Ook voor 2022 deed Euromonitor onderzoek naar de veranderende consumentenbehoeften en de daaruit voortvloeiende 10 grootste trends voor dit jaar. Volgens de marktonderzoeker zijn voedselproducenten en productontwikkelaars die deze trends meenemen in hun innovatie spekkoper in 2022. VMT zet de 10 trends – en hoe je erop in kunt spelen - op een rij.
‘Backup planners’
Volgens Euromonitor zoeken consumenten door supply chain verstoringen naar alternatieven. Door de prijsstijgingen, personeelstekorten en verstoringen in de supply chains zullen bepaalde producten die consumenten regelmatig gebruiken niet meer beschikbaar zijn. Consumenten gaan daarom op zoek naar vergelijkbare producten, of gaan op zoek naar andere creatieve oplossingen om alternatieven te bemachtigen. Een groot deel van de consumenten vertrouwt hierbij volgens de marktonderzoeker op abonnementen of groepsaankopen.
Sommige consumenten zullen door de niet-beschikbaarheid van producten ander koopgedrag aannemen. Hierbij kiezen consumenten uit twee extremen: meer betalen voor premium producten óf switchen naar kostenefficiënte opties. Goede oplossingen om ‘backup planners’ over de streep te trekken zijn volgens Euromonitor: het aanbieden van exclusieve producten voor een premium prijs, mobiele apps waarbij consumenten digitaal in de wachtrij kunnen staan en direct-to-consumer websites waar consumenten direct bij de producent kunnen bestellen. Om de tekorten te overwinnen moeten producenten volgens Euromonitor investeren in lokale sourcing, automatisering en inkopen in grote getalen samen met andere spelers.
‘Climate changers’
Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor consumenten volgens Euromonitor. Consumenten kijken bij aankoop van producten ook naar wat de producent aan duurzaamheid doet. Transparante labeling en CO2-neutrale producten helpen hierbij om het vertrouwen van de consument te winnen. 67 procent van de door Euromonitor ondervraagde consumenten probeerden in 2021 een positieve impact te hebben op het milieu in hun dagelijkse leven. De coronacrisis draagt volgens de marktonderzoeker bij aan het grotere belang van duurzaamheid voor consumenten.
Consumenten worden zich volgens Euromonitor steeds bewuster van hun individuele bijdrage aan klimaatverandering. ‘Climate changers’ maken duurzamere keuzes en eisen actie en transparantie van merken op het gebied van duurzaamheid. Hierbij letten consumenten op het verminderen van plasticgebruik en voedselverspilling en meer recyclen. De marktonderzoeker stelt dat bedrijven die zorgen dat hun producten voldoen aan de duurzaamheidseisen van ‘climate changers’, de verkoop van hun producten zullen zien stijgen.
‘Digital seniors’
60+’ers werden door het uitbreken van het coronavirus gedwongen om dingen online te gaan doen, stelt Euromonitor. Nu is de oudere generatie meer in staat om online aankopen te doen, wat kansen biedt voor producenten. Tussen 2021 en 2040 groeit het aantal 60+’ers wereldwijd met 65 procent volgens de marktonderzoeker. Deze groeiende groep krijgt volgens Euromonitor steeds meer ervaring met het gebruik van online services en kiest steeds meer voor technologische oplossingen.
Volgens de marktonderzoeker hebben 60+’ers veel te besteden, waardoor zij een belangrijke doelgroep vormen. Het optimaliseren van apps, sociale netwerken en websites voor ‘digital seniors’ is volgens Euromonitor dan ook essentieel om de bestedingskracht van deze groep te vangen. Gebruiksvriendelijke technologie en toegankelijke oplossingen gecombineerd met face-to-face communicatie definiëren de toekomst van digitale inclusie voor senioren.
‘Financial aficionados’
De marktonderzoeker stelt dat consumenten steeds meer vertrouwen krijgen in investeren en veel sparen om de financiële zekerheid te versterken. ‘Financial aficionados’ pakken de controle over hun geld en gebruiken services om transacties te monitoren. Door de coronacrisis zijn sommige consumenten meer gaan sparen en minder gaan uitgeven. Volgens Euromonitor wenden consumenten zich tot apps om ‘slimme geldkeuzes’ te maken. Door minder uit te geven en meer te sparen is de financiële positie van veel consumenten verbeterd.
51 procent van de door Euromonitor ondervraagde consumenten denkt dat hun financiële positie de komende vijf jaar verder zal verbeteren. Volgens de marktonderzoeker is het belangrijk voor retailers en merken om samen te werken met financieel dienstverlenende bedrijven voor alternatieve vormen van betaling, zoals cryptomunten of ‘koop nu, betaal later’ opties. De potentiële impact van de ‘financial aficionados’ mag volgens Euromonitor niet onderschat worden.
‘The great life refresh’
De coronapandemie leidt volgens Euromonitor tot drastische persoonlijke veranderingen bij consumenten. De pandemie zorgt voor een collectieve reboot van waardes, levensstijlen en doelen. Waar in 2015 slechts 12 procent van de consumenten waarde hechtte aan tijd voor zichzelf, nam dat in 2021 toe tot 24 procent. Consumenten hechten volgens de marktonderzoeker meer waarde aan een juiste werk-privé balans. Activiteiten en producten die de mentale en fysieke gezondheid positief beïnvloeden spelen mee bij aankoopbeslissingen van consumenten.
