Zo blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute, in opdracht van Bionext, brancheorganisatie van de biologische sector. Het onderzoek toont volgens Bionext een duidelijk verband aan tussen ‘weten’ wat biologisch is en het daadwerkelijk kopen. Consumenten moeten de meerwaarde van biologisch begrijpen, om de meerprijs te betalen.
Hogere prijs
Biologische producten zijn vaak duurder, omdat de werkwijze intensiever is. Dit komt onder meer omdat biologische boeren geen chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest gebruiken. Een andere reden voor de hogere prijs is omdat dieren meer ruimte krijgen. Uit het onderzoek blijkt dat 75% van de respondenten na deze uitleg een positieve houding heeft ten opzichte van biologische levensmiddelen, tegenover 52% van de controlegroep.
Meer kennis over biologisch
Meer dan de helft van de consumenten (56%) geeft aan geen goed beeld te hebben van het verschil tussen biologische en niet-biologische producten. De belangrijkste drie redenen om consumenten te overtuigen om voor biologisch te kiezen zijn: geen chemische bestrijdingsmiddelen (43%), dierenwelzijn (27%) en op de derde plek geen toevoeging van kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen (26%).
Vaker communiceren
“Zolang we niet uitleggen wat biologisch is, verandert er niets. Dat doen we al, maar dus nog niet genoeg. Dit onderzoek bevestigt dat we als sector nog beter en vaker moeten communiceren wat biologisch is. We zullen als hele keten aan de slag moeten om de consument mee te nemen in de meerwaarde van biologisch,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.