Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Tijdens het Food Future Event op 3 oktober zal een panel bestaande uit experts en foodbedrijven met de aanwezigen discussiëren over keuzes maken in het woud aan duurzame verpakkingen en ingrediënten. Hoe begin je, wat is jouw drijfveer? Wat wil de consument en moet je daarvan uitgaan?

Het is bijna een onmogelijk te beantwoorden vraag: wat is duurzaam? Lokaal, plantaardig, biodegradeerbaar, herbruikbaar?

Wacht een consument op snoep in een afbreekbare verpakking? Is chips van lokale aardappelen in een moeilijk te recyclen verpakking duurzaam? Is wetgeving de drijfveer voor duurzame keuzes?

Over deze vragen en veel meer zal een panel discussiëren tijdens het Food Future Event. Misschien komen we tot antwoorden (of anders tot meer vragen….)

Het panel bestaat uit:

Michael Lippens - Account Executive bij TraceGains
Ariane van Mancius - Founder & Company Owner bij NowNewNext
Ruben Bringsken - Director bij JAMAEL, eigenaar van onder andere Boon en Baltussen
Matthew de Roode - Innovatiemanager bij Sensus

Verpakkingen duurzamer maken

Met het panel praten we over duurzame keuzes maken in de praktijk. Over dit onderwerp is natuurlijk al nagedacht. Zo formuleerde KIDV samen met HAS Green Academy en een aantal andere partners in het project Goed Verpakt negen regels voor duurzaam verpakken.

Dit zijn 3 van de regels die waarschijnlijk ook tijdens het panel aan bod komen:

1 Ga uit van de berekende duurzaamheid (LCA’s) en informeer de consument over deze keuze.

2 Ga uit van je eigen intrinsieke motivatie op het gebied van duurzaamheid en gebruik je eigen invloed om anderen hiervan te overtuigen.

3 Investeer zo snel mogelijk in duurzamere ingrediënten, materialen en ontwerpen.

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Appelsap uit appels van dichtbij of ver weg? Calculator vergelijkt duurzame opties

Appelsap uit appels van dichtbij of ver weg? Calculator vergelijkt...

Hoe maakt een foodbedrijf de juiste keuzes in verduurzaming? Wat is het effect van bepaalde maatregelen op een product, de verwerking en de keten? Onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) ontwikkelden een calculator die duurzame alternatieven objectief analyseert en uitrekent wat de impact is op broeikasgassen, water en energie.

Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen? Europees ecolabel moet consument helpen bij deze keuze

Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen?...

Een eenduidig Europees label moet de consument meer transparantie geven over de milieu-impact van voedingsmiddelen. Het ministerie van LNV en WUR werken vooruitlopend op dit Europees label ook aan een Nederlands initiatief op vrijwillige basis.

Expertpanel: Hoe ver kan je gaan met verduurzaming verpakkingen zonder dat houdbaarheid in gevaar komt?

Expertpanel: Hoe ver kan je gaan met verduurzaming verpakkingen...

Voedingsmiddelenbedrijven zetten fors in op de verduurzaming van hun verpakkingen. Die moeten zo dun mogelijk zijn én goed recyclebaar. Maar hoe bewaak je de balans tussen verduurzaming van de verpakking aan de ene kant en houdbaarheid en kwaliteit aan de andere kant? Gaat de focus op het duurzamer maken van verpakkingen niet ten koste van de kwaliteit en houdbaarheid van het product?

'Natuurlijke coating op groente en fruit vermindert voedselverspilling'

'Natuurlijke coating op groente en fruit vermindert voedselverspilling'

Het aanbrengen van een speciale coating op groente en fruit kan deze weken langer houdbaar maken en eetrijp houden. Het gaat om een nieuwe techniek die de verswereld en het debat rond voedselverspilling en verpakkingen fundamenteel kan veranderen. In Nederland heeft Nature's Pride de primeur. Ook voor The Greenery zou een coating een oplossing kunnen bieden. Is dit echt het beloofde wondermiddel? Dit artikel is verschenen in VMT 9.

Beeld: Foodwatch

Albert Heijn Lekkerbekjes winnaar 'krimpflatie'-Gouden Windei 2024

Foodwatch roept de Albert Heijn Lekkerbekjes uit tot winnaar van het Gouden Windei van 2024. Het product ontving de meeste stemmen van consumenten, namelijk 39%. Albert Heijn is het niet eens met de nominatie en weigerde volgens Foodwatch de prijs in ontvangst te nemen.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snij-afval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.