'Meer winst verwacht bij bedrijven die inzetten op automatisering'

'Meer winst verwacht bij bedrijven die inzetten op automatisering'

Onderzoek* van Aptean toont aan dat technologie van cruciaal belang is om succesvol te zijn in de voedings- en drankensector. Productiebedrijven verwachten een winstgroei tot 30% wanneer zij processen en taken hebben geautomatiseerd, ten opzichte van bedrijven die veelal handmatig werken.

Waar zijn efficiëntieverbeteringen mogelijk in je productiebedrijf? Waar kun je risico’s beperken en waar kun je kansen benutten om groei te stimuleren? Dat vraagt om een langetermijnvisie op digitalisering. Het hebben van die visie en het opbouwen van een IT-infrastructuur voor de lange termijn, zorgt dat je als productiebedrijf een krachtige basis hebt voor de toekomst.

langetermijnstrategieën

Tijdens een webinar op 29 februari werd verteld over de meest effectieve langetermijnstrategieën voor je productiebedrijf, gebaseerd op best practices uit de sector. Aan tafel industrie experts van Agoria en Fries Lefevere van Aptean. Terugkijken kan via deze link.

Geïntegreerd softwareplatform

De juiste combinatie van softwareoplossingen zorgt ervoor dat gegevens naadloos tussen afdelingen en processen stromen, zodat je end-to-end inzicht hebt en werkt met één bron van waarheid.

Aptean's Food & Beverage softwareplatform is een volledig geïntegreerd en altijd up-to-date softwareplatform in de cloud. Het bestaat uit verschillende oplossingen (ERP, OEE, EAM, MES, PLM, BI) die zijn ontwikkeld voor de unieke uitdagingen van de Food & Beverage sector. Ontdek hoe deze verschillende technologieën krachtig in één platform samenwerken. Het doel is om de operationele efficiëntie te verhogen, naleving te garanderen en te zorgen voor die tevreden klant.

*Aptean deed in samenwerking met onderzoeksbureau B2B International onderzoek onder de Nederlandse en Belgische voedings- en drankensector, met als resultaat het 2024 Trendrapport.

Dit artikel is gesponsord door Aptean.

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te lijf met machine learning en AI'

Webinar/eBook: 'Inefficiëntie in voedings- en drankenbedrijven te...

Wil je weten welke opkomende automatiseringsmethoden aan populariteit winnen en welke technologieën meer automatisering mogelijk zullen maken? Volgens het nieuwe Expert eBook van Aptean staan we mogelijk aan het begin van een nieuw tijdperk met machine learning en artificial intelligence als sleuteltechnologieën.

De toekomst van NIR-technologie in de alternatieve eiwitten sector

De toekomst van NIR-technologie in de alternatieve eiwitten sector

Terwijl de wereld zich buigt over duurzame voeding, staat de sector van alternatieve eiwitten in de schijnwerpers, balancerend tussen innovatie en kwaliteitsbewaking. Ontdek hoe geavanceerde Near-Infrared (NIR) technologie, gekoppeld aan gespecialiseerde kennis, en de juiste ijklijnen een revolutie teweegbrengt in de manier waarop producenten van alternatieve eiwitten hun productveiligheid en compliance waarborgen.

Arla ontwikkelt afsluitbare dop van houtvezels

Arla ontwikkelt afsluitbare dop van houtvezels

Arla Foods ontwikkelt samen met de Zweedse start-up Blue Ocean Closures een afsluitbare dop gemaakt van houtvezels. Het zuivelbedrijf zegt met deze innovatie 500 ton plastic per jaar te gaan besparen.

LaBan Foods: 'Investeer in het technologische fundament van je bedrijf'

LaBan Foods: 'Investeer in het technologische fundament van je...

LaBan Foods in Bodegraven opent op 10 mei de deuren voor een exclusief event. De producent van boterspecialiteiten vertelt hoe het de impact van stijgende kosten en andere marktuitdagingen compenseert met technologie en automatisering. Dit geeft volledig inzicht, helpt de productiekosten te verlagen en verhoogt winstgevendheid.

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

VMT 8 (2024): Wat gaat 2025 ons brengen?

Welke trends zijn er in de voedingsindustrie in 2025? In dit laatste nummer van 2024 geven deskundigen hun visie.

Beemster kaas van CONO Kaasmakers.

Duurzame kaasproductie als onderdeel van een klimaatneutrale kaasketen

In de zuivelsector streeft CONO Kaasmakers, een kleine coöperatie van melkveehouders uit de regio Noord-Holland, naar een goede harmonie tussen koeien, boeren en kaasmakers. Deze samenwerking is niet alleen een kernwaarde, het is ook de sleutel tot het bereiken van meer dan wat individuele partijen afzonderlijk kunnen bewerkstelligen. Door de coöperatie, die als sinds 1901 bestaat, wordt niet alleen geïnvesteerd in het maken van de lekkerste kaas en een sterk merk, maar ook in een positieve toekomst voor komende generaties in de zuivelbranche.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

"In 2025 wordt AI concreter toegepast"

Ieder jaar brengt Aptean een F&B/IT Trendrapport uit voor de voedings- en drankensector. In 2025 is er sprake van nieuwe trends, maar ook een verdieping van die van 2024, zo zegt Arjen Verburg van Aptean. "Artificial Intelligence zal nog groter worden en concretere toepassingen vinden."

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Nienke Faber, operationeel manager bij Normec Label & Specification: “Nieuwe regelgeving zorgt 
voor meer transparantie.”

Communicatie over je product is een vak apart

Voor retailers en producenten is het belangrijk en wenselijk om unieke producteigenschappen zoveel mogelijk te benadrukken, bijvoorbeeld via een etiket. Consumenten hechten echter ook waarde aan transparante etiketten, met kloppende informatie. Die twee hoeven elkaar niet te bijten, maar het is soms wel een dun koord om op te dansen. Normec Foodcare helpt daarbij. Volgens Nienke Faber zijn er verschillende trends die producenten en retailers niet alleen nu al in de huidige markt, maar ook in 2025 in overweging moeten nemen.

“Met onze technologie kunnen we producenten helpen om de prijsstijging deels op te vangen, zonder dat zij inboeten op de kwaliteit."

Natuurlijke oplossingen voor cacaoreductie zonder smaakconcessies

Het wereldwijde tekort aan cacao en de stijgende prijzen dwingen producenten om op zoek te gaan naar nieuwe oplossingen. Yama Products, vooral bekend van hun actieve bijdrage aan de hartige levensmiddelenindustrie, zet nu stappen in de zoete sector met baanbrekende receptuuraanpassingen voor onder andere cacaoreductie.

“Wij kunnen die specialisten waar de foodsector om vraagt, maar die ze zelf niet kunnen vinden, wél leveren.”

Een team dat mee ademt met het bedrijf

Bilfinger Engineering is steeds meer bij de klant te vinden via de mogelijkheid tot site support. Het bedrijf komt daarmee tegemoet aan de stijgende vraag naar vaste kernteams van engineers in combinatie met projectmatige ondersteuning.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.