In de huidige onstabiele markt worstelen bedrijven in de voedings- en drankenindustrie met veel uitdagingen: inflatie, stijgende kosten, verstoringen in de supply chain, materiaaltekorten en schaarste aan arbeidskrachten. Met deze obstakels die de winstgevendheid en de dagelijkse activiteiten onder druk zetten, kan het een utopie lijken om groei voor ogen te hebben. Toch zijn er bedrijven die niet alleen overleven, maar ook floreren. De gemeenschappelijke deler? Automatisering.
Uit Aptean’s recente onderzoek bleek dat in Europa voedings- en drankenbedrijven die hun processen automatiseren de afgelopen 12 maanden een hogere omzet en winst hebben behaald, en ze verwachten dat die statistieken het komende jaar verder zullen stijgen.
Experts aan het woord
Om dieper in te gaan op dit onderwerp - inclusief de drijfveren voor automatisering, de huidige praktijk en toekomstige mogelijkheden met opkomende technologieën – heeft Aptean enkele interne deskundigen geraadpleegd, waaronder Jack Payne (adviseur van oplossingen voor de voedingsindustrie) en Katherine Parr (consultant voor voedings- en drankenoplossingen).
"Ik merk dat veel voedings- en drankenbedrijven inefficiënte processen hebben die ertoe leiden dat het personeel zich niet op de juiste prioriteiten kan concentreren. Gekwalificeerde mensen zijn niet altijd in staat om strategische rollen te vervullen. Een andere drijfveer voor automatisering zijn de hoge kosten van grondstoffen. Er is niet zoveel ruimte voor winstmarges als vroeger, omdat zowat alle kosten stijgen, inclusief die voor arbeid", vertelt Katherine Parr.
Hoe definiëren we automatisering?
In een gesprek met deze experts werd duidelijk dat automatisering veel meer is dan machines die repetitieve handmatige taken op een productielijn uitvoeren. Automatisering omvat ook digitale processen die gegevens zelf registreren, delen en/of analyseren, zonder menselijke tussenkomst, terwijl ze anders door een mens zouden moeten worden verwerkt.
“AI aangedreven chatbots kunnen ervoor zorgen dat je geen deskundige kennis van de applicatie hoeft te hebben om de informatie te vinden die je nodig hebt. AI kan het proces automatiseren”, geeft Payne een voorbeeld.
"Daarnaast kan AI grafieken en analyses in een natuurlijke taal weergeven, wat met de tijd alleen maar beter en slimmer wordt. Door in verkoopprognoses niet alleen rekening te houden met historische data, maar ook met andere factoren, kun je meer uit ERP halen, waardoor je inzicht krijgt in trends in plaats van alleen in cijfers”, vulde Parr aan tijdens het gesprek.
Aptean’s Food & Beverage oplossingen
Aptean is gespecialiseerd in digitale oplossingen (ERP, OEE, EAM, MES, PLM, BI) voor de Food & Beverage sector, die jouw organisatie helpen bedrijfsprocessen te stroomlijnen en de flexibiliteit geven om aan de veranderende consumentenbehoeften en wet- en regelgeving te voldoen.
Dit artikel is gesponsord door Aptean.