Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname Eetfabriek

Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname Eetfabriek

Crisp rondt de overname van leverancier Eetfabriek af en breidt het assortiment uit met meer verse maaltijden. Crisp gaat een verse keuken onder eigen label openen. De online supermarkt haalde eerder dit jaar 75 miljoen euro groeigeld op bij verschillende investeerders en zag het totaalassortiment dit jaar al groeien met 36%.

Crisp blijft groeien in Nederland en België. De online supermarkt heeft momenteel twee keer zoveel klanten als een jaar geleden. Sinds de lancering in juni in de Belgische markt groeit Crisp ook daar exponentieel en verdubbeld in vier weken tijd het aantal bestellingen.

Crisp opent verse keuken onder eigen label

Met de overname van Eetfabriek breidt Crisp haar verse assortiment uit van vijftien naar vijftig veelal seizoensgebonden gerechten die door de klant alleen nog hoeven te worden opgewarmd. In de missie om beter eten bereikbaar te maken voor meer mensen gelooft Crisp dat de kwaliteit van de maaltijd bepaald wordt door de kwaliteit van de ingrediënten.

Tom Peeters te midden van zijn twee compagnons en mede oprichters Michiel Roodenburg en Eric Klaassen.

Korte keten

“Wij kennen inmiddels de smaak van onze klanten. En we weten ook precies te vinden wat er dichtbij in het seizoen groeit en dus op het toppunt zit van smaak,” vertelt Tom Peeters, CEO van Crisp. “Met de ketenintegratie hebben we een volledig eigen keuken waar onze producten zonder omwegen en door professionele chefs worden bereid tot smaakvolle gerechten voor een toegankelijke prijs. Naast de dagelijkse boodschappen kunnen klanten die het even te druk hebben om zelf te koken nu dus nog meer op ons rekenen. Eetfabriek was al jaren vaste leverancier bij Crisp en samen hebben we dit kanaal nu opgeschaald van plek 21 naar de top-3 grootste lokale bronnen die aangeboden worden via onze app.” 

Vers en bewust eten

Crisp haalde eerder dit jaar door een investeringsronde €75 miljoen op. “Niet alleen de financiële steun geeft ons veel vertrouwen, de toenemende vraag van de klant geeft ons dat ook,” vervolgt Peeters. “Wij signaleren dezelfde trend die recent in internationaal onderzoek van McKinsey werd benoemd: ook in het veranderende economisch klimaat blijft vers en bewust eten belangrijk, al wordt het steeds complexer om dit bereikbaar te houden."

Energie-efficiënte infrastructuur en elektrische bezorging

Peeters denkt de oplossing met Crisp in handen te hebben, ook in de huidige uitdagende markt met wereldwijde stijging van grondstofprijzen en energiekosten "Wij zien een voordeel in ons model: met minder afstand door een korte keten en een energie-efficiënte infrastructuur zonder winkels. Zo blijven we relevant voor de klant, en dat zien we terug in de vraag.”

In zowel Nederland als in België bezorgt Crisp met een eigen vloot van bezorgbusjes. De bedoeling is om toe te werken naar 100% elektrische bezorging.

Annemiek Jorritsma (1974) is freelance redacteur voor VMT. Zij richt zich op de programmacoördinatie van het jaarlijkse Food Safety Event en is sinds februari 2024 als hoofdredacteur ad interim verantwoordelijk voor de tweewekelijkse Thema Update Voedselveiligheid.
Zij voert haar werk als zelfstandige uit onder de naam Grip op Content.

Young R&D

Young R&D: 'Hoe ontwikkel je producten in het spanningsveld van...

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

Alternatief voor zuivel

Zal lokale soja yoghurteters over de streep trekken? Jumbo en De...

De Nieuwe Melkboer ontwikkelde een plantaardige yoghurtvariatie waarin ze onder andere de hele - in Nederland geteelde- sojaboon gebruiken. Jumbo legt het in meer dan 300 winkels in de schappen onder het huismerk Jumbo met het label 'Direct van de Boerderij'. Dit product raakt alle trends aan: lekker, Nutri-Score A, eiwit- en vezelrijk en lokaal geproduceerd. Hoe dat tot stand is gekomen, vertelt Menno Wigtman van Jumbo aan VMT. En Tom Grobben van De Nieuwe Melkboer vertelt over de productontwikkeling.

Beeld: Shutterstock
Etikettering

Voedingsexpert over etiketvoorstel retail: 'Een Engelstalig etiket...

COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.

Zoetwaren

TikTok-challenges drijven snoeptrends: zuur, zuurder, superzuur...

Er zijn nog steeds snoepjes met minder suiker of alleen met natuurlijke kleur- en smaakstoffen te vinden op de zoetwarenbeurs ISM. De hoofdtrend is toch vooral spannende smaken en texturen, die anders zijn dan normaal. Deze trends - aangespoord door social media - zorgen voor avontuurlijk snoep. Een aantal voorbeelden op een rij.

Recall

Belgische recalls en waarschuwingen februari: foutieve...

Dit zijn Belgische recalls en veiligheidswaarschuwingen voor februari. De laatste wapenfeiten: foutieve houdbaarheidsdatum mini raw cakes, te hoog gehalte schimmel Alternaria in tahin en onvermeld allergeen ei in gratin.

Bedrijfsovername

Bedrijfsovernames in voeding 2025: Vrumona neemt GiG Drinks over

In dit artikel recente bedrijfsovernames in de voedingsindustrie op een rij. De laatste wapenfeiten: Vrumona neemt GiG Drinks over, The New Originals Company neemt SoFine over en Plukon Food Group neemt Grupo Avícola Hidalgo over.

Duurzame productie

Deze vier Belgische foodbedrijven zijn gekroond tot 'Factory of the...

Tijdens de elfde editie van awardceremonie 'Factory of the Future' selecteerde de jury 11 bedrijven voor de titel waarvan 4 voedingsbedrijven. De titel is bestemd voor de meest toekomstbestendige Belgische fabrieken.

Voedselveiligheid

EFSA: minder voedingsgerelateerde uitbraken, meer ziektegevallen

Het aantal voedingsgerelateerde uitbraken daalde de afgelopen jaren. Het aantal zoönotische ziektegevallen is daarentegen gestegen. Vooral Salmonella en Campylobacter veroorzaakten veel besmettingen binnen de EU.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.