Welk plantaardig eiwit is het best voor jouw toepassing? 'De keuze voor vegan kaas is anders dan voor een vegetarisch worstje'

Welk plantaardig eiwit is het best voor jouw toepassing? 'De keuze voor vegan kaas is anders dan voor een vegetarisch worstje'

R&D en productontwikkelaars hebben veel plantaardige eiwitten om uit te kiezen, maar hoe kies je de juiste? De marketingafdeling heeft mogelijk andere eisen dan R&D. En wat als de kwaliteitsmanager ook eisen heeft? "Haver of amandel klinken vaak vriendelijk in de oren van consumenten, maar ze zijn zeker niet toepasbaar voor alle applicaties."

NIZO onderzoekt plantaardige eiwitten van bron tot applicatie, vertelt Emma Teuling, Project Manager Protein Functionality bij NIZO. Ze verzorgt een workshop op het Food Future Event op 29 september over plantaardige eiwitten.

Vragen van productontwikkelaars

Vanuit productontwikkelaars krijgt het onderzoeksbedrijf een keur van vragen over plantaardige eiwitten. “Sommigen hebben een grondstof en willen weten hoe ze daar een eiwitingrediënt uit kunnen produceren. En als het eiwit eruit is, willen ze weten wat de waarde ervan is. Dat kan gaan over de functionaliteit, geur en smaak of over de voedingswaarde,” legt Teuling uit.

Andere bedrijven die NIZO benaderen, hebben beperkte kennis van plantaardige eiwitten. “Ze willen bijvoorbeeld een plantaardige variant aan hun assortiment zuivel- of vleesproducten toevoegen. We gebruiken dan onze eiwit-database. Hierin staan de functionele eigenschappen van een groot aantal eiwitten. Zo kunnen we adviseren over de juiste toepassing en over de juiste selectie van een plantaardige eiwitbron. De keuze voor vegan kaas is anders dan voor een vegetarisch worstje.”

Vragen van productontwikkelaars

Teuling: “We krijgen ook wel eens vragen zoals: marketing wil graag een specifiek eiwit gebruiken, vaak haver of amandel, kan dat? Deze eiwitten klinken vaak vriendelijk in de oren van consumenten, maar ze zijn zeker niet toepasbaar voor alle applicaties. Dan helpen wij klanten met een combinatie van eiwitten zodat het product wel de juiste functionaliteit heeft, maar toch het gewenste eiwit bevat.”

Haver of amandel klinken vaak vriendelijk in de oren van consumenten”

Populaire plantaardige eiwitten

Het lijkt alsof vooral eiwitten zoals soja, erwt, tarwe en haver - en sinds kort ook tuinbooneiwit - populair zijn. Dit zijn wel de eiwitten die mainstream zijn, zegt Teuling. NIZO verdeelt de eiwitten op de markt in drie categorieen: mainstream, opkomend en in ontwikkeling. “Eiwit uit veldbonen (tuinbonen) was twee jaar geleden nog upcoming. Nu zijn er meer aanbieders en begint het een populair mainstream eiwit te worden.”

Veel aanbieders populaire eiwitten

Van de populaire eiwitten zijn er veel aanbieders. De eiwitten zijn in verschillende zuiverheden en verschillende kwaliteiten verkrijgbaar, ziet Teuling.

“En als je bijvoorbeeld nog nooit met een erwteneiwit hebt gewerkt, is het goed om te weten welke fractie je nodig hebt. Droog gefractioneerd erwteneiwit is vaak beter oplosbaar dan nat gefractioneerd erwteneiwit, maar het eiwitgehalte van droog gefractioneerd is wel weer lager.”

Teuling benadrukt dat het belangrijk is om te weten wat je in handen hebt en weten hoe je snel kan meten wat de waarde en toepassingen zijn van het ingrediënt. “Dit zijn belangrijke vragen die productontwikkelaars zich moeten stellen als ze aan de slag gaan met plantaardige eiwitten.”

Mungbooneiwit

Van de eiwitten die opkomend zijn, ziet Teuling vooral veel potentie in mungbooneiwit. “Het heeft fantastische technische eigenschappen. Het gaat het ver schoppen, verwacht ik.”

