Beeld: Shutterstock

Nieuw product ontwikkelen? 4 trends om in de gaten te houden voor 2025

Het einde van het jaar nadert. De trends voor 2025 komen dan ook langzaam weer om de hoek kijken. Mintel voorspelt vier trends voor aankomend jaar: voedzame voeding 'als medicijn', rebelse consumenten die soms zoeken naar 'ongezonde' producten, veranderende ketens die leiden tot meer lokale of wereldwijde producten en samenwerking tussen technologie en landbouw. In dit artikel de vier trends verder uitgewerkt.

Hooghoudt vestigt zich in de Graanrepubliek en gaat weer zelf jenever stoken

Hooghoudt brengt korte keten terug met Graanrepubliek: 'Smaak is...

Hooghoudt wil de manier van landbouw en voedselproductie veranderen. In de Graanrepubliek laten verschillende 'makers en boeren' zien hoe volgens hen 'de toekomst van voedsel' eruit ziet. Lokaal geteelde grondstoffen, lokale productie én verkoop. In de Graanrepubliek komen smaak en kwaliteit samen, aldus de jeneverdistilleerderij. "We bouwen samen aan een nieuwe toekomst." VMT ging langs in Bad Nieuweschans en nam een kijkje.

Elk jaar is uitdagend in de aardappelwereld, maar dit jaar bakken we het toch echt wel bruin."

Interpom legt nadruk op de verantwoordelijkheid van de hele keten

Met het thema 'Towards a healthy growth' legt de beurs Interpom de nadruk op de verantwoordelijkheid van iedere schakel in de keten om samen te werken aan een duurzame, verantwoorde en bijgevolg gezonde groei. De deuren van de driedaagse beurs in Kortrijk Xpo gaan open op zondag 27 november.

Een ongebalanceerd plan zal een zeer zware impact hebben op de voedselproductie en de verwerkende sector.

Ketenpartners werken samen rond voorstellen voor een nieuw...

Een 20-tal Belgische organisaties uit de brede voedselketen, waaronder Fevia, werken actief samen rond concrete voorstellen voor een nieuw Mestactieplan (MAP 7). Dit moeten leiden tot een Mestactieplan dat een breed draagvlak heeft binnen de sector en de Vlaamse voedselproductie verder verankert, met een betere waterkwaliteit als resultaat.

Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname Eetfabriek

Crisp breidt assortiment met verse maaltijden uit door overname...

Crisp rondt de overname van leverancier Eetfabriek af en breidt het assortiment uit met meer verse maaltijden. Crisp gaat een verse keuken onder eigen label openen. De online supermarkt haalde eerder dit jaar 75 miljoen euro groeigeld op bij verschillende investeerders en zag het totaalassortiment dit jaar al groeien met 36%.

Een betere landbouw voor de boeren, voor het milieu en voor de dieren is ook beter voor de consumenten.

Carrefour voor 20ste keer op de Beurs van Libramont

Carrefour engageert zich voor een duurzaam partnerschap met de Belgische landbouwwereld en is al 20 jaar aanwezig op de landbouwbeurs van Libramont in België. Deze vindt plaats van 29 juli tot 1 augustus.

Johan Hulleman en Marjan de Bock-Smit van Impacy Buying

Voormalig kwaliteitsman Jumbo: 'Meer transparantie betekent meer...

Johan Hulleman was tien jaar lang verantwoordelijk voor de voedselkwaliteit en integriteit van de voedingsmiddelen die bij 's Neerlands tweede supermarktketen in de schappen lagen. Bij Impact Buying gaat hij foodbedrijven helpen om duurzamer in te kopen en hoe de oorlog in Oekraïne daarbij roet in het eten kan gooien. In deze podcast hoor je hoe Hulleman zijn Jumbo-ervaringen voor de hele foodmarkt 'beschikbaar' wil maken.

Vlaanderen wil minder afhankelijk  zijn van buitenlands plantaardig eiwit

Vlaanderen wil minder afhankelijk zijn van buitenlands plantaardig...

Op het vlak van plantaardige eiwitten is de Europese Unie sterk afhankelijk van derde landen. Vlaams minister van Landbouw en Voeding Hilde Crevits maakt 3,5 miljoen euro vrij om de productie van deze eiwitten in Vlaanderen te stimuleren.

Suzanne van der Pijll, Schuttelaar & Partners

Column: 3 grote trends in voedsel

KENNISPARTNER - Aan het begin van het nieuwe jaar ziet Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners veel berichten langskomen met de verwachtingen voor het komend jaar. "Gezond leven is vaak het speerpunt. Dat is mooi, maar ik wil duurzaamheid niet vergeten. Op dat onderwerp zie ik gelukkig ook drie trends", schrijft ze in deze column.

FAVV: '1 op 4 Belgische consumenten eet meer lokale voeding sinds coronapandemie'

FAVV: '1 op 4 Belgische consumenten eet meer lokale voeding sinds...

Bijna 1 op de 4 Belgische consumenten eet is sinds het uitbreken van de coronapandemie meer lokale en/of seizoensgebonden producten. Een vijfde van de consumenten koopt meer in buurtwinkels en 14,2 procent geeft aan minder voedingsmiddelen in de supermarkt te kopen.