst zonder kunstmatige rookaroma's, Caffo introduceert salmiaklikeur met natuurlijke ingrediënten en Nescafé Espresso Concentrate.

Beeld: Shutterstock

Trends voor 2025 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het nieuwe jaar is net begonnen. Wat staat ons te wachten in 2025? Wat gaat er veranderen in kwaliteitsmanagement en productontwikkeling? VMT vroeg een aantal jonge QA'ers en R&D'ers hoe zij naar de toekomst kijken en wat zij verwachten voor hun vakgebied.

Food Law Event 2024 - Beeld: Koos Groenewold

Food Law Event 2024 gemist? Bekijk hier de sessies terug

Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.