Chef-kok Jermaine de Rozario trapte de dag af met overpeinzingen over creativiteit. Zijn advies aan productontwikkelaars: "Neem jezelf mee als je nieuwe producten ontwikkelt. Breng jouw achtergrond en jouw interesses mee."
Knippen en plakken
In de sessie: Van kaal idee naar cool concept gingen de deelnemers zelf aan de slag met tijdschriften en schaar! Onder leiding van ontwerpburo Food by Design ontwikkelden de deelnemers in groepjes een concept voor een gezonde snack.
Plantaardig alom aanwezig
Vleesvervangers en alles met plantaardige eiwitten staat behoorlijk in de belangstelling. Het onderwerp ontbrak daarom niet op het Food Future Event. Zowel in de workshops als in de catering was genoeg plantaardig te vinden.
Els de Hoog van NIZO gaf productontwikkelaars inzicht wat consumenten verwachten van plantaardige alternatieven voor vlees, kaas en zuivel. De Hoog gaf aan waar de verschillende plantaardige producten nog tekort schieten. Zo blijft de voedingswaarde van plantaardige alternatieven voor (semi)harde kaas nog achter.
Ze gaf een uitgebreid overzicht van plantaardige grondstoffen en de status van ontwikkeling: soja is vrij goed uitgezocht, eiwitten uit fermentatie zijn nog in ontwikkeling.
Plantaardig in de praktijk
Naast deze basis kwamen ook een paar praktijkvoorbeelden voorbij. Drie bedrijven - Vivera, Rival Foods (beide vleesvervangers) en Time Travelling Milkman (plantaardig vet) - vertelden hoe hun plantaardige producten hebben ontwikkeld.
Nutri-Score houdt gemoederen bezig
Het veelbesproken voedselkeuzelogo Nutri-Score kwam veelvuldig aan bod. Productontwikkelaars zijn er druk mee bezig. Valerie Lalisang van Schuttelaar&Partners gaf de aanwezigen een compleet overzicht van de stand van zaken rond het logo. Het algoritme is onlangs aangepast en Valerie gaf aan wat de belangrijkste verschillen zijn:
- Het sluit beter aan bij de Voedingsrichtlijnen
- Het geeft beter onderscheid tussen de productgroepen
- Een A-score is moeilijker te krijgen
- Volkoren producten, plantaardige oliën, kaas en vette vis scoren beter
In een panel vertelden productontwikkelaars van Verstegen en Cornelis Vrolijk waar zij tegenaan lopen met de Nutri-Score. Ook het NBC was aangeschoven om de categorie brood te bespreken.
Ook in andere sessies kwam het logo voorbij. Ilse van der Voort van HAK sprak in haar sessie over marketingclaims ook over de Nutri-Score en wat het aangepaste algoritme betekende voor de huidige scores. Een deelnemer uit het publiek gaf aan dat de producten door het nieuwe algoritme van B naar C waren gegaan. Dus moest ze opnieuw beginnen met ontwikkeling.
Bedrijven verwachten dat de retail van veel categorieen een goede Nutri-Score zal verwachten. Dus niets doen, is geen optie.
Smaaktesten
Sensorisch onderzoek is een belangrijk onderdeel van het productontwikkelproces. Smaak is een van de belangrijkste beoordelingscriteria voor consumenten bij de aankoop van een product, vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager bij Normec Sensory in haar workshop. Ze legt uit hoe smaaktesten vooraf kunnen helpen bij een succesvolle introductie.
De deelnemers aan de workshop konden zelf meedoen met een smaaktest.
Omdat het vernieuwde Food Future Event succesvol was, mag je de komende 72 uur dit artikel gratis lezen. Tot volgend jaar!