Recap Food Future Event: van plantaardig tot Nutri-Score

Recap Food Future Event: van plantaardig tot Nutri-Score

De hoofdvraag op het vernieuwde Food Future Event was: Hoe ontwikkel je het ultieme product? 165 bezoekers waarvan het overgrote deel productontwikkelaars zocht dat antwoord ook en kwam naar het event. Ze deden enthousiast mee aan de workshops, luisterden naar de keynotes en best practices. Zoals een bezoeker zei: een goede mix van luisteren en doen!

Chef-kok Jermaine de Rozario trapte de dag af met overpeinzingen over creativiteit. Zijn advies aan productontwikkelaars: "Neem jezelf mee als je nieuwe producten ontwikkelt. Breng jouw achtergrond en jouw interesses mee."

Knippen en plakken

In de sessie: Van kaal idee naar cool concept gingen de deelnemers zelf aan de slag met tijdschriften en schaar! Onder leiding van ontwerpburo Food by Design ontwikkelden de deelnemers in groepjes een concept voor een gezonde snack.

Plantaardig alom aanwezig

Vleesvervangers en alles met plantaardige eiwitten staat behoorlijk in de belangstelling. Het onderwerp ontbrak daarom niet op het Food Future Event. Zowel in de workshops als in de catering was genoeg plantaardig te vinden.

Els de Hoog van NIZO gaf productontwikkelaars inzicht wat consumenten verwachten van plantaardige alternatieven voor vlees, kaas en zuivel. De Hoog gaf aan waar de verschillende plantaardige producten nog tekort schieten. Zo blijft de voedingswaarde van plantaardige alternatieven voor (semi)harde kaas nog achter.

Ze gaf een uitgebreid overzicht van plantaardige grondstoffen en de status van ontwikkeling: soja is vrij goed uitgezocht, eiwitten uit fermentatie zijn nog in ontwikkeling.

Plantaardig in de praktijk

Naast deze basis kwamen ook een paar praktijkvoorbeelden voorbij. Drie bedrijven - Vivera, Rival Foods (beide vleesvervangers) en Time Travelling Milkman (plantaardig vet) - vertelden hoe hun plantaardige producten hebben ontwikkeld.

Nutri-Score houdt gemoederen bezig

Het veelbesproken voedselkeuzelogo Nutri-Score kwam veelvuldig aan bod. Productontwikkelaars zijn er druk mee bezig. Valerie Lalisang van Schuttelaar&Partners gaf de aanwezigen een compleet overzicht van de stand van zaken rond het logo. Het algoritme is onlangs aangepast en Valerie gaf aan wat de belangrijkste verschillen zijn:

  • Het sluit beter aan bij de Voedingsrichtlijnen
  • Het geeft beter onderscheid tussen de productgroepen
  • Een A-score is moeilijker te krijgen
  • Volkoren producten, plantaardige oliën, kaas en vette vis scoren beter

In een panel vertelden productontwikkelaars van Verstegen en Cornelis Vrolijk waar zij tegenaan lopen met de Nutri-Score. Ook het NBC was aangeschoven om de categorie brood te bespreken.

Ook in andere sessies kwam het logo voorbij. Ilse van der Voort van HAK sprak in haar sessie over marketingclaims ook over de Nutri-Score en wat het aangepaste algoritme betekende voor de huidige scores. Een deelnemer uit het publiek gaf aan dat de producten door het nieuwe algoritme van B naar C waren gegaan. Dus moest ze opnieuw beginnen met ontwikkeling.

Bedrijven verwachten dat de retail van veel categorieen een goede Nutri-Score zal verwachten. Dus niets doen, is geen optie.

Smaaktesten

Sensorisch onderzoek is een belangrijk onderdeel van het productontwikkelproces. Smaak is een van de belangrijkste beoordelingscriteria voor consumenten bij de aankoop van een product, vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager bij Normec Sensory in haar workshop. Ze legt uit hoe smaaktesten vooraf kunnen helpen bij een succesvolle introductie.

De deelnemers aan de workshop konden zelf meedoen met een smaaktest.

Omdat het vernieuwde Food Future Event succesvol was, mag je de komende 72 uur dit artikel gratis lezen. Tot volgend jaar!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Deze foto is door VMT gegenereerd met behulp van AI

Visie van VMT: terugblik op 2024 en vooruitblik op trends 2025

Welke ontwikkelingen heeft de voedingsindustrie doorgemaakt in 2024? De redactie van VMT kijkt terug op het afgelopen jaar. Waar heeft de voedingsindustrie naar inzien van de redactieleden de tanden in gezet? En welke onderwerpen verwachten de redacteuren in 2025 voor de boeg te hebben?

Beeld: Shutterstock

Wat brengt 2025 voor R&D? 5 trends en praktische tips om deze te...

2025 staat voor de deur, en verschillende marktonderzoekers komen met trends voor volgend jaar. Zo presenteert Euromonitor 5 trends voor 2025: gezondheidsplannen, verstandigere portemonnee, Eco Logisch, gefilterde focus en AI ambivalent. In dit artikel de vijf trends uitgewerkt op een rij en tips van Euromonitor hoe deze te implementeren.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.