Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Food Future Event: zo maken foodbedrijven keuzes in duurzame verpakkingen en ingrediënten

Ieder foodbedrijf wil een zo duurzaam mogelijk product in een zo duurzaam mogelijke verpakking, toch? Maar wat is duurzaam en wat accepteert de consument? Wat zijn de ervaringen in de praktijk?

Tijdens het Food Future Event op 3 oktober zal een panel bestaande uit experts en foodbedrijven met de aanwezigen discussiëren over keuzes maken in het woud aan duurzame verpakkingen en ingrediënten. Hoe begin je, wat is jouw drijfveer? Wat wil de consument en moet je daarvan uitgaan?

Het is bijna een onmogelijk te beantwoorden vraag: wat is duurzaam? Lokaal, plantaardig, biodegradeerbaar, herbruikbaar?

Wacht een consument op snoep in een afbreekbare verpakking? Is chips van lokale aardappelen in een moeilijk te recyclen verpakking duurzaam? Is wetgeving de drijfveer voor duurzame keuzes?

Over deze vragen en veel meer zal een panel discussiëren tijdens het Food Future Event. Misschien komen we tot antwoorden (of anders tot meer vragen….)

Het panel bestaat uit:

Michael Lippens - Account Executive bij TraceGains
Ariane van Mancius - Founder & Company Owner bij NowNewNext
Ruben Bringsken - Director bij JAMAEL, eigenaar van onder andere Boon en Baltussen
Matthew de Roode - Innovatiemanager bij Sensus

Verpakkingen duurzamer maken

Met het panel praten we over duurzame keuzes maken in de praktijk. Over dit onderwerp is natuurlijk al nagedacht. Zo formuleerde KIDV samen met HAS Green Academy en een aantal andere partners in het project Goed Verpakt negen regels voor duurzaam verpakken.

Dit zijn 3 van de regels die waarschijnlijk ook tijdens het panel aan bod komen:

1 Ga uit van de berekende duurzaamheid (LCA’s) en informeer de consument over deze keuze.

2 Ga uit van je eigen intrinsieke motivatie op het gebied van duurzaamheid en gebruik je eigen invloed om anderen hiervan te overtuigen.

3 Investeer zo snel mogelijk in duurzamere ingrediënten, materialen en ontwerpen.

Bekijk het hele programma van het Food Future Event

Meld je direct aan

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Appelsap uit appels van dichtbij of ver weg? Calculator vergelijkt duurzame opties

Appelsap uit appels van dichtbij of ver weg? Calculator vergelijkt duurzame opties

Hoe maakt een foodbedrijf de juiste keuzes in verduurzaming? Wat is het effect van bepaalde maatregelen op een product, de verwerking en de keten? Onderzoekers van Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) ontwikkelden een calculator die duurzame alternatieven objectief analyseert en uitrekent wat de impact is op broeikasgassen, water en energie.

Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen? Europees ecolabel moet consument helpen bij deze keuze

Blik buitenlandse sperziebonen of verse Nederlandse wortelen? Europees ecolabel moet consument helpen bij deze keuze

Een eenduidig Europees label moet de consument meer transparantie geven over de milieu-impact van voedingsmiddelen. Het ministerie van LNV en WUR werken vooruitlopend op dit Europees label ook aan een Nederlands initiatief op vrijwillige basis.

Expertpanel: Hoe ver kan je gaan met verduurzaming verpakkingen zonder dat houdbaarheid in gevaar komt?

Expertpanel: Hoe ver kan je gaan met verduurzaming verpakkingen zonder dat houdbaarheid in gevaar komt?

Voedingsmiddelenbedrijven zetten fors in op de verduurzaming van hun verpakkingen. Die moeten zo dun mogelijk zijn én goed recyclebaar. Maar hoe bewaak je de balans tussen verduurzaming van de verpakking aan de ene kant en houdbaarheid en kwaliteit aan de andere kant? Gaat de focus op het duurzamer maken van verpakkingen niet ten koste van de kwaliteit en houdbaarheid van het product?

