DSM voegt voedingsdivisies samen

DSM voegt voedingsdivisies samen

DSM integreert drie voedingsdivisies: Food Specialties, Hydrocolloids en een deel van de Nutritional Products-divisie.

Het bedrijf wil combineert hiermee de kennis over smaak en textuur van voedingsmiddelen en gezondheid. Deze nieuwe businessgroep moet aansluiten bij de behoefte van de markt en de consumenten.

Concurrerende markt

Volgens het bedrijf zorgt de groeiende wereldbevolking voor druk op voedingsproducenten. Ze moeten innoveren in een concurrerende markt en snel nieuwe producten introduceren.

Daarnaast komen gezondheid en welzijn samen. Dit betekent volgens DSM dat consumenten lekkere producten verwachten die hun gezondheid ondersteunen en aansluiten bij hun sociale waarden.

DSM wil deze markt ondersteunen door één businessgroep te hebben die ingrediëntenkennis en wereldwijde en lokale expertise combineert.

Versimpeling

Deze versimpelde structuur past volgens het bedrijf bij de volledige focus op gezondheid, voeding en bioscience. Dit wordt ondersteund door een recente aankoop zoals First Choice Ingredients. Dit bedrijf levert hartige smaken op basis van zuivel. Een andere recente acquisitie is Vestkorn Milling, die erwten-en boneneiwit, zetmelen en vezels produceert. Met deze aankoop wil DSM concurreren in de wereld van plantaardige eiwitten. Ook de ontwikkeling van CanolaPro sluit daarbij aan.

Lees meer over

Dionne Irving

Dionne Irving

Redacteur Productontwikkeling en Duurzaamheid

Dionne Irving is redacteur met als aandachtsgebieden productontwikkeling, duurzaamheid en product- en procesinnovatie.

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken 

Nieuw platform moet revolutie in bestrijden voedselfraude veroorzaken

Vanaf 1 januari 2025 kunnen voedingsprofessionals gebruik maken van het nieuwe fraudeplatform European Food Fraud Community of Practice (EFF-CoP). Het platform moet onderzoek stimuleren en een gemeenschap vormen voor professionals om voedselfraude tegen te gaan.

Beeld: Shutterstock

Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen december: foutieve...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor december: foutieve houdbaarheidsdatum geitenkaas met spek, foutieve houdbaarheidsdatum verschillende kerstproducten en mogelijk salmonella in zaden.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

Het aantal voedingsgerelateerde uitbraken daalde de afgelopen jaren. Het aantal zoönotische ziektegevallen is daarentegen gestegen. Vooral Salmonella en Campylobacter veroorzaakten veel besmettingen binnen de EU.

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk voor de doorsnee consument

4 tips: zo zijn plantaardige alternatieven voor zuivel aantrekkelijk...

Maakt zuivel een comeback? De categorie plantaardige alternatieven voor zuivel groeit nog wel, maar niet overal. Trendbureau The Healthy Marketing Team dook in dit onderwerp en presenteerde op de Food Ingredients Europe de oorzaken en oplossingen voor deze categorie. VMT destilleerde 4 lessen waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.

Foto: Lamb Weston

Zo tovert Lamb Weston gebruikte frituurolie om tot nieuwe...

De recycledrang van voedselproducenten leidt soms tot opvallende innovaties. Neem de nieuwe frietverpakking van Lamb Weston, die voor 60% bestaat uit biocirculair plastic gemaakt van gebruikte frituurolie. Hoe borg je de veiligheid van zo'n product? VMT sprak met Lamb Weston over de kwaliteit en veiligheid van de frietverpakking.

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

6 tips: Zo verlaagt Heineken de CO₂-voetafdruk van zijn brouwerijen

Heineken heeft zich ambitieuze doelen gesteld: in 2030 willen ze 90% van hun scope 1- en 2-uitstoot reduceren, met als einddoel Net Zero in de volledige waardeketen tegen 2040. Om deze missie te realiseren, werken ze onder meer samen met ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV. Bart Vander Velpen, program director Net Zero for industry deelt hoe ze dit proces aanpakken aan de hand van zes stappen.

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen herbruikbaar alternatief

Weg met het blauwe champignonbakje? Belgische retailers ontwikkelen...

Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl verenigen zich in de Reusable Packaging Coalition. Ze willen de mogelijkheden rond hergebruik van verpakkingen onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.