Kritiek op EU maatregelen voor voedselzekerheid: 'Klimaat- en biodiversiteitcrises wachten niet tot Rusland de wapens neerlegt'

Kritiek op EU maatregelen voor voedselzekerheid: 'Klimaat- en biodiversiteitcrises wachten niet tot Rusland de wapens neerlegt'
Het Europees Parlement wil maatregelen om de voedselzekerheid in Europa en Oekraïne te garanderen.

Het Europees Parlement wil maatregelen om de voedselvoorziening in de Europese Unie en Oekraïne op peil te houden. Ook wil het Europees Parlement de landbouwproductie in de Europese Unie verhogen om wereldwijde voedselzekerheid te garanderen. Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik: "De boer-tot-bordstrategie en de biodiversiteitsstrategie moeten snel de ijskast in." Toch zijn niet alle Europarlementariërs het eens met de nieuwe maatregelen.

Door de oorlog tussen Rusland en Oekraïne neemt de agrarische productie in Oekraïne af. Boeren vechten aan het front of kunnen niet meer werken op hun boerderij vanwege de oorlog. Ook vervoer en export van grondstoffen en voedingsmiddelen is lastiger door handelsbelemmeringen en afsluitingen van bijvoorbeeld de Zee van Azov. Om tekorten van grondstoffen en voedingsmiddelen en hoge prijzen te voorkomen, heeft het Europees Parlement een resolutie aangenomen die oproept tot een actieplan.

Europees actieplan

Volgens het actieplan moet er meer voedselhulp verleend worden aan Oekraïne, zowel vanuit de Europese Unie als daarbuiten. Ook moet de Europese Unie volgens het plan voedselcorridors van en naar Oekraïne openen nu de Zwarte Zeehavens gesloten zijn. Daarnaast wil het Europees Parlement zaaigoed en meststoffen leveren aan Oekraïne om nieuwe oogsten te bevorderen.

Ik ben verbaasd over de poging om deze crisis te gebruiken om de Europese Green Deal te ondermijnen en uit te stellen”

‘Meer problemen voor zijn’

De prijzen voor voedingsmiddelen stijgen als gevolg van de oorlog. De Europarlementariërs vinden dat de Europese Commissie nu moet gaan schakelen om meer problemen voor te zijn. Volgens de Europarlementariërs is import van voedingsmiddelen vanuit meerdere derde landen nodig en moet de overschakeling op alternatieve organische bronnen van voedingsstoffen voor de Europese landbouw gestimuleerd worden. Ook moet de Europese Commissie op korte termijn kijken hoe de hoge meststofprijzen voor boeren opgevangen kunnen worden.

‘Voedselproductie moet omhoog’

De Europarlementariërs willen dat de landbouwproductie in de Europese Unie omhoog gaat nu er door de oorlog minder voedsel kan worden ingevoerd. Daarnaast willen ze dat landbouwgrond enkel gebruikt kan worden voor de productie van voedsel en diervoer. Volgens de Europarlementariërs moet braakliggende grond dit jaar zo snel mogelijk worden gebruikt voor het verbouwen van eiwithoudende gewassen zoals tarwe en graan. Ook moeten sectoren die zwaar geraakt zijn steun krijgen volgens het Europees Parlement. Europese landen moeten snelle en flexibele staatssteun kunnen geven aan getroffen bedrijven.

Je helpt de voedselproductie niet door deze minder duurzaam te maken”

‘Crisis gebruiken voor ondermijning strategieën’

Nederlandse Europarlementariërs reageren verschillend op de maatregelen. Mohammed Chahim (PvdA): “Ik wil allereerst benadrukken dat de Europese Green Deal en de onderliggende strategieën ons voedselsysteem in Europa op de lange termijn veerkrachtiger zullen maken. En daarom ben ik een beetje verbaasd over de poging van het Europees Parlement om deze crisis te gebruiken om de Europese Green Deal, de Farm-to-fork-strategie en de biodiversiteitsstrategie te ondermijnen en uit te stellen. We moeten op koers blijven om de doelen te bereiken die we in de Europese Green Deal hebben gesteld.”

Voedselproductie veerkrachtiger

Wel benadrukt Chahim dat flexibiliteit noodzakelijk is. “We hebben in het licht van de huidige crisis meer flexibiliteit nodig om de voedselvoorziening en voedselzekerheid in en buiten Europa te waarborgen. En ik sta volledig achter de bereidheid van de EU om derde landen te helpen wanneer dat nodig is. Veel landen, vooral in Afrika, zijn grotendeels afhankelijk van landbouwproducten zoals tarwe uit Rusland en Oekraïne. Door hen te ondersteunen en onze kennis en expertise met andere landen te delen, kan hun voedselproductie veerkrachtiger worden en hun afhankelijkheid van Rusland en Oekraïne verminderen.”

