Trends in 2022 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Trends in 2022 in de ogen van jonge QA'ers en R&D'ers

Het afgelopen jaar was helaas nog steeds onrustig door het coronavirus. Het virus en de daaruit voortkomende ontwikkelingen leiden tot veranderingen in de voedingsindustrie. Hoe kijken jonge managers naar de toekomst? Wat is hun kijk op 2022 en wat gaat er veranderen in hun vakgebied? VMT vroeg het aan vier jonge productontwikkelaars en drie jonge kwaliteitsmanagers.

Kirsten Schellekens – Productontwikkelaar bij Vivera

“Ik denk dat in 2022 het marktaandeel van vleesvervangers nog groeit. Alternatieve eiwitbronnen (anders dan soja) worden volop onderzocht en ingezet. De grootste ontwikkelingen gaan plaatsvinden in het creëren van whole muscle meats; hiermee komen we nog een stap dichter bij vlees. Extrusie wordt een hele belangrijke, zowel HME-extrusie als alternatieve extrusiemethoden zoals shear cell-technologie. Sinds het uitkomen van de documentaire Seaspiracy is de vraag naar alternatieven voor vis gestegen. Visalternatieven zijn lastig te kraken door de gelamineerde samenstelling, maar met nieuwe technologieën zal ook dit gekraakt worden. Vleesvervangers gaan denk ik ook steeds meer opschuiven naar andere eetmomenten dan enkel het avondeten. Ook blijven denk ik de markten voor alternatieven van andere dierlijke producten als zuivel en ei groeien.”

Tim Meuleman – Productontwikkelaar bij Rival Foods

“Als we iets van het afgelopen jaar met covid-19 hebben geleerd is het dat we dingen die we als normaal zien niet zomaar voor altijd voor lief kunnen nemen. Ook zijn er hogere nationale klimaatdoelen vereist na het nieuwe klimaatpakket van de Europese Commissie. Dit zal hopelijk leiden tot een verdere verduurzaming van de levensmiddelensector, die een groot aandeel heeft in de huidige klimaatimpact. Ik denk ook dat er een verdere focus komt op het verduurzamen en ontwikkelen van opvolgers van 'klassieke' dierlijke producten. Verder hoop ik ook meer ontwikkelingen te zien in het tegengaan van voedselverspilling. Omdat de samenleving zich weer langzaam aan het openen is, verwacht ik voor 2022 een groei in het foodservice- segment nu mensen weer vaker buiten de deur kunnen eten. Allicht dat de duurzame trends ook hier resulteren in vernieuwende gerechten op de kaart.”

Marieke van Harten – Productontwikkelaar bij Zwanenberg Food Group

“De transformatie naar meer duurzame, plantaardige en gezonde producten is al jarenlang in volle gang. Ik denk dat deze trend zich zeker verder voortzet in 2022. Toch is er nog een grote scheidingslijn tussen twee verschillende doelgroepen. Enerzijds mensen die volop meegaan met deze trends en die nieuwe producten willen ontdekken, en anderzijds mensen die het graag bij de klassiekers houden die ze al jaren eten. De uitdaging voor 2022 wordt om het pad tussen deze doelgroepen verder te bewandelen. Naast de exotische smaken die de afgelopen jaren al steeds meer opkomen, zullen ook nostalgische producten in een groener jasje worden gestoken. Hiervoor zal bijvoorbeeld nog verder gekeken worden naar de verwerking van reststromen, het sourcen van lokale en eerlijke ingrediënten en het gebruik van plantaardige alternatieven uit duurzame bronnen.”

Fabianne Verhoog – Productontwikkelaar bij Solina Group

“Ik denk dat we het ‘gewone’ leven weer gaan oppakken. Waar corona de afgelopen tijd alles in zijn greep hield, gaan bedrijven volgend jaar denk ik verder met de ontwikkelingen van vóór corona. Daarbij gaan voedingsproducenten verder inspelen op vegan, gemak en gezondheid. Beurzen worden weer bezocht en contacten weer aangehaald waardoor de ontwikkeling en introductie van nieuwe producten volgend jaar ook weer zullen toenemen. Kortom, ik denk dat het een interessant jaar wordt met hopelijk een hoop leuke nieuwe ontwikkelingen in de voedingsindustrie.”

Milou van den Berg – Medewerker kwaliteit bij Coop Supermarkten

“Als ik met een vooruitziende blik naar 2022 kijk, dan zie ik een jaar waarin duurzaamheid, gezondheid en integriteit een nog grotere rol gaan spelen in het kwaliteitsvak. Bij duurzaamheid wordt zo min mogelijk verspillen en hergebruiken van voedsel binnen de hele keten nóg belangrijker. Ook het introduceren van duurzame verpakkingen (met name gericht op reductie van plastic) zal in 2022 in een rap tempo doorgaan. Duurzaamheidscertificeringen zoals Planet Proof zijn steeds meer in opmars en ik verwacht dat de consument dit in 2022 nog meer wil terugzien. Op het gebied van gezondheid wordt het invoeren van de Nutri-Score in 2022 voor de QA’er een hot item. Tenslotte speelt integriteit in 2022 een belangrijke rol door de aanscherpingen op het gebied van biologisch certificeren en de inbedding van IFS PIA, wat voor de Nederlandse retailer steeds meer de standaard wordt.”

