Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op

Chef, foodproducent en ondernemer Samuel Levie wil innoveren zonder oogkleppen op
Credit: Lidian van Megen

"We weten niet precies waar we naar op zoek zijn. Kunstenaars, chefs en productontwikkelaars gaan samen op ontdekkingsreis: innoveren zonder oogkleppen op." Dit zegt Samuel Levie over de Low Food Labs. Hij is mede-oprichter van de stichting Low Food en keynote-spreker op het Food Future Event.

Samuel Levie is chef, foodproducent en ondernemer. Hij zal op het Food Future Event op 3 oktober de afsluitende keynote verzorgen.

Levie is mede-oprichter van de stichting Low Food, een stichting die de Nederlandse gastronomie duurzamer wil maken. Onderdeel daarvan zijn de Low Food Labs waar ze samen Flevo Campus culinaire en agrarische kennis combineren met productontwikkeling. Ze focussen op drie thema’s: eiwittransitie, biodiversiteit en voedselverspilling tegengaan.

Innoveren om te innoveren

Levie over de stichting Low Food: “We gooien veel eten weg. Eten te veel dierlijke eiwitten en benutten absoluut niet het botanische potentieel dat Nederland ons biedt. De verbetermogelijkheden zijn dus legio! En tegelijkertijd gaat innovatie vaak langs weinig innovatieve paden. Met Low Food gooien we dit helemaal op z'n kop. We innoveren om het innoveren en geloven dat daar bijzondere casussen uit komen die in de toekomst ook commercieel of maatschappelijke impact maken.” 

Innovatie gaat vaak langs weinig innovatieve paden, met Low Food gooien we dit op z'n kop”

Hybride hotdog

Levie weet wat het is om een product te ontwikkelen waarvan het eindproduct al vaststaat. Dat doet hij met zijn eigen bedrijf. Worstenmakerij Brandt&Levie bestaat meer dan 10 jaar. Hoe blijft hij nieuwe producten ontwikkelen al die jaren? Ze waren er vroeg bij met een hybride worst.

Levie: “Vroeger was innoveren vrijblijvender. We maakten wat we leuk of lekker vonden. Nu zijn er veel meer kaders. Een product moet een doel dienen. We hebben iets nodig zoals een vegan worst dus dan gaan we aan de slag. En dan moet er ook een bepaalde omzet gemaakt kunnen worden. We weten dat we met een bloedworst hotdog niet onze slagerij aan het werk houden, dus dat soort projecten zijn we tegenwoordig niet meer mee bezig. De hybride hotdog is een leuk voorbeeld van een project wat succesvol is. We wisten dat grote instanties zich committeren aan de eiwittransitie. Als wij dan met een knetterlekkere hotdog komen die 40% minder vlees bevat dan heb je en een gaaf product en ook nog iets innovatiefs en lekkers.” 

Vroeger was innoveren vrijblijvender, nu zijn er veel meer kaders”

Nog steeds chef

Hoe brengt Levie de vrijheid die hij had als chef in de productontwikkeling bij Brandt&Levie? “Ik zie mezelf nog altijd als chef. En een deel van de vrijheid kunnen we kwijt in de worst en tegelijkertijd doe ik 10 andere dingen waar ik inspiratie in kwijt kan die niet in een worst past.” 

Keynote over innoveren

Wat betekent het om te innoveren zonder eindproduct in gedachten? Levie zal tijdens zijn keynote lessen over innovatie delen uit de Low Food Labs waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Food Future Event 2024: hoe gaan productontwikkelaars met wetgeving om?

Wetgeving is duidelijk, maar een productontwikkelaar/marketeer kan het op verschillende manieren uitleggen. En al voldoe je met een nieuw product aan de wetgeving, kan de consument er anders over denken. Voor je het weet zegt Foodwatch er wat van of hangt de Keuringsdienst van Waarde aan de telefoon.

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Food Future Event: Deze 6 thema's zijn belangrijk voor productontwikkelaars

Nieuwe concepten ontwikkelen, die ook nog gezond zijn. Creatief blijven maar toch voldoen aan de wetgeving. Wat wil de consument nu echt? Hoe gaan andere productontwikkelaars om met de meest prangende thema's in de foodsector? In dit artikel zetten we 6 op een rij die aan bod komen tijdens het Food Future Event.

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Food Future Event 2024 voor de productontwikkelaar: hoor insights van Albert Heijn, Peel Pioneers, Phycom en Riedel

Wat zijn de nieuwste inzichten van de invloed van leefstijl op de gezondheid, wat moet een productontwikkelaar weten over duurzaamheidskeurmerken en hoe kijkt retailer Albert Heijn aan tegen gezondheid en duurzaamheid? Ultrabewerkte voeding: hoe moet een productontwikkelaar hiermee omgaan? Plantaardige alternatief voor kaas: gezond en/of lekker? Leer meer over deze en veel meer onderwerpen tijdens het Food Future Event op donderdag 3 oktober 2024.

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

Productinnovaties september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. De productinnovaties van september: mini gebakjes, vegan bonbons assortiment en warme chocolademelk in capsulevorm

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

FruitMasters Ingredients levert exclusief fruit voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Webinar tweeluik: Zo dealt de foodindustrie met MOAH en MOSH

Hoe moet de voedingsindustrie nou omgaan met de nieuwe actielimieten die de NVWA sinds 1 januari op MOAH hanteert terwijl er nieuwe Europese regelgeving voor MOAH en MOSH aan zit te komen? Op 18 september start een tweeluik webinar van VMT, met een vervolg op 25 september.

Beeld: Schouten Europe

Vezeltechnologie biedt alternatief voor getextureerde plantaardige eiwitten

Schouten Europe introduceert een zelfontwikkelde vezel. Hiermee wil de producent een alternatief bieden voor getextureerde eiwitten. De vezeltechnologie zorgt volgens de producent voor een betere textuur en lagere milieu-impact. Schouten Europe lanceert haar eerste product gemaakt van de vezel: een plantaardige schnitzel.

Foto: Shutterstock

Toename voedselfraude in de EU: uitschieter van overtredingen in juli

In juli 2024 is het aantal meldingen van mogelijke voedselfraude en andere niet-nalevingen binnen Europa gestegen. Er waren 325 meldingen, vergeleken met 265 in juni en 281 in mei.

Webinar: Hoe zie je de bomen door het 'CSRD-bos'? Zo pakken foodbedrijven dat aan

Webinar: Hoe zie je de bomen door het 'CSRD-bos'? Zo pakken foodbedrijven dat aan

Foodbedrijven zijn druk bezig met de voorbereidingen voor de CSRD-wetgeving. Eerder organiseerde VMT een webinar waarin Factor Delta deze duurzaamheidswetgeving uitlegde. Het bedrijf heeft intussen veel praktijkervaring opgedaan. In een webinar op 23 oktober delen ze praktische lessen en tips & tricks. Bij het webinar schuiven twee foodbedrijven aan die vertellen over hun aanpak.

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?