Voormalig kwaliteitsman Jumbo: 'Meer transparantie betekent meer incidenten, maar ook een veiliger product' (podcast)

Voormalig kwaliteitsman Jumbo: 'Meer transparantie betekent meer incidenten, maar ook een veiliger product' (podcast)
Johan Hulleman en Marjan de Bock-Smit van Impacy Buying

Johan Hulleman was tien jaar lang verantwoordelijk voor de voedselkwaliteit en integriteit van de voedingsmiddelen die bij 's Neerlands tweede supermarktketen in de schappen lagen. Bij Impact Buying gaat hij foodbedrijven helpen om duurzamer in te kopen en hoe de oorlog in Oekraïne daarbij roet in het eten kan gooien. In deze podcast hoor je hoe Hulleman zijn Jumbo-ervaringen voor de hele foodmarkt 'beschikbaar' wil maken.

Marjan de Bock-Smit, mede-ceo en oprichter van Impact Buying en Johan Hulleman, nu Chief Innovation Officer bij het bedrijf hoor je aan het woord over de roerige tijdingen op de wereldwijde inkoopmarkt. De stijgende grondstofprijzen, de oorlog in Oekraïne, de pandemie en andere wereldwijde onzekerheden hebben veel gevolgen voor de voedselindustrie. Welke precies en hoe werkt dat uit op duurzaamheidsambities, lokaal produceren, integriteit en voedselveiligheid, hoor je in de podcast.

Beluister hier de podcast:

Willem Paul de Mooij, VMT

Belangrijke boodschap: Zorg ervoor dat je alle schakels in de keten voor je haarscherp in beeld hebt. En houd deze ook scherp bij de zoektocht naar alternatieven. Hulleman: "Wat we daarvoor bij Jumbo hebben gedaan is productdata combineren met leveranciersdata. Als je dat goed combineert met elkaar dan kun je van het hele assortiment wereldkaarten maken om te zien waar alles vandaan komt. En wat daarvan de volumes zijn. Je zit je volume aan olijfolie vanuit Spanje en je weet wat de Spaanse markt als geheel produceert. Dan kun je je leverage bepalen en kijken of je samen die keten kunt verbeteren. Vanuit voedselveiligheid zijn we daarmee begonnen, daar is voedselkwaliteit later aan toegevoegd. Daar kun je weer smaaktest aan koppelen en klachten van klanten. En uiteraard incidenten. Het gevolg is veel meer transparantie. Een Jumbo-collega zei tegen me: voordat jij er was hadden we nooit recalls en nu regelmatig. Door de mate van transparantie die je met elkaar creëert, zorg je ervoor dat leveranciers zaken durven melden. Dan krijg dat je wellicht publiekelijk wat meer incidenten hebt, maar daarmee zorg er wel voor dat je een veiliger product op de markt zet."

Willem Paul de Mooij

Willem Paul de Mooij

Hoofdredacteur VMT

Willem Paul de Mooij is hoofdredacteur van VMT. Binnen VMT schrijft hij vooral over het thema Voedselveiligheid & Kwaliteit.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.