Consumenten zoeken volgens de marktonderzoeker naar banen die ook het leven buiten werk accommoderen. Voor bedrijven is het volgens Euromonitor belangrijk om te voorzien in consumentenbehoeften. Bedrijven en producenten die voorzien in onderhoudt van mentale en fysieke gezondheid worden gezien als betrouwbare partners. Volgens Euromonitor moeten bedrijven hun markering hierop aanpassen. Consumenten zullen kiezen voor merken die ‘inspelen op het moment’.
‘The metaverse movement’
Digitalisering komt door de coronapandemie in een versnelling, stelt Euromonitor. Bedrijven die hierop inspelen kunnen vermogen bouwen. Fysieke en digitale werelden smelten samen volgens de marktonderzoeker. De invloed van community-gebaseerde netwerken wordt steeds groter. 3D virtuele ruimtes zullen kenmerkend zijn voor de toekomst van het internet, stelt Euromonitor.
Producten worden steeds meer gepromoot via social media kanalen als TikTok. In 2021 kocht 30 procent van de ondervraagde consumenten een product of service na het zien van een influencer-post of een bedrijfsadvertentie op TikTok. Merken tonen steeds vaker billboards en producten op online platformen. Steeds meer producten en services zijn ook online te koop. Bedrijven doen er volgens Euromonitor goed aan om meer bewustzijn van hun producten en merken te creëren op online platformen.
‘Persuit of preloved’
Duurzaamheid en individualiteit worden voor consumenten steeds belangrijker volgens de marktonderzoeker. Consumenten willen duurzaam leven en de impact op het milieu verminderen. Daarbij is het volgens Euromonitor voor bedrijven van belang om ‘meer te doen met minder’. Zo is het volgens de marktonderzoeker belangrijk voor bedrijven om te investeren in oplossingen voor een circulaire economie. Consumenten hechten ook meer waarde aan exclusieve producten, die dan ook meer mogen kosten.
Volgens Euromonitor implementeren bedrijven nieuwe bedrijfsmodellen en omarmen ze steeds meer de circulaire economie. Herbruikbare verpakkingen en gerecyclede producten zijn steeds meer onderdeel van de bedrijfsmodellen. Euromonitor adviseert bedrijven om het hergebruiken en recyclen van materialen mee te nemen in productontwikkeling. Daarnaast adviseert de marktonderzoeker bedrijven om verspilling tegen te gaan. Dit draagt bij aan het imago en de reputatie van een merk.
‘Rural urbanites’
Een groene omgeving en een groen leven worden volgens Euromonitor steeds belangrijker voor consumenten. Door de coronapandemie zit iedereen steeds meer thuis, zowel voor werk als privé. 37 procent van de door Euromonitor ondervraagde consumenten verwacht vanuit huis te blijven werken. Betere luchtkwaliteit en verlangen naar simpliciteit en duurzaamheid winnen als gevolg van de coronapandemie terrein bij consumenten. Ook in grote steden is de behoefte aan groene omgeving steeds groter.
Mensen besteden meer geld aan hun huis en de omgeving nu ze daar meer tijd doorbrengen. Het optimaliseren van e-commerce en bezorgingsopties kan bedrijven volgens de marktonderzoeker helpen om consumenten voor zich te winnen. Ook het verkennen van mogelijkheden als indoor farming en daktuinen zijn belangrijk.
‘Self-love seekers’
Individualiteit en authenticiteit worden steeds belangrijker voor consumenten, stelt Euromonitor. Producten die bijdragen aan geluk en het goed voor jezelf zorgen winnen daarom ook in populariteit. Hierbij is het volgens de marktonderzoeker voor bedrijven belangrijk om goede connecties op te bouwen met consumenten. Producten die fysiek, emotioneel of spiritueel welzijn bevorderen zullen groeien in populariteit en het leven van ‘self-love seekers’ verbeteren.
‘Self-love seekers’ investeren volgens Euromonitor in hun mentale en fysieke gezondheid. Producten en ervaringen die deze consumenten in staat stellen om de beste versie van zichzelf te worden zullen aankoopbeslissingen en loyaliteit stimuleren, stelt de marktonderzoeker. Fabrikanten van voedingsmiddelen en dranken investeren in functionele ingrediënten en alcoholarme of non-alcoholische dranken omdat consumenten op zoek zijn naar gezondere opties. Voor voedingsmiddelenproducenten is het volgens Euromonitor belangrijk om te focussen op gepersonaliseerde voeding en daarbij helpende technologieën.
‘The socialization paradox’
Alle consumenten maken zich volgens Euromonitor op een andere manier klaar voor een ‘post-pandemie leven’. Sommige consumenten staan te springen om alle activiteiten weer op te pakken, anderen zijn voorzichtig. Het is volgens de marktonderzoeker voor bedrijven daarom van belang meerdere opties te bieden voor alle consumenten. Sommige consumenten zijn tijdens de pandemie meer online gaan aanschaffen, en zullen dit ook na de pandemie blijven doen. Anderen zijn er weer helemaal klaar voor om terug te gaan naar het leven van voor de pandemie. Daartussenin staan de consumenten die iets meer terug willen naar normaal, maar met voorzichtigheid.
De marktonderzoeker adviseert bedrijven dan ook te focussen op on- en offline. De blending tussen zowel on- als offline beschikbaarheid is cruciaal voor groei, stelt Euromonitor. Consumenten willen kunnen kiezen tussen on- en offline producten en/of evenementen. Hybride business modellen zorgen ervoor dat consumenten beide opties kunnen kiezen.