Bij het onderhoud en de reparatie van industriële installaties wordt een enorme hoeveelheid gegevens gegenereerd. Dit is precies waar het onderhoudspersoneel zijn werk doet: direct in de fabriek. Om de gegevens zo nauwkeuring mogelijk te documenteren, is het van belang deze zonder omwegen of tijdsverlies vast te leggen.
Tot niet zo lang geleden bestonden onderhoudslogboeken voor fabrieken uit uitgebreide papieren lijsten die met de hand werden ingevuld en in archiefkasten werden gearchiveerd. Deze manier van werken leidt tot uitdagingen, zoals het niet aanwezig zijn van de juiste lijst op locatie of het verloren gaan van een deel van de inhoud bij elke analoge overdracht. Digitale tools helpen fabriekseigenaren om al deze real-time gegevens op één plaats op te slaan, waardoor papier overbodig wordt. Een oplossing die niet alleen duurzaam is, maar ook een stuk efficiënter.
Het papieren spoor achterlaten
Bij Bilfinger zijn we ‘asset management’ gericht; wij zorgen voor een continu verbeterde balans rondom installaties als het gaat om kosten, prestaties en risicobeheersing. Papieren lijsten vol gegevens kunnen meer doen dan alleen maar ruimte innemen. Om er echt inzicht in te krijgen, moeten ze worden geanalyseerd. Dat kan alleen met enorme inspanningen als het gaat om fysieke mappen en schriftelijke rapporten, wat veel kostbare tijd en moeite kost. Door papier achter u te laten en over te stappen op een slimme digitale oplossing wordt de workflow voor het onderhoudspersoneel van industriële installaties slimmer en efficiënter.
Dankzij directe digitale registratie kan alle informatie op elk moment worden opgevraagd om verder te worden verwerkt. Deze rapportages geven de gebruiker inhoudelijke meerwaarde en stellen beide partijen in staat om er conclusies uit te trekken; bijvoorbeeld het identificeren van zwakke punten en het optimaliseren van de onderhoudsstrategie. Een digitale oplossing die dit biedt is de beproefde BMC@Work app van Bilfinger.
Onderhoud slim maken
Voordat de onderhoudsmonteur zijn werkorder ontvangt in de BMC@Work app, wordt er een ticket aangemaakt voor het benodigde onderhoud in het notificatieportaal, zoals BMC@Note. Dit dashboard geeft een overzicht van al het uit te voeren onderhoud, waardoor hij of zij eenvoudig kan zoeken met behulp van verschillende filters en de status van specifieke klussen kan volgen.
Vervolgens kan de werkvoorbereider de planningstool gebruiken om de beschikbare middelen te controleren en de taakstappen te plannen voordat het onderhoud wordt ingepland. Zodra de taak is toegewezen aan de beoogde arbeidskracht, ontvangt de onderhoudsmonteur de werkopdracht rechtstreeks op zijn smartphone of tablet.
Veilige werkomgeving
Omdat veiligheid van het grootste belang is in industriële installaties, moet elke onderhoudsmonteur een Last Minute Risk Assessment (LMRA) uitvoeren voordat hij of zij met het werk begint. Zelfs het gehele systeem van werkvergunningen wordt ondersteund in de applicatie. Hiermee wordt gecontroleerd of er sprake is van een veilige werkomgeving. Als dit niet het geval is, kunnen meldingen van gevaarlijke situaties of bijna ongevallen op elk moment direct in de app worden ingediend.
Zodra de onderhoudsmonteur verifieert dat de werkomgeving veilig is, kan het werk beginnen. Met behulp van de BMC@Work app ziet de onderhoudsmonteur de werkorder en de verschillende taken die moeten worden uitgevoerd. Hij of zij kan rapporten maken, taken na afloop van de checklist afvinken, direct in de applicatie gemaakte foto’s bijvoegen en gebruikt materiaal scannen via de barcodescanner om de voorraad bij te houden. De onderhoudsmonteur registreert de tijd die per taak wordt besteed in de applicatie, wat nodig is voor verdere analyse van de efficiëntie van de organisatie. Dit alles resulteert in een vermindering van de werkdruk en het duurzame voordeel dat er geen papier wordt gebruikt.
Analyses gebaseerd op feiten
Nu alle relevante onderhoudsgegevens digitaal beschikbaar gaan zijn, kan de reliability of maintenance engineer nog beter zijn of haar werk doen. Analyses zijn veel meer gebaseerd op feiten en daarnaast zijn veranderingen in het werkproces, bijvoorbeeld verbeterde onderhoudsplannen, direct operationeel doordat de BMC@Work app deze rechtstreeks vanuit het onderhoudssysteem oppakt.
Een intuïtieve oplossing voor elke markt
Een hindernis bij efficiënt en effectief samenwerken is gemakzucht. Het basisidee van de app was dan ook om de onderhoudsmonteur op een efficiënte en intuïtieve manier alle benodigde orderinformatie te verschaffen. Dit betekent dat de ontwikkeling van de software niet IT-gedreven was, maar juist vanuit het oogpunt van de onderhoudsmonteur. Regelmatige en constructieve feedback rechtstreeks vanuit het veld is van cruciaal belang en heeft ervoor gezorgd dat de app voldoet aan de behoeften van de gebruikers, maar omdat de software in eigen beheer is blijft Bilfinger deze door ontwikkelen.
Deze digitale oplossing heeft zich niet alleen intern bij Bilfinger bewezen, talloze klanten in de industriële sector werken al jaren succesvol met de BMC@Work app. De app is toepasbaar in elke markt en zou met name klanten in de voedingsmiddelenindustrie goed van pas komen, omdat je de strenge hygiënenormen waar het productieproces aan moet voldoen direct in de app op een rijtje kunt zetten. Dit maakt het voor de onderhoudsmonteur gemakkelijk om de regels en voorschriften voor specifieke onderdelen van het productieproces te zien wanneer ze een werkorder ontvangen. Dit zorgt ervoor dat het werk correct en in overeenstemming met de hygiënenormen wordt uitgevoerd.
In tijden van snelle digitalisering zullen archieven vol papier binnenkort alleen nog de rest van hun bewaartermijn overleven. Data is niet alleen het nieuwe goud, het zorgt er ook voor dat industriële dienstverleners hun installaties efficiënter kunnen onderhouden.
Dit artikel is gesponsord door Bilfinger Tebodin.