De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Ariane zal op het Food Future Event van VMT op 3 oktober aanstaande een interactieve ontbijtsessie verzorgen voor jonge productontwikkelaars. In deze podcast lichten we alvast een tipje van de sluier op voor iedereen.

In deze podcast praten we onder andere over:

  • Hoe je bent opgegroeid in de eerste twintig jaar vormt je als generatie. De millennial is deels digitaal opgegroeid, gen Z helemaal.
  • Gen Z is erg op zoek naar avontuur in eten. Ze kunnen veel geld uitgeven aan een koffie onderweg.
  • Voedsellandschap is veranderd vanaf de millennial: “Alles was mogelijk, de Knorr Wereldgerechten kwamen op.”
  • The power van TikTok met de Dubaireep als voorbeeld. En wat kan een doorsnee foodbedrijf hiermee?
  • Ook babyboomer is sinds corona ook meer online. Ze hebben meer dan gen Z geld om uit te geven.
  • Gen Z is heel paradoxaal: van Primark tot havermelkcappuccino.
  • Bedrijven moeten kijken of de snelle trends bij hen passen.
  • En nog veel meer: van Roxy Dekker tot edamameboontjes!

Op het Food Future Event gaat Ariane dieper in op deze materie in de ontbijtsessie speciaal voor jonge productontwikkelaars. Ze geeft tools waarmee ze direct aan de slag kunnen.

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Gezond snacken, wat wil de consument? Zo spelen Amerikaanse snackproducenten in op trends

Hoe spelen Amerikaanse snackproducenten in op veranderende eetpatronen van de consument? De populariteit van afslankmedicijnen zoals Ozempic en nieuwe verkoopkanalen zoals Tiktok-shops beïnvloeden de productontwikkeling van snacks en de keuze voor ingrediënten. Dit zeggen 2 experts en 3 startups in snacks.

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Beeld: Shutterstock

Meldingen RASFF in 2023 op hoogste niveau ooit: dit zijn de opvallendste punten

De Europese Commissie presenteert haar jaarlijkse rapport over meldingen vanuit het Alert and Cooperation Network (ACN). Het totaal aantal RASFF-meldingen en fraudemeldingen namen toe ten opzichte van 2022. VMT dook in het rapport en zet de belangrijkste punten op een rij.

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

FruitMasters Ingredients levert exclusief fruit voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Hoe moet de voedingsindustrie nou omgaan met de nieuwe actielimieten die de NVWA sinds 1 januari op MOAH hanteert terwijl er nieuwe Europese regelgeving voor MOAH en MOSH aan zit te komen? Op 18 september start een tweeluik webinar van VMT, met een vervolg op 25 september.

Drie voedingstrends: dit vinden consumenten belangrijk

Drie voedingstrends: dit vinden consumenten belangrijk

Van ketogeen tot laag in suikers: er zijn verschillende voedingstrends die het koopgedrag van consumenten beïnvloeden.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Vanaf 2025 exportcertificaat nodig voor export biologische producten naar Verenigd Koninkrijk

Vanaf 2025 exportcertificaat nodig voor export biologische producten naar Verenigd Koninkrijk

Vanaf februari 2025 vereist het Verenigd Koninkrijk een transactiecertificaat bij exportzendingen van biologische levensmiddelen. Dit certificaat kunnen bedrijven aanvragen bij Skal. Ook is het exporteren van geïmporteerde biologische producten volgens Skal niet meer mogelijk.

Credit: Lidian van Megen

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.