Europa is vrede, voldoende voedsel, maar ook innovatie. Laten we aan het werk gaan”

Duurzaamheid leidt onder oorlog

Ook Anja Hazekamp (PvdD) vindt dat duurzaamheid niet mag leiden onder de oorlog. “Natuur is onmisbaar voor onze voedselvoorziening. Het is tegenstrijdig en onverantwoord dat de Europese Commissie juist deze onmisbare natuur slachtoffert onder het mom van voedselzekerheid. Opnieuw pompt de Commissie miljoenen euro’s in de vee-industrie. Gebieden die bedoeld zijn om natuur te herstellen, wil ze volplanten met veevoer. De klimaat- en biodiversiteitcrises wachten niet tot Rusland de wapens neerlegt. Je helpt de voedselproductie niet door deze minder duurzaam te maken. Europa zou zich nu juist moeten richten op het inkrimpen van de vee-industrie en op duurzame voedselproductie rechtstreeks voor mensen. Alleen dan bereik je echte voedselzekerheid.”

‘Vrede, voldoende voedsel en innovatie’

Annie Schreijer-Pierik (CDA) is voorstander van de maatregelen en is het daarmee oneens met haar collega’s. “De boer-tot-bordstrategie en de biodiversiteitsstrategie ondermijnen de voedselproductie. Deze moeten snel de ijskast in. De doelstellingen ervan moeten heroverwogen worden. Het is tijd om de voedselproductie in onze Europese landen op te voeren. We moeten nu onze boeren, tuinders en vissers steunen om dit te realiseren. Tot slot moet Europa er alles aan doen om het huidige zaad- en pootgoedseizoen in Oekraïne te redden, zoals de Oekraïense minister van Landbouw ons gevraagd heeft. Europa is vrede, voldoende voedsel, maar ook innovatie. Laten we aan het werk gaan.”

De doelen moeten voorlopig streefdoelen worden, zonder bindende verplichtingen”

Voedselzekerheid centraal

“Dit is een helder signaal van het Europees Parlement: voedselzekerheid moet opnieuw centraal worden gesteld in het EU-beleid. Wij moeten dreigende hongersnoden voorkomen. Door de oorlog in Oekraïne is echt álles veranderd; daarom moeten zowel de bestaande wetgeving alsook de tenuitvoerlegging van de Green Deal kritisch tegen het licht worden gehouden.”

‘Tijd van schaarste’

Eerder al vertelde Bert-Jan Ruissen, lid van het Europees Parlement (SGP), aan VMT dat de Farm To Fork strategie opnieuw tegen het licht gehouden moet worden al gevolg van de oorlog in Oekraïne. “De Europese Unie moet anders gaan denken: de landbouw is geen sta-in-de-weg, maar een cruciale leverancier”, vertelde Ruissen aan VMT. “Deze tijd van dreigende schaarste is niet het moment om 25 procent van ons areaal te bestemmen voor biologische landbouw. Een vraagteken zet ik ook bij een doel als 50 procent minder gewasbeschermingsmiddelen: zonder de middelen krijgen plantenziektes vrij spel en is er minder te oogsten.”

Doelen geen verplichting

De Europarlementariër vindt dat de Farm To Fork strategie nu op een lager pitje moet. “De Farm To Fork doelen lijken lovenswaardig, maar nu is niet het moment. Het zou toch erg egoïstisch zijn dat mensen in Egypte hun brood niet kunnen betalen terwijl wij hier onze voedselproductie verlagen”, stelt Ruissen. De doelen in de Farm To Fork strategie moeten dan ook geen verplichting worden volgens de Europarlementariër. “De doelen moeten voorlopig streefdoelen worden, zonder bindende verplichtingen voor landen of de boeren.”

Carmen Groeneveld

Carmen Groeneveld

Redacteur VMT

Carmen Groeneveld is redacteur bij VMT met als aandachtsgebieden Wetgeving & Toezicht, Ingrediënt & Product, Economie & Bedrijven en startups.

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse allergenenbeleid in voor de industrie (video)

Food Law Event gemist: dit houdt het nieuwe Nederlandse...

Per 1 januari 2024 is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid, vastgesteld door het ministerie van VWS. Daarnaast hebben de FNLI, het CBL en de NVWA een richtlijnendocument opgesteld. Wat staat hier precies in? En wat kunnen we verder nog verwachten op gebied van allergenen en kruisbesmetting? In deze lezing vertellen Krista Baar (Normec), Marjan van Ravenhorst (Allergenen Consultancy) en Marloes Kneppers (FNLI) meer over dit onderwerp.

Illustratie: Larissa Sas

Tip van jouw advocaat: Influencermarketing, hoe zit het precies?

KENNISPARTNER - COLUMN - Zet je als adverteerder wel eens influencers in voor je marketing? Dit is een effectieve manier om bepaalde doelgroepen te bereiken. Maar er gelden ook regels. Jouw advocaat bespreekt de belangrijkste aandachtspunten en geeft tips.

Beeld: Shutterstock

Producenten reageren op uitstellen ontbossingswetgeving: 'Uitstel...

Recent werd bekend dat de invoering van de European Union Deforestation (EUDR) met een jaar wordt uitgesteld naar december 2025. Producenten hebben nu dus een jaar langer om zich voor te bereiden op deze wetgeving. Lost het uitstel de onduidelijkheid en aandachtspunten op? Zijn producenten gebaat bij het uitstel? VMT vroeg het aan verschillende producenten.

