Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot ImpactBuying moet lijn brengen in vraag naar klimaatdata

Zijn supermarkten tevreden met één set duurzaamheidsdata? Pilot...

Ambitieuze doelstellingen plus de Europese CSRD-wetgeving maken dat retailers enorme hoeveelheden klimaatdata aan foodbedrijven vragen. Om dit te stroomlijnen in één dataset ging ImpactBuying met zes retailers om tafel. Ceo Leontien Hasselman-Plugge vertelt over de voortgang van het project: "Dit onderwerp gaat niet meer weg, ook niet voor kleine bedrijven."

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen we de klant maximaal mee?'

Plus Retail over plantaardig: 'We moeten versnellen, maar hoe nemen...

'Als we vegan op de verpakking plaatsen, schoppen we de bal voor de grote massa te ver weg'. Aan het woord is Petra Morssinkhof, manager procesinnovatie & MVO bij Plus Retail. Ze is te gast in de derde editie van de podcastserie Perspectief op Plantaardig waar redacteur Dionne Irving en eiwitexpert Jeroen Willemsen reflecteren op de ontwikkelingen in plantaardig.

Onderzoek Rabobank: zo experimenteren foodbedrijven en retail met AI

Onderzoek Rabobank: zo experimenteren foodbedrijven en retail met AI

Artificial Intelligence is er al sinds de jaren 50 maar de beschikbaarheid van real-time data zorgt voor een enorme groei. Ook de voedingsmiddelenindustrie maakt steeds meer gebruik van generatieve AI. Volgens de Rabobank experimenteren ze op deze drie gebieden.

Marit van Egmond (CEO Albert Heijn) en Tom van Aken (CEO Avantium)

Albert Heijn gebruikt recyclebare plantaardige materiaal PEF voor...

Albert Heijn gebruikt het 100% plantaardige en circulaire materiaal PEF (polyethyleen furanoaat) van Avantium voor de flesjes van fruitsap. Ze zijn naar eigen zeggen de eerste supermarktketen ter wereld die PEF-verpakkingen gebruikt voor eigen-merkproducten.

Hoe heeft de plantaardige categorie zich ontwikkeld in de supermarkt? 'We hoeven niet nóg een plantaardige burger'

Hoe heeft de plantaardige categorie zich ontwikkeld in de supermarkt?...

Tijdens de New Food Conference in Berlijn discussieerden ervaringsdeskundigen en experts over de ontwikkeling van plantaardige alternatieven in retail. Onderwerpen die aan bod kwamen: communicatie over vega/vegan, plaatsing in het schap en de verwachtingen voor het komend jaar. 'We hoeven niet nog een versie van een plantaardige burger.'

Conceptontwikkelaar Eveline van Dam: 'Er liggen kansen om de consument nog meer in het middelpunt te plaatsen' (podcast)

Conceptontwikkelaar Eveline van Dam: 'Er liggen kansen om de...

Eveline van Dam is conceptontwikkelaar en trendwatcher voor de foodindustrie. Die twee activiteiten gaan hand in hand. In deze podcast vertelt ze waar productontwikkelaars op moeten letten als ze nieuwe concepten ontwikkelen voor bijvoorbeeld de retail. Tijdens het Food Future Event zal daar verder op ingaan en vertelt ze over de belangrijkste trends waar productontwikkelaars rekening mee moeten houden.