Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective

Keesmakers wil gezondere productintroducties in supermarktschap en start Fitter Food Collective
Volgens Keesmakers past 85% van het supermarktaanbod niet in de Schijf van Vijf

Keesmakers begint een nieuwe distributietak: Fitter Food Collective. De bedoeling is om gezondere producten bij de retail, foodservice en speciaalzaak op het schap te krijgen. Nederlandse producenten kunnen zich hierbij aansluiten.

Van Nationaal Preventie Akkoord tot Nutriscore: gezonde voeding staat in de schijnwerpers. Tegelijk past ruim 85% van het aanbod in de supermarkt niet in de Schijf van Vijf, vinden de makers van het kaasalternatief Kees. Keesmakers start daarom het Fitter Food Collective en introduceert naar eigen zeggen 'verrassend gezond eten in de schappen'.

Meer gezonde merken in het schap

Al 12 jaar is Kees op de Nederlandse markt actief. Deze ervaring met het in de markt zetten van een complexe gezondheidsboodschap wil Keesmakers gebruiken om andere gezonde merken te helpen.

Marc van Wanroij, de oprichter van
Keesmakers en Fitter Food Collective

Dit doen ze als Fitter Food Collective: een nieuwe distributeur die volledig inzet op gezond eten. Dit collectief haalt maaltijden, ingrediënten en snacks van over de hele wereld naar Nederland. Ook Nederlandse producenten kunnen zich aansluiten om hun gezonde product bij de retail, foodservice en speciaalzaak binnen te krijgen.

Gezonde productintroducties

De nood aan gezonde producten is hoog, vindt Marc van Wanroij, de oprichter van Keesmakers en Fitter Food Collective. 'Het merendeel van de consumenten wil gezond eten. De meeste retailers willen ook een goed assortiment, maar het aanbod blijft al jaren veel te beperkt.'

We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt”

Fitter Food Collective wil het aandeel gezonde introducties in de retail en foodservice vergroten. Daarom werkt deze distribiteur enkel met goede voeding. 'We willen gezond eten makkelijk maken. Een dampend bord vol goede kost, zonder overdaad aan vet, suiker en zout. We werken met diëtisten en goede doelen zoals de Nierstichting, zo beoordelen we samen welke producten vernieuwend en gezond zijn. Daarna brengen we dit eten naar de supermarkt', aldus van Wanroij.

Het startassortiment van Fitter Food Collective
bestaat onder meer uit twee soorten haverrijst

Breed assortiment

Het startassortiment bestaat, naast Kees, uit twee soorten haverrijst: een innovatie uit Scandinavië. Haverrijst bevat 67% meer eiwitten, 7,5 keer meer voedingsvezels en 26% minder koolhydraten dan traditionele witte rijst. Onder het internationale merk Willja wordt deze ‘Oat Rice’ exclusief bij de Jumbo geïntroduceerd.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op gebied van voeding en voedselveiligheid (video)

Food Law Event gemist: Dit zijn de aandachtspunten van het VWS op...

Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)? Wat is de stand van zaken op gebied van onderwerpen als de Nutri-Score, het nieuwe allergenenbeleid, verpakkingsmaterialen en duurzaamheid? Sander Baljé, plaatsvervangend directeur directie Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), geeft in deze video een update over deze actuele onderwerpen.

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

Zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden krijgt vorm in NAPV

De eerste 20 afspraken in het kader van de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) staan online. Deze gaan over zoutreductie in kant-en-klaarmaaltijden.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten

Productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder...

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november en december: kruidenmixen zonder toegevoegd zout, mango zonder stickers en Nederlandse spliterwten.

foto: shutterstock

Overgewicht in Nederland problematisch? RIVM roept voedingsbedrijven...

Het RIVM verwacht dat het bevolkingspercentage met overgewicht in Nederland zal stijgen van 50 procent (2022) naar 64 procent in 2050. Dat blijkt uit het recente rapport 'Kiezen voor een gezonde toekomst'. Volgens het RIVM moeten voedingsbedrijven, supermarkten en de overheid nog meer investeren in gezonde voeding om overgewicht tegen te gaan.

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor nieuwe grondstoffen?'

Young R&D: 'Hoe geef je een juiste inschatting van volumes voor...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Foto: Pixabay

Bacteriofagen maken snelle detectie van bacteriën in vloeistoffen...

Onderzoekers hebben een baanbrekende test ontwikkeld die bacteriën in vloeistoffen zoals water, urine en melk detecteert door gebruik te maken van bacteriofagen. Biogel verandert van kleur bij aanwezigheid van schadelijke bacteriën, wat snelle en eenvoudige controles mogelijk maakt voor onder meer voedselveiligheid zonder tussenkomst van een laboratorium.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.