Tijdens het Food Future Event op 3 oktober zal een panel bestaande uit experts en foodbedrijven met de aanwezigen discussiëren over keuzes maken in het woud aan duurzame verpakkingen en ingrediënten. Hoe begin je, wat is jouw drijfveer? Wat wil de consument en moet je daarvan uitgaan?
Het is bijna een onmogelijk te beantwoorden vraag: wat is duurzaam? Lokaal, plantaardig, biodegradeerbaar, herbruikbaar?
Wacht een consument op snoep in een afbreekbare verpakking? Is chips van lokale aardappelen in een moeilijk te recyclen verpakking duurzaam? Is wetgeving de drijfveer voor duurzame keuzes?
Over deze vragen en veel meer zal een panel discussiëren tijdens het Food Future Event. Misschien komen we tot antwoorden (of anders tot meer vragen….)
Het panel bestaat uit:
Michael Lippens - Account Executive bij TraceGains
Ariane van Mancius - Founder & Company Owner bij NowNewNext
Ruben Bringsken - Director bij JAMAEL, eigenaar van onder andere Boon en Baltussen
Matthew de Roode - Innovatiemanager bij Sensus
Verpakkingen duurzamer maken
Met het panel praten we over duurzame keuzes maken in de praktijk. Over dit onderwerp is natuurlijk al nagedacht. Zo formuleerde KIDV samen met HAS Green Academy en een aantal andere partners in het project Goed Verpakt negen regels voor duurzaam verpakken.
Dit zijn 3 van de regels die waarschijnlijk ook tijdens het panel aan bod komen:
1 Ga uit van de berekende duurzaamheid (LCA’s) en informeer de consument over deze keuze.
2 Ga uit van je eigen intrinsieke motivatie op het gebied van duurzaamheid en gebruik je eigen invloed om anderen hiervan te overtuigen.
3 Investeer zo snel mogelijk in duurzamere ingrediënten, materialen en ontwerpen.