Marjan de Bock-Smit, mede-ceo en oprichter van Impact Buying en Johan Hulleman, nu Chief Innovation Officer bij het bedrijf hoor je aan het woord over de roerige tijdingen op de wereldwijde inkoopmarkt. De stijgende grondstofprijzen, de oorlog in Oekraïne, de pandemie en andere wereldwijde onzekerheden hebben veel gevolgen voor de voedselindustrie. Welke precies en hoe werkt dat uit op duurzaamheidsambities, lokaal produceren, integriteit en voedselveiligheid, hoor je in de podcast.
Beluister hier de podcast:
Belangrijke boodschap: Zorg ervoor dat je alle schakels in de keten voor je haarscherp in beeld hebt. En houd deze ook scherp bij de zoektocht naar alternatieven. Hulleman: "Wat we daarvoor bij Jumbo hebben gedaan is productdata combineren met leveranciersdata. Als je dat goed combineert met elkaar dan kun je van het hele assortiment wereldkaarten maken om te zien waar alles vandaan komt. En wat daarvan de volumes zijn. Je zit je volume aan olijfolie vanuit Spanje en je weet wat de Spaanse markt als geheel produceert. Dan kun je je leverage bepalen en kijken of je samen die keten kunt verbeteren. Vanuit voedselveiligheid zijn we daarmee begonnen, daar is voedselkwaliteit later aan toegevoegd. Daar kun je weer smaaktest aan koppelen en klachten van klanten. En uiteraard incidenten. Het gevolg is veel meer transparantie. Een Jumbo-collega zei tegen me: voordat jij er was hadden we nooit recalls en nu regelmatig. Door de mate van transparantie die je met elkaar creëert, zorg je ervoor dat leveranciers zaken durven melden. Dan krijg dat je wellicht publiekelijk wat meer incidenten hebt, maar daarmee zorg er wel voor dat je een veiliger product op de markt zet."