Beeld: Shutterstock

Nieuw Nederlandse allergenenbeleid: 7 tips voor toepassing in je...

Begin 2024 werd bekend dat een nieuw allergenenbeleid gaat gelden in Nederland. Er komen scherpere regels voor kruisbesmettingswaarschuwingen. Als gevolg mogen deze waarschuwingen niet zomaar op verpakkingen staan. Het doel is dat de waarschuwingen die wél geplaatst worden, meer waarde krijgen. Maar hoe pas je dit nieuwe beleid praktisch toe?

Foto: Shutterstock

Dit is waarom er in januari strengere regels komen voor de verkoop...

De laatste jaren is rauwe melk populair onder consumenten die op zoek zijn naar natuurlijke, onbewerkte voedingsmiddelen. Hoewel de voedselveiligheid van rauwe zuivelproducten in Nederland relatief goed is, blijft de consumptie ervan risicovol. Regels rondom verkoop worden daarom per 1 januari 2025 aangescherpt. Dit artikel zet het op een rij.

Gerard Kramer, specialist agro-food 
bij Nutrilab: 
“Veel allergenen vinden hun oorsprong al op het veld of tijdens het transport.”

Nieuwe allergenenwetgeving dwingt voedingsbedrijven komend jaar tot...

Vanaf 1 januari 2026 treedt de strengere wetgeving in werking die voedingsbedrijven verplicht allergenen nauwkeurig in kaart te brengen en te kwantificeren. Een aanzienlijke verandering, vooral voor kleinere bedrijven, die tot nu toe vaak uit voorzorg 'kan bevatten'-claims hanteerden.

Beeld: Shutterstock

Food Law Event gemist: Laatste stand van zaken voor...

Hoewel herkomstetikettering in de luwte lijkt te liggen is het zeker niet minder belangrijk. Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten? En wat mag er nu wel en niet bij het gebruik van (zuivel)benamingen voor vegan producten? Is 'alternatief voor' de uitweg? Ebba Hoogenraad (Hoogenraad & Haak) en Marloes Kneppers (FNLI) vertellen in deze lezing meer over hoe de industrie met deze onderwerpen om kan gaan.

Beeld: Royal Smilde

Twee QA'ers delen wetgeving ervaringen: 'Datadrift leidt tot...

VISIE OP WETGEVING - In de voedingsindustrie spreken we volgens Royal Smilde van startups, 'boefjes' die de grenzen van de wetgeving opzoeken en grote betrouwbare commodity spelers. "Men verwacht van ons de creativiteit van een startup, de prijs van een 'boefje' en de professionaliteit van een commodity speler", stellen Ruud Tamsma en Marianne Hoogeveen, kwaliteitsmanagers bij Royal Smilde. VMT sprak met hen over bottlenecks en tips op het gebied van wetgeving. Dit is het tiende artikel in een serie.

Beeld: Shutterstock

Vertraagt wetgeving innovatie? 'Transparante informatie steeds...

Er is een verschuiving gaande in het voedsellandschap. Waar voedsel eerst vooral beschikbaar moest zijn, zijn tegenwoordig meer aspecten belangrijk. Zo moet voedsel veilig, voedzaam, gezond en duurzaam zijn. Hoe kun je hier als producent de juiste balans in vinden? En vormt al deze 'ogenschijnlijk tegenstrijdige' wetgeving een rem voor innovatie of juist een duwtje in de rug? Alie de Boer vertelt meer over het onderwerp.

Beeld: Koninklijke Verkade

QA'er uit koekjesbranche: 'Wetgeving helpt me vaker dan het me...

VISIE OP WETGEVING - Voor alle Europese lidstaten geldt in principe dezelfde Europese wetgeving. Wel hebben lidstaten vaak ook nog nationale wetgeving. "Ik ben qua wetgeving blij dat ik in Europa woon, het is hier best goed geregeld", stelt Francis Driessen, QHSE manager bij Koninklijke Verkade. VMT sprak met Driessen over de bottlenecks die hij ziet op gebied van wetgeving en zijn tips voor andere QA'ers. Dit is het negende artikel in een serie.

Beeld: Shutterstock

Belangrijkste punten onderzoek etikettering: 'Hiaten in EU-wetgeving...

De Europese rekenkamer publiceerde een rapport over voedseletikettering in Europa. Uit het rapport blijkt dat het groeiende aantal claims, logo's, slogans, labels en scores verwarrend én misleidend kunnen werken. De Rekenkamer pleit voor meer Europese harmonisatie en voedselvoorlichting. VMT dook in het rapport en benoemt de opvallendste bevindingen.

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een waarschuwing staan die niet nodig is'

Visie van Geert Houben op allergenen: 'Op etiketten kan nu een...

Als eerste land ter wereld heeft Nederland sinds 1 januari dit jaar een richtlijn met eisen voor de vermelding van allergenen kruisbesmetting op de verpakking. 'Kan sporen bevatten van…' is te vaag en dat zorgt voor problemen. "Terwijl dat helemaal niet nodig is", zegt prof. dr. Geert Houben van TNO en het UMC Utrecht.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.