Recap Food Future Event: van plantaardig tot Nutri-Score

Recap Food Future Event: van plantaardig tot Nutri-Score

De hoofdvraag op het vernieuwde Food Future Event was: Hoe ontwikkel je het ultieme product? 165 bezoekers waarvan het overgrote deel productontwikkelaars zocht dat antwoord ook en kwam naar het event. Ze deden enthousiast mee aan de workshops, luisterden naar de keynotes en best practices. Zoals een bezoeker zei: een goede mix van luisteren en doen!

Chef-kok Jermaine de Rozario trapte de dag af met overpeinzingen over creativiteit. Zijn advies aan productontwikkelaars: "Neem jezelf mee als je nieuwe producten ontwikkelt. Breng jouw achtergrond en jouw interesses mee."

Knippen en plakken

In de sessie: Van kaal idee naar cool concept gingen de deelnemers zelf aan de slag met tijdschriften en schaar! Onder leiding van ontwerpburo Food by Design ontwikkelden de deelnemers in groepjes een concept voor een gezonde snack.

Plantaardig alom aanwezig

Vleesvervangers en alles met plantaardige eiwitten staat behoorlijk in de belangstelling. Het onderwerp ontbrak daarom niet op het Food Future Event. Zowel in de workshops als in de catering was genoeg plantaardig te vinden.

Els de Hoog van NIZO gaf productontwikkelaars inzicht wat consumenten verwachten van plantaardige alternatieven voor vlees, kaas en zuivel. De Hoog gaf aan waar de verschillende plantaardige producten nog tekort schieten. Zo blijft de voedingswaarde van plantaardige alternatieven voor (semi)harde kaas nog achter.

Ze gaf een uitgebreid overzicht van plantaardige grondstoffen en de status van ontwikkeling: soja is vrij goed uitgezocht, eiwitten uit fermentatie zijn nog in ontwikkeling.

Plantaardig in de praktijk

Naast deze basis kwamen ook een paar praktijkvoorbeelden voorbij. Drie bedrijven - Vivera, Rival Foods (beide vleesvervangers) en Time Travelling Milkman (plantaardig vet) - vertelden hoe hun plantaardige producten hebben ontwikkeld.

Nutri-Score houdt gemoederen bezig

Het veelbesproken voedselkeuzelogo Nutri-Score kwam veelvuldig aan bod. Productontwikkelaars zijn er druk mee bezig. Valerie Lalisang van Schuttelaar&Partners gaf de aanwezigen een compleet overzicht van de stand van zaken rond het logo. Het algoritme is onlangs aangepast en Valerie gaf aan wat de belangrijkste verschillen zijn:

  • Het sluit beter aan bij de Voedingsrichtlijnen
  • Het geeft beter onderscheid tussen de productgroepen
  • Een A-score is moeilijker te krijgen
  • Volkoren producten, plantaardige oliën, kaas en vette vis scoren beter

In een panel vertelden productontwikkelaars van Verstegen en Cornelis Vrolijk waar zij tegenaan lopen met de Nutri-Score. Ook het NBC was aangeschoven om de categorie brood te bespreken.

Ook in andere sessies kwam het logo voorbij. Ilse van der Voort van HAK sprak in haar sessie over marketingclaims ook over de Nutri-Score en wat het aangepaste algoritme betekende voor de huidige scores. Een deelnemer uit het publiek gaf aan dat de producten door het nieuwe algoritme van B naar C waren gegaan. Dus moest ze opnieuw beginnen met ontwikkeling.

Bedrijven verwachten dat de retail van veel categorieen een goede Nutri-Score zal verwachten. Dus niets doen, is geen optie.

Smaaktesten

Sensorisch onderzoek is een belangrijk onderdeel van het productontwikkelproces. Smaak is een van de belangrijkste beoordelingscriteria voor consumenten bij de aankoop van een product, vertelt Tinka Alaerds, commercieel manager bij Normec Sensory in haar workshop. Ze legt uit hoe smaaktesten vooraf kunnen helpen bij een succesvolle introductie.

De deelnemers aan de workshop konden zelf meedoen met een smaaktest.

Omdat het vernieuwde Food Future Event succesvol was, mag je de komende 72 uur dit artikel gratis lezen. Tot volgend jaar!

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van ingrediënten, plantaardig en van AI

Innova top 10 trends 2025: dit verwachten consumenten van...

Wat denken consumenten van AI-ontwikkelde producten? Wat verwachten ze van de plantaardige producten? En welk product blijven ze kopen zelfs als de prijs flink stijgt? Lees meer over de 10 trends voor 2025 van Innova Market Insights.

Snoepproductie - Beeld: Cloetta

R&D'er over wetgeving: 'Sommige wetten zijn al achterhaald voordat ze...

VISIE OP WETGEVING - Door onder andere politieke complexiteit kan de invoering van nieuwe wetten soms lang duren, stelt Erik-Jan Ransdorp, innovatie directeur bij Cloetta. Wetgeving mag dan ook vaker op wetenschappelijke kennis gebaseerd worden volgens hem. VMT sprak met Ransdorp over de bottlenecks die hij ziet en zijn tips voor andere R&D'ers op gebied van wetgeving. Dit is het zevende artikel in een serie.

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere trends achter de kortstondige hypes, die zijn er zeker'

Foodtrends 2025 met fooddesigner Marielle Bordewijk: 'Zoek de grotere...

Trendwatcher Mariëlle Bordewijk bespreekt met Dionne Irving van VMT een aantal trends die 2025 zullen vormgeven. Van de groeiende invloed van AI in productontwikkeling tot de populariteit van biologisch en regeneratieve landbouw, Mariëlle deelt waardevolle inzichten waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Beeld: Van Delft

Van Delft zet met innovatie in op jaarrond en wereldwijd kruidnoten:...

Van Delft staat bekend om de vele smaken kruidnoten. Elk jaar komt de producent met verschillende nieuwe smaken. Van Delft wil de kruidnoot uiteindelijk jaarrond en wereldwijd populair maken. Hoe wil de producent dit doen? Waar komt de inspiratie vandaan? En hoe ziet een innovatieproces er bij de producent uit? VMT sprak met Gerard Cuperus, senior new product developer bij Van Delft.

SIAL 2024 in Parijs vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober.

Trends SIAL 2024: eiwitverrijkt lijkt het toverwoord (podcast)

De SIAL 2024 in Parijs, een van de grootste voedingsmiddelenbeurzen ter wereld, brengt dit jaar opnieuw duizenden bedrijven en merken uit de internationale foodsector samen. Willem Paul de Mooij en Carmen Groeneveld van VMT beginnen hun beursbezoek op het innovatieplein, waar zij de nieuwste trends ontdekken. In deze podcast bespreken zij de innovaties opvallen.

Beeld: Shutterstock

Directeur FNLI reageert op kabinetsplannen: 'Door netcongestie staat...

In september werden de kabinetsplannen en de miljoenennota gepresenteerd. Bepaalde voor de voedingsindustrie belangrijke onderwerpen kwamen daarin naar voren. Maar een aantal onderwerpen ontbreken ook. VMT sprak met Cees-Jan Adema, directeur van de FNLI, over zijn kijk op de kabinetsplannen. "We lopen achter met de energietransitie. We gaan nog jaren vragen krijgen over netcongestie."

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Na Lidl komt ook supermarkt Dirk met hybride vleesproducten

Supermarktketen Dirk volgt Lidl en introduceert half-om-half gehakt en runderhamburgers met 'plantaardige toevoeging'.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.