Teuling krijgt veel vragen over het rubisco-eiwit uit groene bladeren. “Iedereen vraagt ernaar, maar het is nog niet beschikbaar. Technisch gezien is het een fantastisch plantaardig alternatief voor ei. De businesscase is misschien wat lastiger omdat de bron veel water bevat.”

(Precisie)fermentatie

Naast plantaardige eiwitten zijn er ook nog andere eiwitbronnen geschikt voor vegan of vegetarische alternatieven. “Daarom spreken wij vaak over alternatieve of vegan eiwitten.” Met name de eiwitten die via fermentatie geproduceerd worden zijn sterk in opkomst.

Daarin onderscheidt NIZO drie categorieën. De eerste is biomassa – de cellen zijn in het geheel de eiwitbron. Een tweede richting is de cellen openbreken en de oplosbare fractie gebruiken. De derde richting: precisiefermentatie. Hier maken de micro-organismen zelf een dierlijk eiwit zoals zuiveleiwitten.

Als productontwikkelaar ook bezig met plantaardige eiwitten?

Emma Teuling geeft op 29 september tijdens het Food Future Event de workshop: Hoe selecteer je het juiste plantaardige eiwit-ingrediënt voor jouw product of innovatie?

Bekijk het hele programma of meld je direct aan.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Beeld: Suckers

Startup bouwt fabriek voor suikervrije, plasticvrije lolly: 'We...

STARTUP BELICHT - Waarom moeten lolly's op festivals zo vervuilend zijn? Dat vroeg Laura Melenhorst, oprichter van Suckers, zich af. De startup werkt momenteel hard aan het opzetten en inrichten van een eigen fabriek in Nieuwegein. Daar gaat de startup suikervrije lolly's met een eetbaar stokje maken, verpakt in een 100% plasticvrije verpakking. VMT sprak met Melenhorst: "We willen een revolutie starten naar meer plezier op een duurzame manier."

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een hoog eiwitgehalte (met goede smaak)

Trends in plantaardig: clean label, een goede voedingswaarde en een...

Plantaardige eiwitten waren dit jaar nog steeds volop te vinden op de Europese ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. De bekende focus op smaak en textuur was nog steeds te merken, maar er waren ook een paar opvallende veranderingen te noteren.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Shutterstock

Vleesvervangers ultrabewerkt? 5 producenten vertellen hoe ze hiermee...

Veel producenten stappen in de productie van vleesvervangers in het kader van duurzaamheid. Wel is er steeds meer kritiek op vleesvervangers vanwege de mate van bewerking van de producten. Hoe gaan producenten om met deze kritiek en hoe kijken zij hier tegenaan? VMT sprak met vijf producenten over het onderwerp op de SIAL in Parijs.

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij portfolio passen

Ceo Unilever tegen FD: Voedingsmerken te koop die onvoldoende bij...

Hein Schumacher zegt tegen het FD dat ze voedingsmerken met in totaal €1 mrd aan omzet in de verkoop. Het gerucht dat De Vegetarische Slager daaronder valt, bevestigt hij niet tegen de krant. Volgens Jeroen Willemsen van de Green Protein Alliance hebben merken in plantaardig het moeilijk. "De opwaartse lijn zit er voorzichtig weer in bij merken, het zijn evengoed vooral private label en ingrediënten die momenteel groeien."

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer interesse van foodproducenten'

FiE 2024: 'Introductie hybride gehakt van Lidl zorgt voor meer...

Is nu het momentum voor hybride foodproducten? Op de Food Ingredients Beurs FiEurope lijkt het onderwerp een nieuw leven beschoren onder druk van duurzaamheid. VMT sprak twee bedrijven die zien dat hybride groeit mede onder druk van de aankomende duurzaamheidswetgeving. Maar zegt een marketingexpert: 'Hybride is een industrie push, het voordeel voor de consument is niet duidelijk.'

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft inzicht in wat goed gaat en wat niet

Meer plantaardig en minder dierlijk in de supermarkt? Benchmark geeft...

Supermarkten hebben stevige doelen geformuleerd voor de transitie naar meer plantaardig: 60/40 plantaardig/dierlijk in 2030. Met hun beleid en in hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting kunnen supermarkten de consumptie van minder dierlijk en meer plantaardig bevorderen. Hoe vordert het? Supermarkten lijken flink te experimenteren, maar er is meer nodig.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.