Onderzoek: Consument wil wel meer betalen voor biologisch als ze weten wat het is

Onderzoek: Consument wil wel meer betalen voor biologisch als ze weten wat het is

Het aantal consumenten dat meer wil betalen voor biologische producten stijgt na uitleg wat biologisch is.

Zo blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. Het onderzoek toont volgens Bionext een duidelijk verband aan tussen ‘weten’ wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen. Consumenten moeten de meerwaarde van biologisch begrijpen, om de meerprijs te betalen.

Hogere prijs

Biologische producten zijn vaak duurder, omdat de werkwijze intensiever is. Dit komt onder meer omdat biologische boeren geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruiken. Een andere reden voor de hogere prijs is omdat dieren meer ruimte krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de respondenten na deze uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52% van de controlegroep.

Meer kennis over biologisch

Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. De belangrijkste drie redenen om consumenten te  overtuigen om voor biologisch te kiezen zijn: geen chemische bestrijdingsmiddelen (43%), dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).

Vaker communiceren

“Zolang we niet uitleggen wat biologisch is, verandert er niets. Dat doen we al, maar dus nog niet genoeg. Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Voor abonnees
Voor abonnees
Biologisch

Voor abonnees Webinar terugkijken: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Kijk hierover het VMT-webinar terug.

Webinar

19-2 | VMT webinar: de authenticiteit van (biologische) producten...

Hoe garandeer je dat een product daadwerkelijk biologisch is? Welke ontwikkelingen zijn er in methoden en technieken om authenticiteit te verifiëren, en hoe kunnen producenten en retailers dit borgen in de praktijk? Op 19 februari 2025 organiseert VMT een voor abonnees gratis webinar over de authenticiteit van (biologische) producten.

Voor abonnees
Voor abonnees
Nieuws

Voor abonnees Proveg: Om deze 3 redenen zijn vlees- en zuivelvervangers in...

HEB JE DIT GEMIST IN DECEMBER? - Vlees- en zuivelvervangers zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden, zowel wereldwijd als in Nederland. Nederlandse vlees- en zuivelvervangers lopen voorop als het gaat om voedingswaarde in vergelijking met andere landen. Volgens Proveg komt dit door drie redenen.

Foto: shutterstock
Duurzaamheidsclaims

Biologische labels winnen aan populariteit: 'Internationale normen...

Biologische voedselkeuzelogo's zijn steeds vaker terug te vinden op verpakkingen. Naast huidige biologische standaarden zijn er nieuwe biologische schema's in opkomst. Advies- en onderzoeksbureau Ecovia Intelligence ziet een stijgende trend in biologische voedselkeuzelogo's.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.Gesponsord
Gesponsord
Kaas

Gesponsord Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Een actueel thema bij de nieuwbouw van Vezet is verder ‘automatisering en robotisering’.
reststromen

Vezet gaat miljoenen kilo's groente besparen door snijafval te...

De nieuwbouw van Koninklijke Vezet in Warmenhuizen krijgt een oppervlakte van maar liefst 35.000 m2. In 2026 moet het in bedrijf gaan. In het ontwerp van de nieuwbouw ligt de focus op duurzaamheid, hygiënisch ontwerp en verwaarding van reststromen voor menselijke en dierlijke consumptie.

Foto: Lamb Weston
Recycling

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

Chocola gemaakt met het cacao-alternatief van Cargill en Voyage Foods
Cacao

Dit is waarom cacao-alternatieven aan populariteit winnen

Verschillende bedrijven toonden alternatieven voor cacao op de ingrediëntenbeurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje bij de verschillende aanbieders. Ook trendbureau Mintel ziet 1 ingrediënt als veelbelovend alternatief.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.