Jolijn Heine-den Hertog – QA/QC-manager bij Remia

“Voor 2022 hoop en verwacht ik dat corona een minder grote rol gaat spelen tijdens de dagelijkse bedrijfsvoering. Ook bij leveranciers en klanten heeft dit het afgelopen jaar veel impact gehad. Naar verwachting worden in Nederland de Nutri-Score en de nieuwe aanpak productverbetering formeel geïntroduceerd. Ik ben benieuwd hoe het voedselkeuzelogo en deze nieuwe aanpak van productverbetering impact zullen hebben op de producten in de supermarkt. Het maken van duurzame keuzes speelt een steeds prominentere rol. Er is een trend gaande richting veganistisch, vegetarisch en plantbased. Ik denk dat er steeds meer mogelijkheden komen voor het ontwikkelen van lekkere recepten met natuurlijke ingrediënten in een mooie duurzame verpakking.”

Julia van Deursen – Quality & Food Safety Employee bij De Koning Vlees

“Ik denk dat er in 2022 nog meer focus is en aandacht voor ketentransparantie. Dit zag ik vorig jaar al aan het begin van mijn carrière bij De Koning Vlees en de vraag werd steeds groter in 2021. Klanten verwachten dat de producent het land van oorsprong en de plaats van herkomst het liefst met één druk op de knop voor hen paraat heeft. Dit wordt denk ik steeds makkelijker door digitalisering en automatisering. Zo zijn er systemen waar de hele grondstofketen per partij in te zien is. Ook kunnen andere systemen slimmer gebruikt worden om aan deze vraag te voldoen. In 2022 zal ketentransparantie dus een belangrijke rol spelen en zal dit gemakkelijker worden door het gebruik van de juiste systemen en tools.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Beeld: Shutterstock

4 trends voor 2025: fundamenteel voedzaam, rebels tegen regels,...

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Koffie met functionele eigenschappen van het Nederlandse Two Align

Zo spelen 10 drankenproducenten in op trends: focus op functionele...

Op de SIAL in Parijs stonden veel drankenproducenten. Hier presenteerden zij nieuwe of verbeterde producten. Producenten spelen vooral in op gezondere dranken met functionele eigenschappen. In dit artikel 10 innovaties van producenten op een rij.

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

Productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties november: plantaardige en eiwitrijke portein bowls, gut shot in recyclebare fles en pasta grootverpakking.

Beeld: Shutterstock

Column: Voedingsproducent heeft beperkt zicht op...

De Europese CSRD-wetgeving verplicht voedingsproducenten om de impact van externe factoren zoals klimaatverandering op hun bedrijfsvoering te analyseren. Hoewel veel grote bedrijven steeds meer inzicht krijgen in hun impact op het milieu en sociale omstandigheden, ontbreekt vaak een gedetailleerd beeld van hoe deze externe factoren hun eigen financiële weerbaarheid beïnvloeden.

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in Nederland pleit onder andere Albert Heijn voor Europese verplichting

Franse Carrefour eist dat fabrikanten Nutri-Score gebruiken, in...

De Franse supermarktketen Carrefour voert de druk op en wil dat alle merkleveranciers de Nutri-Score op hun verpakking zetten. Ondertussen vraagt in Nederland een coalitie met onder andere Albert Heijn de staatssecretaris voor een Europese verplichting van het logo.

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

De smaak van vleesvervangers verbeteren? AI-tool biedt hulp

Wageningen Food & Biobased Research (WFBR) lanceert Flavour-AI, een methode om met Artificial Intelligence smaakstoffen ontstaan uit fermentatie te screenen. Het doel? Een optimaal smaakprofiel ontwikkelen voor bijvoorbeeld vleesvervangers.

Startup King Konjac

15 startup innovaties op de SIAL: van cacao- en koffievervangers tot...

De SIAL in Parijs toont veel voedsel- en drankeninnovaties. Ook verschillende startups toonden innovaties op de beurs, gezondheid voert hier absoluut de boventoon. VMT liep een rondje over het startupplein en zet 15 innovaties op een rij.

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken bouwt r&d-centrum in Zoeterwoude

Heineken gaat een nieuw r&d-centrum bouwen in Zoeterwoude. De bierbrouwer investeert 45 miljoen euro in het zogeheten Dr. H.P. Heineken Centre, dat medio 2025 wordt geopend.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.