'Natuurlijke coating op groente en fruit vermindert voedselverspilling'

'Natuurlijke coating op groente en fruit vermindert voedselverspilling'

Het aanbrengen van een speciale coating op groente en fruit kan deze weken langer houdbaar maken en eetrijp houden. Het gaat om een nieuwe techniek die de verswereld en het debat rond voedselverspilling en verpakkingen fundamenteel kan veranderen. In Nederland heeft Nature's Pride de primeur. Ook voor The Greenery zou een coating een oplossing kunnen bieden. Is dit echt het beloofde wondermiddel? Dit artikel is verschenen in VMT 9.

Copyright Credit: © Andre Dib / WWF-Brazil

WWF-NL over ontbossingswetgeving: 'Gebruik creativiteit van product ontwikkeling ook voor dit soort wetten'

Eind 2024 moeten grote bedrijven voldoen aan de Europese ontbossingswetgeving (EUDR). Half 2025 geldt deze wet ook voor mkb-bedrijven. Er komt veel af op producenten van onder andere soja, palmolie, koffie, cacao en rundvlees. Wat betekent deze wet voor voedselproducenten? Hoe kunnen zij hier het beste mee omgaan? En wat zijn tips? VMT sprak met Seline Meijer, senior adviseur voedsel en landbouw bij het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL).

Beeld: Shutterstock

Meldingen RASFF in 2023 op hoogste niveau ooit: dit zijn de opvallendste punten

De Europese Commissie presenteert haar jaarlijkse rapport over meldingen vanuit het Alert and Cooperation Network (ACN). Het totaal aantal RASFF-meldingen en fraudemeldingen namen toe ten opzichte van 2022. VMT dook in het rapport en zet de belangrijkste punten op een rij.

Beeld: Freepik

Duurzame verpakkingen: door de PPWR geen 'nice to have' maar 'need to have'

Door onder andere de nieuwe verpakkingswet is duurzaamheid niet langer 'nice to have' maar 'need to have'. Waar bedrijven zich nu met recyclebare en herbruikbare verpakkingen onderscheiden, wordt dit door de nieuwe wetgeving het nieuwe normaal. De verordening, ook wel bekend als PPWR, zal de huidige Richtlijn 94/62/EG vervangen en treedt naar verwachting later dit jaar in werking. In dit artikel drie belangrijke duurzaamheidsvereisten vanuit deze wet op een rij.

Quality Time met IJsbrand: Kwaliteit checken met UV lamp in de voedingsindustrie (video)

Quality Time met IJsbrand: Kwaliteit checken met UV lamp in de voedingsindustrie (video)

VIDEOCOLUMN - In deze aflevering van Quality Time met IJsbrand laat IJsbrand Velzeboer zien hoe een eenvoudige UV-lamp van ongeveer 250-350 nanometer kan helpen bij een snelle kwaliteitscontrole of ingangscontrole van voedingsmiddelen.

Beeld: Shutterstock

Gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? Zes overeenkomsten op een rij

Voedselproducenten krijgen meer en meer te maken met het thema duurzaamheid. Hoe kunnen bedrijven dit thema het beste aanpakken? En in hoeverre gaat duurzaamheid hand in hand met voedselveiligheid en kwaliteit? In dit artikel zes overeenkomsten op een rij.

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Succesvolle conceptontwikkeling? 'Leuke, hippe, nieuwe producten belanden vaak in de 2-eurobak in de supermarkt'

Welke productontwikkelaar wil dat nu niet? Een nieuw concept ontwikkelen wat aanslaat bij consument en retail. De consument wil gemak en een lage prijs. Dat wil de retail ook, maar gedreven door duurzaamheidsdoelstellingen eist die ook een duurzaam en gezond product. Waar begin je?

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

De paradox van gen Z: van shoppen bij Primark tot havermelkcappuccino on the go (podcast)

Ariane van Mancius van NowNewNext kijkt niet naar de harde grenzen tussen de generaties, maar vooral naar de drijfveren. Daar zit een overlap in, maar ook grote verschillen. In de podcast vertelt de duurzaamheids- en verpakkingsexpert hoe de drijfveren productontwikkeling kunnen informeren.

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

Fruitleverancier levert exclusief fruit voor nieuwe fabriek food scale-up Yespers

FruitMasters Ingredients levert exclusief fruit voor de innovatieve fabriek van Yespers. Beide partijen streven naar een houdbaar en betaalbaar circulair voedselsysteem. Daarnaast biedt de fabriek werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.